//
کدخبر: ۱۹۵۹۵۳ //

برگزاری نشست بررسی چگونگی تولید قطعات خودرو در کرمانشاه

باحضور دکتر حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نشست بررسی چگونگی تولید و تعمیق و گسترش ساخت داخل قطعات خودرو در استان برگزار شد.

برگزاری نشست بررسی چگونگی تولید قطعات خودرو در کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست بررسی چگونگی تولید و تامین قطعات خودرو در استان و حل مشکلات قطعه سازان، با حضور دکتر حاتمی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مهندس محسن دارابی؛ رییس سازمان صمت استان در محل سالن جلسات معاونت مذکور برگزار شد.

در این نشست که دکتر قبادی؛ مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری، نیازی؛ مدیرکل استاندارد، دکتر اختری؛ رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دکتر ویسی؛ معاون پژوهشی دانشگاه رازی، دکتر خان احمدی؛ رییس پارک علم و فناوری، دکتر کریمخان؛ رییس انجمن تخصصی قطعات خودرو و مدیران عامل چندین شرکت صنعتی تولید کننده قطعات خودرو نیز حضور داشتند؛ به صورت مفصل در خصوص چگونگی ورود به صنعت خودروسازی، توسعه علمی و کاری قطعه سازان کنونی استان، چگونگی حل و رفع موانع تولید قطعات خودرو در گستره استان، دسترسی به راه حل های اجرایی برای توسعه قطعه سازی و ایجاد تعامل و هماهنگی بین قطعه سازان و تولید کنندگان خودرو در استان بحث و بررسی به عمل آمد.

در این نشست مدیران مرتبط و حاضر در آن، همگی بر اهمیت فوق العاده و نتایجی که از آن به دست می آید، تاکید کردند.

در ابتدای این نشست، مهندس دارابی؛ رییس سازمان صمت استان، جلسه مذکور را از تکالیف و دستورات مقام عالی وزارت و تاکیدات ایشان مبنی بر ضرورت تکیه بر تولیدات داخلی عنوان و آن را از موضوعات بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دعوت از استادان فرهیخته و روسای دانشگاه ها، به ویژه مراکز علمی فنی و صنعتی، نشان از اهمیت فوق العاده مباحث دارد و لذا درخواست ما این است که ضمن توجه ویژه به طرح موضوعات،پیشنهادها و راه کار های سازنده و موثر نیز توسط نخبگان علمی و صنعتی و اشخاص مجرب حاضر در نشست، ارایه و پیرامون دسترسی به رفع موانع و حل مشکلات، بحث و بررسی شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از موضوعاتی که جناب آقای دکتر رحمانی؛ مقام عالی وزارت در کارگروه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تهران بر آن تاکید ورزیدند، تعمیق و گسترش ساخت داخل قطعات خودرو از جنبه های مختلف فنی، علمی و تولیدی و توسع قطعه سازی خودرو با اتکا بر تولیدات داخلی است.

دارابی افزود: وزیر محترم صمت واردات هرگونه قطعات خودرویی را صرفا به منظور حمایت از قطعه سازان داخلی، ممنوع اعلام و بر حل و رفع موانع تولید قطعات تاکید دارند و قطعا دسترسی به سازوکارهای منطقی و علمی برای توسعه بخش قطعه سازی در حال حاضر یکی از وظایف مهم ما به شمار می رود که البته با توجه و اعلام دیدگاه ها و نظرات حاضران در نشست، عملی خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بر همین اساس طرح تاپ(توانمند سازی توسعه و اشتغال پایدار)، به عنوان یکی از طرح های اصولی برای توسعه صنعت خودرو و با اتکا بر قطعه سازی تخصصی مطرح شده است و درخواست ما، این است که تولید کنندگان داخلی در فازهای مختلف، فعالیت های خود را با دیدگاه ها و نظرات و پلان های آموزشی علمی در دانشگاه ها، منطبق تا ضمن بهره مندی از این دیدگاه ها، روندهای توسعه در بخش قطعه سازی را مرحله به مرحله تداوم بخشیم.

مهندس دارابی در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت حتمی پرداختن به این مسئله  و ورود عالمانه به بحث قطعه سازی و توسعه آن، دیدگاه ها و پیشنهاد های استادان و متخصصان این عرصه را برای توسعه این بخش بسیار مهم دانست.

دکتر حاتمی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این خصوص به تشریح دیدگاه های خود پرداخت.

وی صراحتا از قطعه سازان خواست اعلام نمایند آیا ورود به چنین مبحثی از هر حیث درست و مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر.

حاتمی گفت: واقعیت آن است که صنعت خودرو، امری پیچیده، علمی و منطبق بر تکنولوژی های نوین و برتر است و به خاطر رقابتی بودن، کاری است که می بایستی با دقت بیشتر به آن پرداخته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تاکید کرد که شرایط و پتانسیل های لازم برای توسعه خودرو سازی به ویژه قطعه سازی در استان وجود دارد.

وی از جمله این پتانسیل ها را وجود مراکز علمی و دانشگاهی، نیروی کار فراوان، رشته های فنی و مهندسی خوب و سایر مزایای مشابه اعلام نمود.

حاتمی سپس به چهار سوال اساسی در این خصوص پرداخت و گفت: متخصصان و استادان حاضر در نشست به ما به عنوان مجموعه دولت بگویند که آیا اولا ما توانایی قطعه سازی در استان را داریم؟ سوال دوم این است که بر اساس فهرست اعلامی از سوی خودرو سازان، شما کدام یک از قطعات را می توانید بسازید و بر روی آن کارکنید؟ سوم؛ این که روش ها و فرآیندهای شمابرای توسعه این کار چیست؟ و چهارم این که شما سرمایه گذاران ،استادان و صنعت گران چه انتظاری از ما به عنوان استانداری و نماینده دولت دارید؟

در ادامه نشست هر یک از قطعه سازان به طرح مشکلات خود پرداخته و موانع تولید را مطابق با واقعیات روزبرشمردند که مهم ترین این مباحث عبارتند از:  

 نوسانات قیمت ها، رقابت ناپذیری محصولات با محصولات مشابه خارجی، ضرورت نگاه افتر مارکت به قطعه سازی، توجه به تولیدکنندگان عمده در عرصه های تولید و رقابت داخلی، تامین اعتبارات و رفع موانع بسیاری که بانک ها در این مسیر قراد داده اند، پیچیدگی سیکل تامین اعتبارات  و لزوم روان سازی آن ها، ضرورت تشکیل یک مجموعه مشترک از قطعه سازان به منظور تبادل اطلاعات و تعاملات تخصصی و تجربی بین آنان.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۵۹۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان