//
کدخبر: ۲۶۵۲۱۳ //

مرمت و بازسازی بازار قیصریه لار به امید تحقق وعده‌ها آغاز شد

عملیات اجرایی و کار مرمت، بازسازی و احیای بافت تاریخی بازار قیصیریه لار از هفته جاری و البته به امید تحقق وعده‌های داده شده برای تخیص اعتبار مورد نیاز برای این اثر تاریخی ارزشمند آغاز شده است.

مرمت و بازسازی بازار قیصریه لار به امید تحقق وعده‌ها آغاز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لارستان گفت:  از مجموع ۲۰ میلیارد ریال رقم تخصیصی در سفر چهارم شهریور سال ۱۳۹۸ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به  شهرستان لارستان تنها حدود ۲ میلیارد ریال ابلاغ شده است.

سیما علویه، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه از هفته جاری کار مرمت و بازسازی این اثر تاریخی توسط پیمانکار و با نظارت استادکاران مرمت شیراز آغاز شده اما به هیچ وجه اعتبار موجود جوابگوی کار مرمت و احیای این اثر نیست.

علویه بیان کرد: در سفر مونسان به شهرستان لارستان و بازدید از بازار قیصیریه مبلغ ۷۰ میلیارد ریال برای مرمت، بازسازی و احیای بافت های تاریخی در شهرستان های لارستان، خنج و گراش و از محل اعتبارات ملی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تخصیص یافت.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری لارستان گفت: از این رقم و وعده وزیر مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بازار تاریخی قصیریه لار اختصاص یافت که تاکنون و برغم پیگیری ها و رایزنی های متعدد کمتر از ۲ میلیارد ریال از این میزان ابلاغ شده است.

بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی از معماری قرون اولیه اسلام است که در شیوه معماری گذشته از دوران صفویه، تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می‌شود، نمای داخل گنبد بازار از سنگ‌تراش است که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می‌سازد که این دالان‌ها در محل یک چهارسوق یکدیگر را قطع می‌کنند و در طرف دیگر دالان جنوبی، شرقی و غربی ۱۳ باب مغازه و در طرف دیگر دالان شمالی ۱۴ باب مغازه ساخته شده است. بازار قیصریه اصفهان از روی بازار لار الگوبرداری شده و در دوران صفویه بازار لار مرمت شده است.

بازار قیصریه لار در فارس به عنوان یک مجموعه نفیس و متنوع معماری قدیم ایران شناخته می شود.

این بازار یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران است و جلوه های بارزی از شیوه ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می شود.

 بازار قیصیریه شامل دو شبکه شمالی و جنوبی است که مدخل ورودی جنوبی آن از میدان جدیدالاحداث لار شروع و به محل های شمالی قدیمی بازار ختم می شود.

رشته دیگر شرقی و غربی است که در تقاطع بازار شمالی جنوبی دارای یک چهارسوق وسیع است. چهارسوق به صورت هشت گوش است و در چهار گوش آن چهار باب مغازه در هر سمت احداث شده است.

جالب ترین بخش بازار قیصریه لار طرح چهارسوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است و همچنین  گنبد سنگی چهارسوق دارای طرح بسیار جالبی است و ارتفاع آن از ۱۸ متر تجاوز میکند.

بازار تاریخی قیصریه لار با شماره ۳۱۵ در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۲۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان