//
کدخبر: ۱۹۹۳۴۴ //

بیشترین همدانی های مبتلا به ایدز ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند

۸۲ درصد مبتلایان به ویروس اچ. آی.وی ایدز را در همدان مردان و ۱۸ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند و بیشتر این موارد در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

بیشترین همدانی های مبتلا به ایدز ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند
به گزارش فرتاک نیوز،

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان، روز شنبه در جلسه اعضای شرکای برنامه اچ. آی. وی ایدز همدان راه های معمول انتقال ویروس اچ. آی. وی ایدز را اعتیاد تزریقی، روابط جنسی، انتقال از مادر به کودک و خون و فرآورده‌های خونی نام برد و گفت: انتقال از طریق رابطه جنسی در سال ۹۷ سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

منوچهر کرمی درباره برنامه ۹۰.۹۰.۹۰ توضیح داد: اگر بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس اچ. آی. وی شناسایی، ۹۰ درصد تحت درمان با ثبات و ۹۰ درصد مبتلایان تحت درمان در آزمایش بار ویروسی قرار گیرند اچ. آی. وی ایدز یک بیماری عفونی قابل کنترل است.

وی ادامه داد: این دانشگاه پوشش کافی در زمینه بیماریابی و درمان ندارد بنابراین از راه‌های میان بر مانند ترکیب پیشگیری و درمان استفاده کرده و اساس کار این مجموعه دسترسی به آسیب پذیرترین گروه‌ها و به کارگیری بهترین روش‌های ارتباطی با آنها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان چالش‌های عمده این مسیر را شامل تغییر الگوی ابتلاء جنسی و سنی اچ. آی. وی، ابتلاء بیشتر زنان و افزایش خطر انتقال از مادر به کودک، ابتلاء بیشتر جوانان و کودکان و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به مواد محرک دانست.

وی دسترسی محدود به زنان در معرض خطر، شواهد غیر مستقیم مبنی بر وجود خطراتی برای کودکان کار و خیابانی، موانع فرهنگی در خصوص دسترسی به مردان در معرض خطر و افزایش رفتارهای پُر خطر جنسی محافظت نشده را از دیگر خلاء ها دانست.

کرمی گروه‌های کلیدی برای آموزش مبارزه با اچ. آی.وی ایدز را مصرف کنندگان تزریقی مواد، شرکای جنسی مصرف کنندگان تزریقی مواد، زنان تن فروش، زندانیان، مردان آسیب پذیر، کودکان خیابانی و افراد بی خانمان برشمرد.

وی گفت: برای ترسیم راه میان بر باید بر روی افزایش آگاهی عموم مردم با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، روش‌های تشخیص زود هنگام، مراقبت، درمان و کاهش مرگ و میر کار شود.

ایدز با پنهان کاری رفع نمی‌شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: سرپوش گذاشتن بر مسئله اچ. آی.وی ایدز به هیچ وجه جایز نیست چرا که با پنهان کاری نمی‌توان از تکثیر این ویروس جلوگیری کرد.

مهرداد نادری فر اضافه کرد: باید در زمینه آموزش و اطلاع رسانی از ویروس بیش از گذشته تلاش کرد که در این راستا می‌توان از توان و ظرفیت بسیج و روحانیان نیز بهره گرفت.

وی با بیان اینکه روحانیون و بسیج علاوه بر ارتباط با اقشار مختلف جامعه، تریبون هم در اختیار دارند اضافه کرد: با توجه به وضعیت بعضی روستاها از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درخواست می‌شود از این مناطق غافل نشده و نگاه ویژه ای به روستاها به ویزه در مقوله آموزش و اطلاع رسانی داشته باشند.

مدیرکل دفتر اموراجتماعی استانداری همدان همچنین از کسب رتبه اول همدان در کشور به خاطر موفقیت‌های به دست آمده توسط اعضای کمیته مبارزه با اچ. آی.وی ایدز و برگزاری این نشست‌ها خبر داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۳۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان