//
کدخبر: ۱۹۵۹۷۶ //

آغاز مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان بانه از ابتدای تیرماه

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بانه گفت: مرحله نخست واکسیناسیون سال ۹۸ تب برفکی در این شهرستان، از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود.

آغاز مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان بانه از ابتدای تیرماه
به گزارش فرتاک نیوز،

آرام بحری  در بانه، با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در برخی از استان‌ها، اظهار کرد: مرحله نخست واکسیناسیون سال ۹۸ تب برفکی در شهرستان بانه، از ابتدای تیرماه آغاز و در این مرحله از واکسیناسیون، جمعیت دام سبک (گوسفند وبز) و دام سنگین (گاو و گوساله) شهرستان بانه علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی می‌شود.

وی افزود: همزمان با دیگر مناطق استان کردستان، شبکه دامپزشکی شهرستان بانه هم مایه‌کوبی جمعیت دامی موجود را با استفاده از واکسن‌های با کیفیت و با اولویت کانون‌های بیماری در سال‌های قبل، شعاع کانون‌ها، دامداری‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و مناطق پرخطر از روز شنبه آغاز خواهد کرد.

بحری تصریح کرد: این مرحله از واکسیناسیون، با حضور تمامی کارکنان شبکه دامپزشکی بانه و با همکاری بخش خصوصی، در مدت ۴۵ روز (تا اواسط مردادماه) و به طور کاملاً رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکان انتقال ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق دام و فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، شیر و ... به انسان وجود ندارد، اضافه کرد: این ویروس به طور مستقیم به وسیله دام آلوده و به شیوه غیرمستقیم از طریق عوامل محیطی و فیزیکی انتقال می‌یابد و در صورت شیوع آن در گله‌ها، می‌تواند خسارات اقتصادی قابل توجهی را به صنعت دامداری وارد نماید.

بحری با اشاره به مرزی‌بودن شهرستان بانه و ضرورت مقابله با ورود عوامل بیماری‌زا از خارج و همچنین اهمیت پیشگیری از بیماری به لحاظ اقتصادی، خاطرنشان کرد: با توجه به کوچ جمعیت غالب دام سبک به ارتفاعات و مناطق دوردست جهت چرا و خارج بودن گله‌ها از محدوده دسترسی برای انجام مایه‌کوبی، ضروری است دامداران و روستائیان به منظور همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی، دام‌های خود را به روستاهای محل سکونت خود برگشت دهند.

وی گفت: به همین منظور تلاش می‌کنیم برنامه زمانبندی عملیات مایه‌کوبی و زمان حضور اکیپ‌ها در روستاها و مناطق مختلف شهرستان را به طور روزانه از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موجود به اطلاع دامداران برسانیم.

بحری در پایان بر خودداری از تردد غیرقانونی دام و رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای توسط دامداران شهرستان بانه تاکید نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۵۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان