//
کدخبر: ۲۱۲۳۷ //

یک مسئول استانی: وضعیت آلودگی گندمزارهای خراسان شمالی بحرانی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه وضعیت الودگی کشتزارهای گندم استان به بیماری سن گندم بحرانی است گفت: سرمای اذرماه پارسال گندمزارها را آسیب پذیر کرده است.

 یک مسئول استانی: وضعیت آلودگی گندمزارهای خراسان شمالی بحرانی است

به گزارش فرتاک نیوز، عبدالله یوسفی دوشنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته مبارزه شیمیایی علیه سن گندم در 2 هزار و 500 هکتار از کشتزارهای زیر کشت این محصول انجام شده بود اما اکنون این مبارزه در سطح 6 هزار و 200 هکتار از گندمزارهای استان انجام شده است.

وی گفت: بیشترین آلودگی ها از کشتزارهای اسفراین، بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم گزارش شده است.

یوسفی یک دغدغه مهم برای مبارزه شیمیایی علیه سن گندم را تامین خودرو برای حضور کارشناسان در کشتزارها و بازدیدها عنوان کرد و افزود: از فرمانداران درخواست می شود تا در تامین خودرو همکاری و تعامل داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: زمین های کم بازده دیم که به سن گندم آلوده اند، مشکل مبارزه با این آفت را بیشتر کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود مبارزه شیمیایی در زمین های گندم، آفت مزبور از زمین های کم بازده که رها شده است، به سایر کشتزارها​ سرایت می‌کند.

سطح زیر کشت گندم آبی در نظر گرفته شده سال زراعی امسال 49 هزار هکتار و گندم دیم 101 هزار و 700 هکتار است.

وی به خسارت وارد شده به تاکداران استان از ناحیه سفیدک انگور اشاره کرد و گفت: در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان در سال گذشته پیشنهاد خوبی برای جبران خسارت‌های وارد شده به تاکداران و انجام اقدامات پیشگیرانه داده شد اما منتج به مصوبه نشد.

یوسفی افزود:تهیه سم برای مبارزه با عامل بیماری سفیدک انگور یکی از نیازها و دغدغه‌های تاکداران است که دو نوع سم خارجی تهیه شده و مرحله مهم مبارزه شیمیایی علیه این بیماری بزودی آغاز می‌شود.

خراسان شمالی با داشتن 18 هزار هکتار تاکستان و تولید سالانه 190 هزار تن انگور، حدود 9 درصد انگور کشور را تولید می کند اما هر سال به علت کاهش قیمت انگور یا کشمش، آن ها بشدت متضرر می شوند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان