//
کدخبر: ۲۱۹۰۶۴ //

مصاحبه با پژوهشگر برتر دانشگاه صنعتی کرمانشاه در حوزه ارتباط با صنعت

دکتر حامد رشیدی عضو هیأت علمی مهندسی شیمی دانشگاه می باشد که در سال گذشته توانست پژوهشگر برتر در حوزه ی ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی کرمانشاه باشد.

مصاحبه با پژوهشگر برتر دانشگاه صنعتی کرمانشاه در حوزه ارتباط با صنعت
به گزارش فرتاک نیوز،

لطفا توضیحی در مورد بیوگرافی و سوابق علمی خود ارائه فرمائید؟

بنده مقطع  کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به پایان رساندم.  همچنین علاوه بر فعالیت آموزشی، از سال ۱۳۸۳ در پتروشیمی کرمانشاه مشغول به فعالیت شدم. به عنوان رئیس واحد مهندسی فرایند و کنترل تولید، چندین پروژه صنعتی را راهبری نمودم که مهمترین آنها پروژه ساماندهی پساب مجتمع، ساخت آمین فعال واحد آمونیاک و مدیریت پروژه بازیافت گازکربنیک از دودکش واحد آمونیاک به مبلغ ۴۰ میلیون دلار می باشد. قابل ذکر است که پروژه بازیافت گازکربنیکبا ظرفیت ۱۳۲ تن در روز، اولین پروژه صنعت پتروشیمی در ایران می باشد که منجر افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کرمانشاه به میزان ۱۰ درصد گردید و سرمایه گذاری انجام شده نیز در یک سال بازگردانیده شد.

در زمینه پژوهشی نیز با ورود به دانشگاه صنعتی از سال ۹۲ شروع به فعالیت پژوهشی نمودم و حدود ۲۰ مقاله پژوهشی و ۸ طرح پژوهشی صنعتی در زمینه صنعت پتروشیمی و پالایش گاز دارم.

 

در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی خود برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

زمینه اصلی تحقیقاتی بنده مدل سازی و شبیه سازی فرایندهای صنعت نفت، پتروشیمی و گاز می باشد. اما با توجه به تجربه موفق احداث واحد گازکربنیک، در سال های اخیر تمرکز بیشتری در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از گرمایش زمین داشته  به مقالات، کتب و طرح های مطالعاتی که انجام داده اید اشاره بفرمائید ؟

همانطور که قبلا بیان شد مقالات اینجانب بیشتر در زمینه مدل سازی و حذف گازهای گلخانه ای می باشد. تیم تحقیقاتی ما به دنبال ارائه روش های جدید و معرفی حلال های جدید جهت حذف گازهای گلخانه ای است که نیاز به انرژی کمتری داشته باشند.

 

 طرح های پژوهشی صنعتی اینجانب نیز در زمینه بهبود فرایند تولید آمونیاک، کاهش خوردگی در واحدهای پالایشی، بررسی روش های جدید تولید اولفین ها و تحلیل فرایند بازیافت دی اکسید کربن به منظور کاهش مصرف انرژی متمرکز می باشد.

با توجه به تدریس دروس مختلف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی، در حال حاضر کتابی با عنوان "مدل سازی و تحلیل فرایندها در مهندسی شیمی" در مرحله داوری و چاپ دارم که انشاا... در زمستان سال جاری منتشر خواهد شد.

 روند ارتقاءرتبه علمی جنابعالی چگونه انجام گرفت؟

با توجه به اینکه بنده کار پژوهشی را از سال ۹۲ آغاز نمودم، تعداد مقالات من در زمان ارتقاء ۱۶ مقاله بود که اکثراً در مجلات ISI با درجه اعتبار بالا (Q۱) چاپ شده بود. از طرف دیگر با توجه به تعداد طرح های پژوهشی صنعتی اینجانب خوشبختانه مسئله خاصی در زمان ارتقاء وجود نداشت. قابل ذکر است که در سال های اخیر وزارت علوم توجه ویژه ای به طرح های صنعتی و پروژه های تحقیقاتی کاربردی دارد.

 وضعیت پژوهشی و علمی دانشگاه را به چه نحو ارزیابی می نمائید؟

اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی بسیار جوان هستند و پتانسیل بالایی در انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی دارند. این امر باعث شده است تا سرانه پژوهش دانشگاه بسیار بالا باشد به طوریکه در منطقه رتبه بسیار خوبی دارد. شاهد این موضوع، مقالات متعددی است که اساتید با دانشجویان کارشناسی خود ارائه می دهند

 در رابطه با طرح های پژوهشی که خارج از دانشگاه و در ارتباط با حوزه ی ارتباط با صنعت انجام داده اید برای ما کمی توضیح بدهید و اینکه این طرح ها تا چه حد عملیاتی شده است؟

یکی از طرح های پژوهشی اینجانب بررسی خوردگی بوجود آمده در واحد آمین پالایشگاه گاز ایلام می باشد که در حال حاضر به پایان رسیده است. خوردگی در این واحد منجر به تخریب بسیاری از تجهیزات، کاهش قابلیت اطمینان واحد و افزایش هزینه تعمیرات شده بود. با بررسی های دقیق به عمل آمده و انجام آزمایشات متعدد، عوامل خوردگی در این واحد صنعتی تشخیص داده شد و با توجه به تاثیر هریک، اولویت بندی صورت پذیرفت. سپس، با توجه به اولویت هر کدام راهکارهای مناسب جهت حذف یا کاهش سرعت خوردگی ارائه گردید. خوشبختانه تا به امروز تعدادی از این اصلاحات در پالایشگاه انجام پذیرفته است.

 

 شما در سال گذشته پژوهشگر برتر حوزه ی ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی کرمانشاه شده اید، لطفا مختصری در این باره توضیح بدهید که چطور به این جایگاه دست پیدا کردید؟

در زمینه انتخاب پژوهشگر برتر حوزه ارتباط با صنعتمعمولا سوابق طرح های پژوهشی شخص بررسی می شود که این موارد شامل اهمیت موضوعی طرح، اعتبار شرکت سفارش دهنده، مبلغ طرح و جذب گرنت برای دانشگاه و سایر موارد می باشد. در این راستا اشخاص با امتیاز بیشتر هر ساله به عنوان پژوهشگر برتر حوزه ارتباط با صنعت دانشگاه انتخاب می شوند. بر همین اساس، بنده هم در سال گذشته به عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدم.

و حرف آخر؟

با تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید. توصیه بنده به دانشجویان این است که در دانشگاه به دنبال راه های تبدیل علم به عمل باشند. این کار تنها از طریق مطالعه، تجربه کردن و انجام کارهایی فراتر از درس خواندن صرف امکان پذیر است. در واقع هدف واقعی از تحصیل در دانشگاه بدست آوردن علمی است که باید به عمل تبدیل شود. خوشبختانه امروزه دسترسی به اطلاعات بسیار آسان تر شده است و به راحتی می توان به اطلاعات ارزشمندی در زمینه های تخصصی دست یافت. در ضمن حتماً با نرم افزارهای تخصصی رشته خود در دوران دانشجویی آشنا شوند. این نرم افزارها در حقیقت الفبای رشته های مهندسی هستند و عدم آشنایی با آن ها به منزله کم سوادی در زمینه تخصصی می باشد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۰۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان