//
کدخبر: ۲۱۲۳۳۰ //

محبوبیت و جایگاه والای امام حسین(ع) از دیدگاه علمای برجسته اهل‌سنت کردستان

جمعی از علمای برجسته اهل‌سنت استان کردستان مظلومیت، محبوبیت و جایگاه والای امام حسین(ع) را یادآور شدند.

محبوبیت و جایگاه والای امام حسین(ع) از دیدگاه علمای برجسته اهل‌سنت کردستان
به گزارش فرتاک نیوز،

واقعه کربلا و شهادت جانسوز امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش و اسارت اهل بیت مکرم آل الله یکی از نقاط عطف تاریخ اسلام است که تأثیری شگرف بر جامعه اسلامی گذاشت.

یکی از دلایلی که باعث قیام بر حق اباعبدالله الحسین(ع) شد،‌ گسترش ظلم و جور در بین امت اسلام به‌دنبال جریان سقفیه سپس در زمان حکومت بنی‌امیه بود؛ بزرگان و عالمان برجسته اهل‌سنت بارها در سخنرانی‌ها، خطبه‌های نماز جمعه و کتاب‌ها به صراحت به مظلومیت امام حسین(ع) و رفتارهای ظالمانه و غیراسلامی یزید و بنی‌امیه اشاره کرده‌اند.

شماری از این علما، مظلومیت، محبوبیت و جایگاه والای امام حسین(ع) را یادآور شده‌اند که در ادامه اظهارات مطرح شده را مرور می‌کنیم.

ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و اسوه ایثار و فداکاری حضرت امام حسین(ع) اظهار داشت: قیام امام حسین(ع) قیام علیه بی‌دادگری و ظلم‌های یزید و مبارزه با ظلم و طاغوت بود.

وی به دیدگاه اهل‌سنت درباره واقعه کربلا و محبوبیت امام حسین(ع) پرداخت و افزود: اهل‌سنت کل دنیا با امام حسین(ع) آشنا هستند و ایشان را دوست دارند.

منتخب مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: از دیدگاه اهل تسنن جایگاه اهل‌بیت پیامبر خدا(ع) به حدی مهم است که حتی پیامبر خدا(ص) درباره اهل بیت(ع) فرموده کسانی که از سر محبت و دوست داشتن اهل بیت پیامبر خدا(ع) از دنیا بروند به شهیدی از دنیا رفته‌اند.

وی گفت: امام حسین(ع) تنها مربوط به شیعیان نیست بلکه متعلق به تمام جهان اسلام و امام، معلم و اسوه تمام جامعه هستند.

ماموستا رستمی بیان کرد: ارادت و محبت اهل‌بیت(ع) در میان پیروان اهل‌سنت اگر بیشتر از اهل تشیع نباشد کمتر از آنها نیست و همه بزرگان و علمای اهل سنت در این‌ باره اجماع دارند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره حضرت امام حسین(ع) و حضرت امام حسن(ع) فرموده «کسی که این دو و پدر و مادرانشان را دوست داشته باشد در روز قیامت در کنار من و از یاران من است و در کتاب اصول اعتقادات اهل سنت نیز این مهم بیان شده است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به واقعه تلخ کربلا اظهار کرد: آنهایی که مرد خدا و برای مقابله با ظلم سبقت گرفته‌، قطعاً با فرمان الهی و رسول خدا(ص) این حرکت را انجام داده‌اند.

ماموستا رستمی خاطرنشان کرد: کربلا مکان ایثار و فداکاری است چرا که در آنجا واقعاً مبارزه با ظلم و ستم رخ داده و امام حسین(ع) و یاران وفادارش در این راه به درجه شهادت رسیدند و امروز تمام مسلمانان جهان غرق عزا و ماتم هستند.

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه سنندج ضمن تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران بافایش اظهار داشت: واقعه کربلا آن چنان سخت و تلخ است که هر کس به این روز فکر کند چشمانش برای امام حسین(ع) پر از خون می‌شود.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) شخصیت والا و بی‌نظیر، شهید کربلا و ملقب به ثاراللّه است، افزود: روایت واقعه تلخ کربلا برای هیچ مسلمانی قابل قبول نیست و ای کاش تاریخ همچنین روزی را برای ما به‌جا نمی‌گذاشت.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: امام حسین(ع) مسئولیت دفاع از دین اسلام و جد خود را داشت و قهرمانی آزاده بود که دستور گرفتن از یزید برایش قابل قبول نبود و هر کس پیرو راه پیامبر بزرگ اسلام(ص) باشد آرزوی همچین واقعه‌ای را در اسلام نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه زبان از بیان و وصف بزرگی، شأن، جایگاه و محبوبیت امام حسین(ع) قاصر است گفت: علمای اهل‌سنت احترام و جایگاه خاصی برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قائل هستند و همیشه با تأسف از ایشان یاد می‌کنند.

ماموستا خدایی با بیان اینکه شهدا درس شهادت را از امامان دین ما یاد گرفتند خاطرنشان کرد: همه شهدا مدیون امام حسین(ع) هستند، چرا که اگر امام حسین(ع) نبود درِ باغ شهادت بر روی همه بشریت بسته می‌ماند.

امام جمعه سنندج یادآور شد: انتقام خون امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا گرفته می‌شود و یقیناً دچار سخت‌ترین بلاها و به‌سزای اعمال خود می‌رسند.

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان ضمن تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: جایگاه امام حسین(ع) از دیدگاه همه انسان‌های با ایمان چه اهل تسنن و اهل تشیع یک شخصیت برجسته و ممتاز است و این شعار نیست بلکه اعتقاد قلبی همه مسلمانان جهان اسلام است.

وی افزود: اهل سنت، اهل دین و ایمان و اهل قرآن بوده و عشق و محبت به امام حسین(ع) و یارانش را جزو عقیده قلبی خود دانسته و ادامه‌ دهنده راهشان هستیم.

امام جمعه مریوان تصریح کرد: اهل سنت نسبت به امام حسین(ع) ارادت و مودت خاصی دارند به‌طوری‌که هر ساله مراسم عزاداری برگزار کرده و از این طریق محبت خود را نسبت به پیامبر و اهل بیت‌(ع) ابراز می‌دارند.

وی با بیان اینکه واقعه تلخ کربلا بزرگ‌ترین مصیبت برای جامعه اسلامی است، یادآور شد: واقعه‌ سال 61 هجری قمری هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود چرا که هیچ انسان دین‌داری شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش و بی‌حرمتی به خانواده پیامبر گرامی اسلام(ص) را از یاد نمی‌برد.

ماموستا شیرزادی واقعه‌ کربلا را درس عبرتی برای همه‌ انسان‌ها حتی افراد غیرمسلمان دانست و خاطرنشان کرد: انسان نباید هیچ‌وقت ظالم و در برابر ظالمان سر تعظیم فرود آورد بلکه باید شجاعانه در راه ترویج دین اسلام و امر به معروف و نهی از منکر ایستادگی کند.

ماموستا محمدامین راستی امام جمعه موقت سنندج، ضمن تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که در کتاب‌های اهل‌سنت آمده است اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) فرموده «حسین از من است و من از حسین هستم» یعنی منش و سنت امام حسین(ع)، منش و سنت پیامبر اسلام(ص) است.

وی افزود: پیامبرگرامی اسلام(ص) همچنین در احادیث دیگری فرموده‌اند که امام حسین(ع) و امام حسن(ع) دو جوان اهل بهشت هستند، بنابراین نه تنها امام حسین(ع) و امام حسن(ع) بلکه همه‌ اهل بیت رسول خدا(ع) جایگاه والایی در بین اهل‌سنت داشته و خواهند داشت.

امام جمعه موقت سنندج تصریح کرد: در کتاب‌ اهل‌سنت به جایگاه و محبوبیت امام حسین(ع) و امام حسن(ع) زیاد اشاره شده و در مذهب اهل تسنن قبولی نماز منوط بر فرستادن درود و سلام بر پیامبر و اهل‌بیت ایشان است.

وی با بیان اینکه پیام فراموش نشدنی واقعه کربلا احیای انسانیت است، یادآور شد: نهضت امام حسین(ع) از مصادیق شجره طیبه است که ریشه آن در اعماق زمین و به طرف آسمان جوانه داده و تا روز قیامت نیز ثمر می‌دهد.

ماموستا راستی بیان کرد: نهضت امام حسین(ع) نهضتی است که هویت، آزادی و کرامت را در بین بشریت و همه آزادیخواهان جهان اسلام زنده کرده و همه مسلمانان به قیام این امام بزرگوار افتخار می‌کنند.

امام جمعه موقت سنندج خاطرنشان کرد: مسلمانان شیعه و سنی استان کردستان نیز همچون سراسر کشور، در سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور پرشکوه در عزاداری شرکت کرده و محبت و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش می‌گذارند که این حضور پیام معناداری برای دشمنان نظام و قرآن دارد.

عالم برجسته اهل‌سنت فلسفه شهادت امام حسین(ع) را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: امام حسین(ع) محور وحدت و انسجام جامعه اسلامی است و همه ما مسلمانان باید با بصیرت و آگاهی پیرو راه ایشان باشیم.

ماموستا سیداحسن حسینی امام جمعه موقت سنندج ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: در طول تاریخ بارها از سوی بزرگان و علمای اهل‌سنت، نهضت و مظلومیت امام حسین(ع) در کتاب و خطبه‌های نماز جمعه برای مردم بیان و بازگو شده است.

وی با بیان اینکه کاروان کربلا دو قشر متفاوت بودند، افزود: یک قشر دنباله‌رو قیام امام حسین(ع) و یارانش بودند که خداوند به آنها رحم کرد و قشر دیگر از رحمت خداوند محروم شدند.

امام جمعه موقت سنندج با ذکر اینکه جایگاه امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت یک جایگاه مهم و ارزشمند است، گفت: جایگاه امام حسین(ع) نزدیک به خداوند، پیامبر اسلام(ص) و دور از عذاب و سختی قرار دارد.

وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) و عاشورای حسینی برای تمام مسلمانان افتخار است، تصریح کرد: درس شهامت، شجاعت و کرامت را می‌توان از قیام امام حسین(ع) یاد گرفت.

ماموستا حسینی تاکید کرد: باید مردم از اتفاقات و سرنوشت امام حسین(ع) درس‌ بگیرند و همیشه در مقابل ظالم بایستند و یار و یاور مظلوم باشند.

وی با بیان اینکه واقعه کربلا تلخ‌ترین واقعه تاریخ اسلام به‌شمار می‌رود اظهار کرد: ایستادگی امام حسین(ع) در برابر حکومت فاسد یزید بالاخره واقعه کربلا را با آن همه فاجعه رقم زد به‌‌طوری‌که این حادثه غمبار چنان داغی را بر دل مؤمنان و همه مسلمانان جهان گذاشت که تا ابد فراموش‌ نشدنی است.

امام جمعه موقت سنندج خاطرنشان کرد: قشری مظلوم و غریب در کربلا بدون آب و نان مظلومانه به شهادت رسیدند و این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که قاتلان امام حسین(ع) چه قدر از انسانیت دور بوده‌اند.

ماموستا حسینی یادآور شد: محبت و عشق به پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) ریشه در دل و اعماق جان اهل تسنن دارد و همه مسلمانان جهان اسلام در سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی داغدار و ناراحت هستند.

ماموستا معروف خالدی امام جمعه موقت سنندج ضمن عرض تسلیت و آرزوی قبولی عزاداری مردم سراسر کشور و استان کردستان اظهار داشت: امام حسین(ع) به‌عنوان یکی از اصحاب پیامبر(ص) مطرح و از اولاد پیامبر گرامی اسلام که در بیت نبوی بزرگ شده و جزو آل عبا هستند.

وی به جایگاه والای امام حسین(ع) در میان اهل تسنن اشاره کرد و افزود: در خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت، سلام و درود بر حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) فرستاده می‌شود.

امام جمعه موقت سنندج تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده «حسین نور چشم من است»، بنابراین باید تمام مسلمانان شیعه و سنی، حضرت امام حسین(ع) را مانند نور چشم خودشان بدانند.

وی با اشاره به واقعه کربلا گفت: واقعه کربلا عصاره دعوت تمامی انبیا است، یعنی اگر زحمات، تلاش، از جان گذشتگی و ایثار جان و مال امام حسین(ع) نبود مسیر دعوت و زحمت 124 هزار پیامبر به خطر می‌افتاد اما ایشان معنای ایثار، از خودگذشتگی و شهادت را در کربلا معنا کردند و این راه برای همیشه ادامه دارد.

ماموستا خالدی با یادآوری اینکه امام حسین(ع) برای احیای ارزش‌های اسلام قیام کرد و در این راه مظلومانه به شهادت رسید، عنوان کرد: اهل‌سنت همواره غم بزرگ شهادت امام حسین(ع) را در دل دارند و داغدار شهدای دشت کربلا هستند.

عالم اهل‌سنت به جوانان توصیه کرد که شیوه زندگی پیامبر(ص)، اهل‌بیت و اصحاب ایشان از جمله امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را مطالعه کرده و از این بزرگمردان پیروی کنند.

ماموستا سیدعارف عنایتی امام جمعه دهگلان ضمن تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت: حضرت امام حسین(ع) مربوط به مذهب خاص نیست و عشق و محبت به خانواده اهل‌بیت رسول‌الله(ص) به‌ویژه امام حسین(ع) و امام حسن(ع) در وجود هر فرد مومن و ایمان‌داری وجود دارد.

وی افزود: هر کس ادعای مسلمانی داشته باشد اما نسبت به پیامبرگرامی اسلام(ص)، حضرت حسن(ع)، حضرت حسین(ع)، اصحاب یاران و ازواج مطهرات بغض در دل داشته باشد، آن انسان از دیدگاه ما ایمان واقعی ندارد.

امام جمعه دهگلان با یادآوری اینکه حضرت امام حسین(ع) جایگاه بسیار ارزشمندی دارد، تصریح کرد: ما اهل سنت معتقدیم قیام حضرت امام حسین(ع) به‌دلیل مسائل مادی و دنیوی نبود بلکه برای مبارزه با ظلم و ستم، جلوگیری از فساد اداری، تبعیض، نادیده گرفتن حقوق شهروندی، اختلاس و آنچه متعلق به بیت‌المال و انتصاب آقا و آقا‌زاده‌ها در دستگاه‌های حکومتی بوده است.

وی به فرمایش امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: اگر من در مقابل حاکم ظالم قرار نگیرم و در برابر مظلوم دفاع نکنم یقیناً در روز قیامت با آن درد گرفتار می‌شوم و قهر، خشم و غضب خدا نیز شامل حالم می‌شود.

ماموستا عنایتی عنوان کرد: اهل سنت حاضرند مال و جان خود را فدای اصحاب، یاران و اولاد رسول‌الله کنند و در راستای مبارزه با دشمنان اسلام و فساد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: حضرت امام حسین(ع) مربوط به قشر و مذهب خاصی نیست چرا که الگوی آزادیخواهان جهان و مظلوم‌ترین چهره تاریخ اسلام است.

امام جمعه دهگلان درباره واقعه تلخ کربلا بیان کرد: واقعه کربلا چند ساعتی طول نکشید اما آن چنان عمیق و بزرگ بود که تا روز قیامت حتی افرادی که مسلمان نباشند حضرت امام حسین(ع) را به‌عنوان بزرگ‌مرد خود و مظلوم اسلام قبول دارند و ارزشی به‌یاد ماندنی برای تاریخ بشریت است.

ماموستا جمال کریمی امام جمعه موقت بانه ضمن تسلیت ماه محرم در رابطه با جایگاه امام حسین(ع) در نزد اهل سنت به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که این دو جوان بهشتی هستند اشاره کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) شخصیتی است که با رشادت و مجاهدت‌های بسیاری برای اجرای عدل الهی اقدام کرد و ما نیز باید از ایشان الگو و درس عبرت یاد بگیریم.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) شخصیتی بزرگوار، نورانی و از خانواده پیامبر گرامی اسلام(ص) بود، افزود: هر چه از عظمت، محبوبیت، شأن و جایگاه ایشان سخن بگوییم، باز زبان از بیان واقعیت‌ها قاصر است.

امام جمعه موقت بانه به واقعه‌ تلخ کربلا اشاره کرد و گفت: حادثه کربلا کلاً درس و آموزش عشق به خدا، عشق به جهاد و یک رشادت بسیار مهم دارد که هیچ کسی نمی‌تواند آن را فراموش کند.

به گفته وی قیام و شهادت حضرت امام حسین(ع) و یارانش که در راستای اجرای حکم الهی و برای تثبیت امر به معروف بوده، مختص اهل تشیع نیست بلکه واقعه‌ای‌ تاریخی‌ است که به آن بسیار اشاره شده است.

ماموستا کریمی تصریح کرد: امام حسین(ع) تمام قد و با مقاومتی بی‌نظیر مقابل دشمنان ایستادگی کرد و با نثار خون خود و 72 تن از یارانش، دین اسلام را برای همیشه از گزند دشمنان بیمه کرد.

امام جمعه موقت بانه به نسل جوان امروزی توصیه کرد که خداوند را عبادت و از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و اصحاب ایشان پیروی کنند چرا که مسیر هدایت و پیروزی انسان‌ها تداوم این راه و تبعیت از فرموده قرآن است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۳۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان