//
کدخبر: ۲۷۰۴۴۷ //
رییس سازمان صمت استان:

مزیت نسبی استان کرمانشاه، امکان تولید نخود است

تولید نخود در استان کرمانشاه برای سال جاری 110 تا 120 هزار تن می باشد.

مزیت نسبی استان کرمانشاه، امکان تولید نخود است
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس محسن دارابی؛ رییس  سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، در نشست کارشناسی صادرات نخود، ضمن تشریح وضع موجود بر اساس داده‌های دریافتی، تأکید کرد: میزان سطح زیر کشت محصول نخود در کشور 500 الی 600 هزار هکتار، همچنین میزان تولید نخود در کشور 300 هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود تولید نخود در استان کرمانشاه برای سال جاری 110 تا 120 هزار تن باشد.

رییس سازمان صمت استان خاطرنشان ساخت: از این میزان تولید نخود در استان، 40 هزار تن در استان کرمانشاه مصرف‌شده و از 70 هزار تن مابقی، 7 هزار تن صادر و 63 هزار تن در استان‌های دیگر مصرف می‌شود.

وی افزود: سال گذشته به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، امارات، آذربایجان، آلمان، قطر، مالزی، سنگاپور، بلغارستان، آلبانی، کانادا، اوکراین و هلند به ارزش 14447211 دلار و در سه‌ماهه اول سال 99، به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، آلمان، کانادا، مالزی، بحرین و انگلستان به ارزش 1992739 دلار صادرات نخود داشته‌ایم که به خاطر بیماری کرونا در حال حاضر بازار خود را ازدست‌داده‌ایم و پاکستان و افغانستان از خریداران عمده نخود ما هستند.

مهندس دارابی گفت: استان کرمانشاه 35 درصد تولید نخود کشور را داراست. در سال‌های گذشته تمام استان‌ها از استان کرمانشاه نخود خریداری می‌کردند، اما واردات نخود باعث شد حتی بازارهای داخلی را هم تقریباً از دست بدهیم.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شورای ملی نخود باید قدرت تعیین‌کنندگی قیمت نخود را داشته باشد و بر قیمت‌ها نظارت کند. باید یا واردات نخود قطع شود و یا تعرفه واردات نخود آن‌قدر بالا برود که قابل‌رقابت با تولیدات داخلی نباشد.

در این جلسه، نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی و معاونت بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت، در خصوص مشکلات پیش روی صادرات نخود و راه‌کارهای این موضوع توضیحات مبسوطی را ارایه کردند.

نشست کارشناسی صادرات نخود به ریاست مهندس محسن دارابی؛ رییس سازمان صمت و با حضور سایر اعضا در محل سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی سازمان صمت برگزار شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۰۴۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان