//
کدخبر: ۲۰۳۲۱۰ //

مطالعات یکپارچه زیست محیطی جاده قزوین-کلاچای تهیه می شود

در نشست مدیران اجرایی ذیربط با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از جاده نیمه کاره قزوین-الموت-رحیم آباد-کلاچای مقرر شد مطالعات یکپارچه زیست محیطی این مسیر تا 2 ماه آینده تهیه شود.

مطالعات یکپارچه زیست محیطی جاده قزوین-کلاچای تهیه می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

در این نشست، مدیران مرتبط با این طرح نیمه کاره که اجرای آن به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف شده، به طرح نظرات و پیشنهادات و راهکارهای خود پرداختند.

نماینده وزارت راه و شهرسازی و معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور در این نشست گفت: جاده الموت-کلاچای فاصله استان های قزوین و گیلان را تا 100 کیلومتر کاهش داده و منجر به کاهش ترافیک در مسیرهای فعلی شمال کشور می شود.

محمدرضا کدخدازاده در جریان بازدید محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرح نیمه کاره جاده قزوین-الموت-رحیم آباد-کلاچای افزود: این مسیر ارتباطی براساس جدیدترین آمار هم اکنون دارای 23 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و دارای 500 نفر اشتغالزایی مستقیم و پنج هزار اشتغالزایی غیرمستقیم است.

وی اظهار داشت: مشاوری از سوی وزارت راه و شهرسازی مامور شده تا مطالعات زیست محیطی را تهیه و ارایه دهد.

حمید جلالوندی مدیرکل ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست گفت: با نگرش حفظ محیط زیست و رویکرد حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی موافقت شد تا کار در این پروژه انجام شود اما اکنون از روستای ویار در کیلومتر ۶۰ به دلیل اهمیت حفظ منابع آبی نینه رود و برای اینکه چشمه آن آسیب نبیند باید بخشی از مسیر تغییر کند.

وی با اشاره به توقف ساخت این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی از چندی قبل تاکنون، افزود: چون در استان گیلان مطالعات انجام نشده بود تاکید شد تا پیش از آغاز دوباره طرح، مطالعات یکپارچه محیط زیستی انجام شود.

این مسئول گفت: عبور مسیر پروژه از مناطق حفاظت شده مشکل ساز است و منطقه ادعایی محیط زیست فعلاً منطقه تیراندازی ممنوع است  و برای حفظ حیات وحش و محیط زیست باید اقدام شود.

وی ادامه داد: در ۱۰ کیلومتر از مسیر منطقه الموت نیز مشکل داریم و باید یادآور شد مجوزهای پروژه ملی در سطح کشور صادر می‌شود.

جلالوندی گفت: در گیلان نبر بخشی از جاده از جنگل می‌گذرد که الزاماتی مثل احیا جنگل و تغییر واریانت و مسیر دارد که همه باید ملزم باشیم تا در این خصوص همکاری کنیم.

مدیران استان گیلان حاضر در این نشست نیز گفتند: ۷۰ کیلومتر مسیر در گیلان است و سال ۹۶ تعریض جاده رحیم آباد به کلاچای انجام شد و ۹ کیلومتر مسیر چون در حال ساخت سد هستند باید ارزیابی شود که ارزیابی زیست محیطی ندارد و بعد از تونل در محدوده مشکلات زیست محیطی است.

محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این نشست گفت: ضمانت اجرایی طرح باید مشخص شود چون زمان مفید پروژه از دست می‌رود، 6 سال فرصت از دست رفته و مشکلات این پروژه به شکل قطره چکانی مطرح می‌شود و منابع ملی هدر رفته است و اگر در یک دستگاه کاری نشد باید پاسخگو بود مصلحت نیست کار متوقف شود.

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر مسئولان در خصوص استعلام های زیست محیطی پاسخ ندادند مبنای ما باید موافقت با ادامه کار باشد.

داود محمدی دیگر نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل پروژه پذیرفته شده و بهتر است راه موجود و مسیر دیگری اگر هست ادامه یابد و اگر در اصل کار توافق است کار متوقف نشود، اجازه دهیم نقاط مشترک ادامه یابد.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز گفت: از کیلومتر ۹ تا ۴۳ مسیر جدید است و ادامه کار منطقی نیست و باید الزامات زیست محیطی آن رعایت شود.

در این نشست مقرر شد مطالعات یکپارچه زیست محیطی این پروژه تا 2 ماه آینده تهیه شود.

جاده قزوین- رحیم آباد- کلاچای سال ۱۳۹۲ به عنوان اولین راه ارتباطی کشور به شرق استان گیلان در منطقه الموت قزوین با ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار کلنگ زنی شد اما با گذشت ۶ سال از کلید خوردن آن، هنوز مطالعات زیست محیطی این جاده تأیید نشده و این طرح متوقف شده است.

این جاده به طول ۱۵۴ کیلومتر بعد از منطقه الموت با ساخت چندین تونل بزرگ و پل‌های متعدد، وارد استان گیلان شده و با عبور از کنارگذر به شهر کلاچای می‌رسد.

حدود ۷۵ کیلومتر این مسیر که از قزوین آغاز می‌شود در این استان قرار دارد.

عملیات ساخت این جاده چندی پیش به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف شده بود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۲۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان