//
کدخبر: ۲۰۵۰۹۷ //

بودجه آموزش فرهنگ شهروندی گاهی صرف پاداش می‌شد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ️اولویت‌های آموزشی سرفصل موضوع فرهنگ شهروندی در ردیف بودجه همه سازمان‌ها قرار گرفت که در اختیار مدیران بود و اتفاقا خشت کج همین مرحله بود، گاه حتی بودجه صرف پاداش می‌شد.

بودجه آموزش فرهنگ شهروندی گاهی صرف پاداش می‌شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 شصت‌ و‌هشتمین جلسه علنی اسلامی شهر مشهد، ظهر امروز به ریاست محمدرضا حیدری در  سالن جلسات علنی ساختمان شورای شهر مشهد تشکیل شد.

تامین معیشت و آزادی خبرنگاران مورد تاکید امام موسی صدر بود

رئیس شورای شهر مشهد ضمن اشاره به مناسبت‌های هفته پیش‌رو، گفت: 16 مرداد سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی است، جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی غیردولتی که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند، پس از وقوع انقلاب فرهنگی است که در سال ۵۹ با تلاش دانشجویان ایجاد شد.

محمدرضا حیدری با بیان اینکه یکی از رمز و رازهای موفقیت جهاد دانشگاهی در عرصه علمی و فناوری و خدمت به کشور تکیه بر جوانان خلاق، توانمند و فعال دانشگاهی در محیط‌های علمی است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی به ویژه با توجه به حوزه پژوهشی در مهندسی معکوس و حل مشکلات حوزه فناوری کشور موفقیت‌های بسیاری داشته است.

وی افزود: در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار هستیم، به سهم ‌خودم و به نمایندگی از تمام اعضای شورای شهر از آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس شورای شهر مشهد یادآور شد: فلسفه نامگذاری این روز به تام روز خبرنگار بر می‌گردد به سالروز شهادت خبرنگار صارمی که در مزار شریف افغانستان است.

حیدری با بیان اینکه نقش محوری خبرنگاران در ساخت افکار عمونی و اطلاع‌رسانی به مردم نقشی بی‌بدیل است، خاطرنشان کرد: اگر به اندیشه معماران و بزرگان عرصه انقلاب اسلامی برگردیم، بسیار می‌تواند برای شرایط امروز ما درس‌آموز باشد.

وی گفت: نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی به موضوع رسانه ترویج جایگاه فردی مسؤولان نیست، به طوری که ایشان به صراحت گفتند میل ندارم هر وقت رادیو باز می‌شود اسم من باشد، به اندازه متعارف آن خوب است، این طور نیست عکس من را بگذارید شخصیت من ارتقا پیدا کند، بلکه باید به رعیت، جهادگران ونیکوکاران بپردازید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: باید رسانه‌ها به سراغ نیکوکاران و پاکبانان شهر بروند و این اندیشه مردم محور بودن خبر و رسانه را که یادگار امام راحل (ره) است را ترویج کنند.

حیدری ادامه داد: مردمی بودن، مفید بودن خبر برای حال عمومی مردم و کیفیت بالای خبر و صادقانه بازگو کردن اخبار برای مردم از نکاتی است که بنیانگذار انقلاب اسلامی روی آن تاکید داشتند.

وی به بررسی نقطه نظر مقام معظم رهبری هم در بحث خبر اشاره و اظهار کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب هم به رسانه نیز مردم محور است نه شخص محور و رسانه‌ها در گام دوم انقلاب باید به آن توجه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: مجموعه شهرآرا این رویکرد را اولویت قرار دهد نه تنها در صفحات میانی مردمی محور بودن را اولویت قرار دهد، بلکه در صفحه اول روزنامه مدنظر باشد.

حیدری گفت: متاسفانه امروزه عدم توجه به موضوعات سیاسی در جامعه همه‌گیر شده، اما مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید به حوزه سیاسی توجه شود.

وی متذکر شد: مقام معظم رهبری معتقدند که رسانه‌ها باید با مسائل با حسن ظن برخورد کنند و روی افزایش آگاهی جامعه به ویژه در حوزه سیاسی تاکید می‌شود، اما در عمل شاهدیم در برخی روزنامه‌ها با سوء ظن به مسائل برخورد می‌شود و از طرفی نباید با انتشار برخی اخبار مردم را به مسؤولان بدبین کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به بیان اندیشه امام موسی صدر هم در بحث خبر اشاره کرد و گفت: اندیشه موسی صدر هم در حوزه خبر به دو نکته خیلی توجه دارد که یکی از آنها تامین شرایط خوب اقتصادی و معیشتی برای خبرنگاران و دیگری آزادی آنها در بیان حقایق بوده، چراکه تامین معیشت خبرنگاران لازمه فراهم شدن زمینه بیان آزاد مطالب و اخبار توسط اصحاب رسانه است.

حیدری خاطرنشان کرد: روز عرفه بستر مناسبی برای خودشناسی است و عید قربان هم نمونه‌ای از امتحان خداوند برای حضرت ابراهیم (ع) برای رسیدن به مسیر کمال است.

با ️خشت کج موضوع فرهنگ شهروندی را به کلان پروژه انضباط ترافیکی تبدیل کردیم

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد هم در نطق پیش از دستور به نقد ساز و کار اجرایی فرهنگ شهرنشینی پرداخت و گفت: در دوره مدیریت قبلی آموزش فرهنگ شهروندی در ردیف بودجه تعریف شد که ایده‌ای هوشمندانه با اجرای ضعیف بود.

احسان اصولی با بیان اینکه ️اولویت‌های آموزشی سرفصل موضوع فرهنگ شهروندی در ردیف بودجه همه سازمان‌ها قرار گرفت که در اختیار مدیران بود و اتفاقا خشت کج همین مرحله بود، افزود: ️این موضوع دستورالعمل اجرایی شفافی نداشت و هر مدیری این سرفصل را بنا بر سلیقه شخصی خود تفسیر و اعمال می‌کرد و گاه حتی بودجه صرف پاداش می‌شد.

وی در بیان آسیب‌شناسی این طرح گفت: ️ایراد کار اینجا بود که شاخص پیامدی آسیب این مهم بر موضوع فرهنگ شهروندی بر انجام فعالیت متمرکز بود و اثرگذاری هیچ‌گونه اولویتی نداشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ️در برنامه عملیاتی دوره جدید شهرداری، شاخص انجام فعالیت به تغییر در رفتار شهروندان تبدیل شد و در سال جاری تفکیک زباله از مبدا و انضباط ترافیکی با رعایت حق عابر پیاده‌روی موضوع فرهنگ شهروندی متمرکز شدیم.

اصولی ادامه داد: جان باختگان تصادفات سال ۹۷ مشهد حدود ۲۵۳ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۱۴۰ نفر عابر پیاده بودند، یعنی ۵۶ درصد جان باختگان در سال قبل عابر پیاده بوده است و ️علت ۳۹ درصد تصادفات با عابر پیاده عدم رعایت حق تقدم عابر عنوان شده و این در حالی است که ۶۰ درصد از شهروندان اظهار داشته‌اند از خط عابر استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ️۲۶ درصد رانندگان به علایم و تابلوها توجهی ندارند، اظهار کرد: ۷۳ درصد رانندگان حداکثر سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند و ۹۷ درصد رانندگان حداقل تجربه یک بار تصادف را دارند،  ️به گفته مسؤولان ترافیکی هر ۱۳ منطقه مشهد به اصلاح هندسی نیاز دارد، کلان پروژه انضباط ترافیکی اگر تنها جان یک عابر را نجات دهد حائز تامل و اهمیت است.

مصوبات شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد

اولین دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه علنی، بررسی نظریه تلفیق در خصوص لایحه شماره ۵۷۰۳۳.۲۱ در زمینه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی بود که براساس تبصره یک آن، سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری مشهد مکلف شد با توجه به عدم ثبت قراردادها، تمامی قراردادهای خود را در سامانه حسیب ثبت و رونوشتی از قراردادها را به شورای اسلامی شهر ارسال کند که با ۱۳ رای موافق تصویب شد.

بررسی نظریه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه شماره ۷۱۲۸۷.۲۱ در زمینه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان فردوس‌ها که براساس ماده واحده آن، منابع و مصارف نسبت به اصلاح بودجه سال ۹۷، به میزان ۳ درصد افزایش داشته که این نظریه نیز با ۱۳ رای به اتفاق آرا تصویب شد.

سومین نظریه‌ای که در جلسه علنی امروز به آن پرداخته شد، نظریه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه شماره ۴۶۵۹۸.۲۱ در زمینه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

تبصره ۳ این نظریه، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد را مکلف می‌کرد با توجه به محقق نشدن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و درراستای تحقق برنامه میان مدت گزارش برنامه‌ها و پروژه‌های درآمد هزینه با بخش خصوصی، دریافت طلب شهرداری از نهادهای دولتی، عمومی، نظامی و انتظامی را حداکثر تا زمان ارائه اصلاح بودجه سال ۹۸ به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کند که با توجه به اظهارات نماینده شهرداری مبنی بر محقق شدن مشارکت بخش خصوصی حذف و نظریه با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

بررسی نظریه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه شماره ۵۳۱۹۷.۲۱ در زمینه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان پایانه‌های مسافربری چهارمین دستور کار جلسه علنی امروز بود که با ۱۳ رای تصویب شد.

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه جلسه علنی امروز به بررسی نظریه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه شماره ۷۱۲۳۷.۲۱ در زمینه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی پرداختند که با ۱۴ رای به اتفاق آرا اصویب شد.

ششمین نظریه‌ای که در جلسه علنی امروز مورد بررسی قرار گرفت، نظریه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه شماره ۴۹۲۷۶.۲۱ در زمینه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان حمل و نقل و ترافیک بود که با ۱۳ رای موافق تصویب شد.

منتخبان مردم مشهد در ادامه شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد به بررسی نظریه شماره ۵۰۰ کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی در خصوص نامه شماره ۲۶۴۲.۴.۳۸۵۳ فرمانداری مشهد در زمینه مصوبه شماره ۷۰۵۰.۹۸.۵.ش با موضوع اصلاحیه اساسنامه سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی پرداختند که با ۱۱ رای مواعق تصویب شد.

هشتمین دستور کار جلسه علنی امروز، بررسی نظریه شماره ۲۷۲ کمیسیون مشترک حقوقی ـ برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی در خصوص لایحه شماره ۷۴۷۲۵.۲۱ در زمینه اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی در منطقه ۳ بود که با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده شد با توجه به ضرورت و فوریت تکمیل طرح کانال انتقال آب‌های سطحی و روان در محدوده یوسف باری و باغو واقع در منطقه ۳ شهرداری (از معبر رسالت ۸۲ به سمت معبر رسالت ۸۳ و در امتداد آن به کشف‌رود) به منظور جلوگیری از تاخیر در اجرای طرح مذکور نسبت به اجرای ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی متعلق به ورثه مرحوم طاهر احمدزاده، اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد.

همچنین براساس این مصوبه شهرداری مشهد مکلف است در صورت شمول سهم سرانه‌های مرتبط با سطوح لازم برای عمران و آماده‌سازی زمین، تاسیسات، تجهیزات و خدمات عمومی در پلاک مذکور به نحوی جانمایی کند که کانال اجرا شده در سهم شهرداری قرار گیرد و حقوق پرداخت شده بابت حق ارتفاق در نظریه کارشناسی رسمی دادگستری لحاظ شود.

نهمین دستور کار، بررسی نظریه شماره ۴۹۹ کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و نظدیه شماره ۴۰۰ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه در خصوص طرح شماره ۶۸۱۲.۹۸.۵.ش در زمینه احداث چمن مصنوعی زمین ورزشی طرق بود که به اتفاق آرا به تصویب رسید.

براساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده شد مستند به بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری نسبت به احداث چمن مصنوعی زمین ورزشی با متراژ تقریبی یک هزار مترمربع در مجموعه ورزشی شهدای طرق، تا سقف ۶ میلیارد ریال از طریق انعقاد موافقت‌نامه با شورای معتمدین طرق اقدام کند.

پس از اتمام جلسه نیز، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به بیان خلاصه ای از مهمترین مصوبات شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد پرداخت.

حیدری گفت: جلسه با تجلیل از قهرمانان کشتی آسیا و جهان و مربیان آنها آغاز شد که در واقع اقدامی مشترک بین شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد  با بیان اینکه اکنون به لحاظ تقویم و برنامه‌ای که شورای اسلامی شهر مشهد دارد زمان تفریغ بودجه‌های سال ۹۷ سازمان‌های شهرداری است که امروز ۶ لایحه تفریغ بودجه مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: در این لوایح تفریغ معمولا انحرافات سازمان‌ها به لحاظ هزینه مورد بررسی قرار می‌گیرد و برنامه‌هایی برای بودجه و درآمد و لایحه‌هایی برای تفریغ بودجه این سازمان‌ها تعریف می‌شود که امروز کار ۶ سازمان انجام شد.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که امروز به آن پرداختیم، مجوزی برای تملُّک اعمال ماده قانونی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در حاشیه شهر مشهد به شهرداری دادیم، ادامه داد: موضوع دیگر تامین زمین چمن مصنوعی برای طرق بود که این امکان را برای جوانان آن منطقه فراهم می‌کند که اوقات فراغت خود را در آن پر کنند.

حیدری افزود: با توجه به اینکه اکنون فصل حضور حداکثری گردشگران و زائران خارجی است، باید یک ساماندهی برای نرخ حمل و نقل تاکسی‌ها انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: براساس گزارش‌هایی که به ما رسید و بازدیدهای نیدانی که شهردار داشتند نیاز به یک ساماندهی در این زمینه حس شد و به منظور کاهش سوءاستفاده و کنترل تعداد اندکی از تاکسی رانانی که خارج از نرخ، کرابه دریافت می‌کنند در پایانه و ابتدای خیابان شیرازی کیوسک‌هایی ایجاد شد که مسافران اول به آن مراجعه می‌کنند، نوبت می‌گیرند نرخ مقصد به انها اعلام می‌شود و بعد سوار تاکسی می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا قصد کاندید شدن برای عضویت در هیات رئیسه بعدی را دارد، گفت: در جلسه رای‌گیری که ۲۴ مرداد برگزار می‌شود موضوع مشخص می‌شود، فعلا به تصمیمی نرسیده‌ام و هنوز برای اعلام نظر زود است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۵۰۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان