//
کدخبر: ۲۲۳۶۶۸ //
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه:

منشأ بیشتر دعاوی در بنگاه های معاملات ملکی است / در صددیم قراردادها را الکترونیکی کنیم

نشست خبری رییس کل دادگستری استان کرمانشاه امروز( ۱۱آبان ماه) با اصحاب رسانه برگزار شد.

منشأ بیشتر دعاوی در بنگاه های معاملات ملکی است / در صددیم قراردادها را الکترونیکی کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر پرویز توسلی زاده رییس کل دادگستری استان کرمانشاه اظهار داشت: سند تحول از سوی رئیس قوه قضاییه به رهبری تقدیم شد و بر اساس آن در برنامه‌های استان قصد داریم این سند تحول را انجام دهیم.

 رییس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود: قوه قضاییه باید دانش محور باشد و هیچ کاری را بدون توجیه علمی انجام ندهد در همین راستا به دنبال برنامه هایی هستیم.

 دکتر توسلی زاده تصریح کرد: انتظارات مردم از دستگاه قضایی در سطح بالایی است و خط و مشی ما مشخص است و این دلیل بی اعتمادی مردم می شود.

وی افزود: دادگستری می‌تواند کمترین نقش را در جامعه داشته باشد، اگرحل و فصل فقط از طریق دادگستری انجام نشود و آرزوی ما هم این است که هیچ کس مرتکب جرم نشود و زندان نرود و دادگستری آخرین مرجع باشدکه به حل اختلافات می پردازد.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه بیان داشت: آمار دعاوی مطروحه ورودی وموجودی در بخش های کیفری و حقوقی در دادگستری بسیار بالاست و جمعیت کیفری بالایی درزندان‌ها هستند که یکی از معضلات مهم است.

توسلی زاده عنوان کرد: از مسائل مهمی که به دنبال آن هستیم این است که از ظرفیت جامعه برای حل و فصل اختلافات استفاده کنیم و به دنبال راهکارهایی هستیم که این موضوع را حل کنیم واختلافات فراوانی وجود دارد که منتهی به پرونده‌های حقوقی و کیفری می‌شود و اختلاف از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معضل بدی است،و از نظر اقتصادی منابع اقتصادی جامعه  هدر می‌رود واز نظر فرهنگی اختلاف، فرهنگ جامعه را به هم می‌ریزد و اجازه نمی‌دهد افراد در کنار هم باشند اختلاف از نظر ذهنی و روانی موجب اذیت و آزار  افراد را فراهم می‌کند و هیچ چیز بدتر از کدورت نیست.

توسلی زاده گفت: اختلافات ویرانگر است و بیشترین پرونده های کیفری مطروحه در دادگستری مربوط به پرونده های قومی قبیله ای است

رییس کل دادگستری خاطر نشان کرد: آسیب های اجتماعی  منجر به جرم میشود و منشا هر جرم آسیب اجتماعی است و نهادهای مربوط به آسیب های اجتماعی باید این آسیب‌ها را کنترل کنند و تلاش کنیم آسیب ها را حل کنیم که به جرم تبدیل نشود.

توسلی زاده یادآور شد: ما دوست نداریم هیچ فردی به زندان بیفتد و نمیخواهیم هیچکس مجازات شود اما  مبارزه با بعضی از جرائم در استان هم برای ما مهم هستند و به عنوان جرم مجرمانه، بنا داریم با این جرائم به شدت برخورد کنیم.

 وی قتل عمد، منازعات خیابانی( با سلاح گرم و سرد)، قاچاق سلاح، آدم‌ ربایی، قاچاق مشروبات الکلی و مواد مخدر کلان ، جرایم غیر ارزشی، دینی و انقلابی، و تجاوز به اموال عمومی را از جمله جرائمی برشمرد که که با شدت با آنها برخورد می شود.

رییس کل دادگستری اظهار داشت: اگر به جایی برسیم که بتوانیم جرایم را با به سازش حل و فصل کنیم بهترین جامعه را خواهیم داشت و موجودی زندانهای استان را به یک دهم فعلی خواهیم رساند.

 توسلی زاده یکی از دلایل ایجاد دعاوی را پایین بودن دانش حقوقی مردم دانست و گفت:  مردم شناختی از قانون و مسائل حقوقی ندارند و توصیه می‌کنم کسانی که می خواهند روابط حقوقی برقرار کنند مشاوره بگیرند و با حقوق خود آشنا شوند.

 وی اظهار داشت:در سطح استان دو هزار و ۲۰۰ مورد بنگاه معاملات ملکی داریم که بیشتر منشأ اختلافات بر این اساس است و ۸۰ درصد روابط حقوقی مردم تنظیم سند در بنگاه های معاملات ملکی ایجاد می شود و از طریق معاونت اجتماعی پیگیر هستیم تا بتوانیم  قراردادها را الکترونیک کنیم و انتقال مال به غیر در این مورد اتفاق نیفتد و هیچ کاری بدون همکاری مردم ایجاد نمی شود.

توسلی زاده موضوع مسامحه مردم  یکی دیگر از علل ایجاد دعاوی حقوقی برشمرد و گفت: مردم در  اسناد های تجاری مثل چک و سفته را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که این مسامحه باعث دعاوی حقوقیخواهد شد.

رییس کل دادگستری بیان داشت: اختلافات حقوقی دادگستری باید در زمره ضرورت ترین موضوع ها قرار بگیرد امروز بیش از ۲۷۰۰ عنوان کیفری داریم یعنی اینکه نتوانسته ایم مشکلات خود را  مسالمت آمیز حل کنیم و باید از این عنوان جرم زدایی شود برای حل مسائل اقتصادی و فرهنگی از ابزار مجرمانه نباید استفاده کنیم و اگر به معیارهای دینی پایبند باشیم این اختلافات وجود نخواهد داشت.

توسلی زاده در ادامه سه جرم، منازعات ، سرقت، مواد مخدر، را دارای درجه فراوانی در استان عنوان کرد و گفت: مردم استان کرمانشاه مردمی دیندار،با گذشت و بزرگ منش  هستند که با بزرگ منشی آنها می‌توانیم از ایجاد اختلافات جلوگیری کنیم و از همکاران قضایی درخواست کرده ام که تا جایی که امکان دارد کسی بازداشت نشود و در مورد جرایم مهم تا جایی که امکان دارد از زندان استفاده نکنیم.

 وی اظهار داشت: در استان ۶۰ هزار واحد صنفی وجود دارد باید اختلافات صاحبان صنایع را به دست خودشان حل کنیم و از ظرفیت شورای حل اختلاف برای مردم استفاده نماییم  واگرکسی نظری در این زمینه داشته باشد و بتواند دعوا را تبدیل به سازش کند دست او را می بوسیم.

وی در ادامه گفت: شورای اسلامی در روستاها و بزرگان و هیأت امنای مساجد باید پای کار بیایند و همایش منطقه ای را در استان برای گسترش صلح و سازش برگزار می کنیم  و یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در دادگستری داریم ارتباط با مردم  است و در این زمینه روزهای دوشنبه ملاقات عمومی داریم و برای اولین بار در کشور هم به شهرستان‌ها می‌رویم و مشکلات مردم را پیگیری می کنیم و از مراجعات مردم استقبال می‌کنیم

وی در ادامه با اشاره به بحث مهریه  افزود: به  دنبال این هستیم که نهایت مماشات را داشته باشیم و بابت مهریه کسی زندانی نشود و به امور زندانها هم اعلام کرده ایم با مرخصی زندانیان مهریه هم موافقت شود.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۳۶۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان