//
کدخبر: ۲۴۱۳۰۷ //

تعیین تکلیف عوارض پارک حاشیه‌ای در پایتخت

بررسی پیشنهادات لایحه پارک حاشیه‌ای در دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

تعیین تکلیف عوارض پارک حاشیه‌ای در پایتخت
به گزارش فرتاک نیوز،

در جریان بررسی لایحه پارک حاشیه‌ای در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، علی اعطا، عضو هیأت رئیسه در مخالفت با یکی از بندهای این لایحه توضیح داد: در یکی از بندها آمده است که در راستای ساماندهی پارک حاشیه‌ای، پارک مجاور و مقابل منازل مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی و غیره با نصب علائم مخصوص در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. آیا می‌خواهیم فضای پارک مجاور این مراکز را رزرو کنیم؟ آیا این موضوع به نفع فضاهای مسکونی اطراف است؟ این بند یعنی اختصاصی کردن فضای خیابان به نفع کاربری‌های خاص که اصلاً منطق ندارد و صرفاً می‌خواهیم فضای خیابان را برای دریافت عوارض اختصاصی کنیم.

وی تاکید کرد که نباید اجازه دهیم که امتیاز خاصی در اختیار افراد خاص قرار گیرد.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران نیز در واکنش به این پیشنهاد گفت: تجربه منطقه ۲ نشان داده است که نمی‌توانیم جلوی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را بگیریم مثلاً وزارت بهداشت خیابان را مسدود کرده و ما مکاتبات زیادی با آن داشتیم یا پلیس تهران خودش خیابان مقابل ساختمانش را بسته و حتی جلوی شورای شهر اجازه پارک نمی‌دهند و بهتر است طی قراردادهای ماهانه آنها را ساماندهی کنیم.
اعضای مخالف و موافق نظرات خود را بیان کرده و در ادامه علی اعطا پیشنهاد کرد که کلمه مجاور این بند حذف شود و توضیح داد که تنها در این بند نسبت به ساماندهی فضای پارک مقابل و نه مجاور مراکز اقدام شود که این پیشنهاد با رأی اکثریت به تصویب رسید.

در ادامه لایحه پارک حاشیه‌ای که کلیات آن در جلسه قبل تصویب شده بود، مطرح شد. زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد داد که برای مال‌ها و مراکز پر تردد تجاری عوارض دیگری در نظر گرفته شود و گفت: دقت داشته باشید که مال‌ها و مراکز تجاری پر تردد عارضه‌ای بر شهر ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه اطلس مال در خیابان نیاوران احداث شده و این در حالی است که عرض این خیابان اصلاً ظرفیت این حجم تردد را ندارد عنوان کرد: اپال مال ۴ الی ۵ ماه است که افتتاح شده و می‌ببیند که از آن زمان تاکنون ترافیک در خیابان‌های اطراف این مرکز تجاری قفل شده است.

صدر اعظم نوری با بیان اینکه چرا باید یک مرکز تجاری پر تردد تنها برای ۵۰ الی ۱۰۰ متر رو به روی مرکز تجاری‌ش عوارض بدهد در حالی که عارضه‌های بیشتری از لحاظ ترافیکی و آلودگی هوا بر شهر ایجاد می‌کند اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که شورای شهر مال‌ها و مراکز تجاری پر تردد را موظف کند که عوارض دیگری پرداخت کنند.

وی ادامه داد: این عوارض و درصد آن باید در یک آئین‌نامه که در شورا تصویب می‌شود مشخص شود.
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این پیشنهاد نوری مبنی بر اخذ عوارض از مال‌ها و مراکز پر تردد تجاری رأی مثبت دادند.

در ادامه این جلسه همچنین محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پیشنهاد داد که فضاهای پارک در پارکینگ‌های شهرداری برای معلولان و جانبازان رایگان باشد.

محسن هاشمی در واکنش به این پیشنهاد عنوان کرد: در همه جای دنیا جای مخصوصی را با علامت جای پارک معلول مشخص می‌کنند و معلولان اگر در این فضاها خودروی خود را پارک کنند توقف برای آنها رایگان می‌شود.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا در این باره عنوان کرد: از آنجا که همه معلولان و جانبازان پلاک معلول ندارند قرار شد این افراد در سامانه ثبت نام کنند و هر جایی که خودروی خود را پارک کردند برای آنها رایگان باشد.
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به این پیشنهاد که معلولان و جانبازان در همه فضای پارکینگ خدمات رایگان دریافت کنند رأی مثبت ندادند و بر همین اساس معلولان می‌توانند در محل‌های مشخص که برای آنها در نظر گرفته شده خودروی خود را رایگان پارک کنند.

در ادامه اعضای شورای شهر در خصوص نرخ ورودی پارکینگ‌ها و پارک حاشیه‌ای پیشنهادات خود را مطرح کردند، زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد کرد تا شهرداری مجاز به کمک به پلیس راهور شود و افزود: در حال حاضر تمام هزینه‌های پلیس راهور را شهرداری پرداخت می‌کند که این شامل حقوق، دستمزد، اضافه کار، ساخت مکان و در برخی موارد خرید تجهیزات است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم پلیس راهور در راستای سیاست‌های حمل و نقل شهرداری فعال باشد، تصریح کرد: ما معتقدیم همکاری و تعامل بیشتر بین پلیس و شهرداری سبب می‌شود که بتوانیم خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه کنیم به همین دلیل پیشنهاد می‌شود کلمه "مکلف است به مجاز است" تغییر کند که بر همین اساس در سال آینده شهرداری به جای مکلف، مجاز است که به پلیس راهور کمک کند.

محمد علیخانی در ادامه گفت که در این پیشنهاد صدراعظم نوری عبارت همکاری پلیس در وصول عوارض شهرداری نیز اضافه شود.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رأی اکثریت خود به این پیشنهاد نوری رأی مثبت دادند و بر همین اساس شهرداری تهران از این پس مجاز به کمک به پلیس راهور می‌شود.

در ادامه بهاره آروین، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که شهرداری مجاز است حداکثر ۵ درصد از درآمدهای حاصله خود از محل پارک حاشیه‌ای را به انواع بازیگران و سازمان‌های دخیل در امر پارک حاشیه‌ای و نه صرفاً پلیس راهور هزینه کند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد با تاکید براینکه مشابه این موضوع را در لایحه طرح ترافیک داشته‌ایم که براین اساس ۳ درصد درآمد حاصله از طرح ترافیک می‌بایست صرف بازیگران و سازمان‌های دخیل در امر ترافیک شوند، اضافه کرد: اما معاونت حمل و نقل نه تنها آئین‌نامه اجرایی به شورا ارائه نکرد بلکه سرخود با برخی از اشخاص قرارداد منعقد کرد که به نظرمان این مفسده دارد.

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل با بیان اینکه ما دستورالعمل اجرایی هزینه کرد ۳ درصد درآمد طرح ترافیک را خرداد ماه به شورای شهر ارائه کردیم و اسناد آن موجود است، تصریح کرد: نمی‌توانیم مصوبات شورا را منوط به عملکرد سازمان‌های شهرداری کنیم چرا که ما سر تا پا خطا هستیم و شورا باید سیاست گذاری کند و ما آنها را اجرا کنیم.
درنهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ رأی موافق به پیشنهاد آروین مبنی بر اینکه ۵ درصد درآمد شهرداری از محل پارک حاشیه‌ای در دستگاه‌های دخیل در امر پارک حاشیه‌ای و نه صرفاً پلیس هزینه شود، رأی مثبت دادند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۱۳۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان