//
کدخبر: ۲۰۰۵۰۶ //

تغییر کانون کشت پسته از مرکز به غرب و شمالغرب کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون کشت پسته در حال مهاجرت از مرکز کشور به سمت غرب و شمالغرب کشور است و در مناطقی مثل حوضه دریاچه ارومیه و استان‌هایی همچون آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل کشت می شود.

تغییر کانون کشت پسته از مرکز به غرب و شمالغرب کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در بازدید از باغات پسته بخش ایلخچی با بیان اینکه هر جا که مشکل کم آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشن‌تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می گیرد، گفت: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های مناسبی در حوزه باغداری به ویژه توسعه باغات پسته است.

وی با بیان اینکه انگیزش گل درختان پسته، در سال قبل از گلدهی و بر روی شاخه های ظهور یافته فصل جاری انجام می شود و تغذیه اش مدیریت خاص می طلبد، گفت: یکی از این محصولاتی که سودآوری بالایی دارد پسته است وبایستی به تولید ۲ و ۳ تن در هکتار قانع نشویم و با مطالعه و تحقیقات بیشتر و مراقبت از آفات پسته میزان تولید آن را در واحد سطح بالا ببریم.

وی با بیان اینکه پسته کاری بر مبنای علمی، مشکلاتی مانند باردهی و هم پوشانی را در بین باغ های پسته کشور از بین می برد ادامه داد: یکی از مشکلات پسته داران، غفلت از مشورت با کارشناسان و پسته کاری بر مبنای علمی است، این مشورت در زمینه باغداری، می تواند کیفیت محصولات را افزایش دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این محصول راهبردی برای دستیابی به جایگاه اقتصادی واقعی خود نیازمند رویکردهای نوین در ایجاد باغ ها، سامانه های آبیاری، روش های تحقیقاتی و تغییر دیدگاه در عرضه تولیدات به صورت فرآوری است.

وی با بیان اینکه این محصول یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود اما نسبت به سرمای بهاره و بارندگی آسیب‌پذیر است و گرمای شدید هم جوانه‌هایش را از بین می‌برد، گفت: سال گذشته این اتفاق افتاد و سرمازدگی و گرمای شدید باعث ریزش پسته در مناطقی از کشور شد اما امسال تولید پسته در وضعیت خوبی قرار دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش میزان تابش و همچنین افزایش تبخیر آب در کشور افزود: در سال گذشته به دلیل اینکه در باغات پسته نیاز سرمایی به خوبی تامین نشد، ۵۰ درصد از عملکرد آن کاهش یافت و کشاورزان از این بابت آسیب زیادی متحمل شدند که با بهره گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می توان خسارات ناشی از این مخاطرات جوی را کاهش داد.

وی با بیان اینکه به سبب مجتمع های گلخانه ای ایجاد شده در جلفا، در صادرات محصول گلخانه ای گوجه فرنگی صاحب برند شده ایم، افزود: بایستی به ارزش کمی و کیفی تولید محصولات گلخانه ای توجه کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از موسسه گل و گیاه سلیمی در بخش ایلخچی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده و یکی از تولیدکنندگان حرفه ای گل و گیاه در منطقه است و برای اولین بار در استان گل ارکیده را از طریق کشت بافت گیاهی پرورش داده است بازدید کرد.

طهماسبی همچنین در سفر به استان آذربایجان شرقی، به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، از طرح تعویض تاج درختان گردو در روستاهای اسفهلان و لاهیجان از توابع شهرستان تبریز بازدید کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جریان این بازدید با بیان اینکه ۷ درصد باغات گردوی کشور در این استان قرار دارد، گفت: متاسفانه ۹۵ درصد ارقام گردوی استان از ارقام بومی بوده و بازارپسندی مناسبی ندارند یعنی از مجموع ۱۴۰ هزار هکتار از باغات کشور، ۹۵ درصد آن از ارقام بومی است.

اکبر فتحی با بیان اینکه ارقام بومی نه تنها از بازارپسندی مناسبی برخوردار نیستند بلکه به جهت اندازه بزرگ درختان، مدیریت آفات و بیماری هایشان نیز سخت و دشوار است، گفت: سرشاخه کردن درختان گردوی استان در راستای اصلاح باغات گردو در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۰۵۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان