//
کدخبر: ۲۶۷۰۵۸ //
مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه:

مراجعه روزانه ۲۴۵ مورد مطالبات مهریه به سازمان ثبت اسناد کرمانشاه/ بررسی ۵ هزار پرونده اجرایی مهریه در سال ۹۸/ مراجعه ۴۵۰ هزار نفر به سازمان ثبت اسناد استان در سال ۹۸

مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه گفت: به طور میانگین روزانه ۲۴۵ پرونده مطالبات مهریه به ثبت اسناد کرمانشاه ارجاع می شود

مراجعه روزانه ۲۴۵ مورد مطالبات مهریه به سازمان ثبت اسناد کرمانشاه/ بررسی ۵ هزار پرونده اجرایی مهریه در سال ۹۸/ مراجعه ۴۵۰ هزار نفر به سازمان ثبت اسناد استان در سال ۹۸
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه به مناسبت هفته قوه قضائیه با اصحاب رسانه  امروز (۴ تیر ماه ۹۹) برگزار شد

 در ابتدای این نشست دکتر امیر بشیری مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد طرح کاداستر اظهار داشت : اسناد دفترچه ای صادر شده بعد از ۵ سال نیازمند تعویض سند است تا به کاداستر تبدیل شود و با وجود تهیه نقشه شهری به دلیل کمبود بودجه فقط ۱۰ درصد کاداستر در استان انجام شده و ۹۰ درصد کار محقق نشده است‌ و در این زمینه نیازمند همکاری مردم و سازمان‌های دولتی هستیم.

وی در ادامه افزود: علیرغم اینکه سیستم "شمیم" (شبکه یکپارچه موقعیت یابی املاک) راه اندازی  شده و دسترسی لازم در اختیار ادارات دولتی سطح استان قرار گرفته ولی هنوز نقشه استانداردی به ما تحویل داده نشده است.

دکتر بشیری در ادامه با اشاره به هزینه‌های پرداختی در دفاتر اسناد گفت : بخشی از هزینه های پرداختی در این دفاتر مربوط به هزینه‌های سردفتر و بخشی دیگر هم مربوط به حق ثبت است که به خزانه دولت تحویل داده می‌شود، البته ممکن است تخلفاتی در این زمینه انجام شودکه با کمک مردم و پرهیز آنان از پرداخت وجه نقد می توانیم آن را پیگیری و با متخلفان برخورد کنیم.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه تصریح کرد: بند ب ماده ۱۱۳ برنامه ششم توسعه اداره ثبت را مکلف کرده است که بعد از صدور گواهی مطالبه مهریه در صورت عدم مشاهده ملک ، ظرف مدت ۲ ماه به شاکی اطلاع دهد که طرح دعوی کند و در صورت مشاهده ملک هم ظرف مدت ۶ ماه به شاکی اطلاع دهد تا بعد از ثبت تقاضا نامه به دادگاه مراجعه نماید.

وی تعداد مراجعات در مورد مطالبات مهریه را روزانه و به طور میانگین ۲۴۵ مورد عنوان کرد و گفت: در سال ۹۸ در مرکز استان ۵ هزار پرونده اجرایی مربوط به مطالبه مهریه در ثبت اسناد کرمانشاه بررسی شده است.

بشیری نارضایتی مردم در زمینه شلوغی را به حق دانست و افزود : برنامه ثبت اسناد حول رضایت مردم است ،هر چند زیرساخت‌ها برای این موضوع از قبل آماده نبود ولی طبق دستور در آیین نامه اصلاحی جدید در حال الکترونیکی  کردن این مراحل هستیم و با راه اندازی مرکز شماره ۳ انشااله مشکلات مرتفع خواهد شد و از مردم نیز درخواست داریم برای سهولت کار، اگر قصد ازدواج یا طلاق دارند در سامانه ثنا ثبت نام نمایند.

photo_2020-06-24_15-34-09

این مقام مسئول تعداد شرکت های تجاری ثبت شده در سال ۹۸ را ۸۳۶ مورد عنوان کرد و بیان داشت: در سال ۹۸ تعداد ۱۴۶ موسسه غیر تجاری و ۱۸۰ کارت بازرگانی هم صادر شده است.

 وی همچنین  تعداد موسسات ثبت شده در سال ۹۹ را  ۲۴۰ مورد ، موسسات غیرتجاری را ۱۵ مورد و تعداد پرونده و کارت‌های بازرگانی را ۲۸ مورد عنوان کرد.

بشیری در ادامه تعداد مراجعه کنندگان به سازمان ثبت اسناد در سال ۹۸ را ۴۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بعد ازدادگستری دومین دستگاه اداری از لحاظ ورود ارباب رجوع هستیم.

ایشان همچنین وصول مطالبات بانک ها در سال ۹۸ را حدود ۸۰ میلیون عنوان کرد و گفت: در دو ماهه سال ۹۹ نیز ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مطالبات داشتیم  که به دلیل شیوع کرونا سعی کردیم به ادارات دولتی تنفسی بدهیم و به همین دلیل وصول مطالبات کمتر شد.

مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه از صدور ۴۷ هزار و ۱۰۵ سند کاداستر در سال ۹۸ و  ۹ هزار و ۵۶۶ سند در سال ۹۹ خبر داد و افزود : ۱۶۸ دفتر اسناد رسمی در استان متمرکزند که از این تعداد ۹۸ مورد آن در مرکز استان و ۶۸ مورد در شهرستانها حضور دارند.

 بشیری همچنین تعداد دفاتر ازدواج در استان را ۷۵ مرکز عنوان کرد که ۲۶ مرکز آن در کرمانشاه و ۹ مرکز هم در سایر شهرستان ها قرار دارند و تعداد دفاتر طلاق در استان را ۳۵ مورد عنوان کرد که ۹ دفتر در کرمانشاه و ۲۶ دفتر در شهرستان های استان هستند.

دکتر‌ بشیری خاطر نشان کرد : با توجه به آزمون انجام شده امسال افزایش ۲۰ دفترخانه دیگر را در استان شاهد خواهیم بود که از این تعداد ۲ دفترخانه در کرمانشاه و ۱۸ دفترخانه درسایر شهرستان‌های استان متمرکز خواهند شد و متولیان این دفاتر ۹ خانم  و ۱۱ آقا خواهند بود.

خبرنگار: طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۷۰۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان