//
کدخبر: ۱۹۴۷۸۴ //

امام جمعه اصفهان: دولت و مردم در ساخت و نگهداری مساجد تعامل کنند

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر لزوم همکاری و تعامل دولت و مردم برای ساخت، تجهیز و نگهداری مساجد بر توجه کافی برای تصویب سند راهبردی ارتقا و توسعه مساجد استان تاکید کرد.

امام جمعه اصفهان: دولت و مردم در ساخت و نگهداری مساجد تعامل کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در هفتاد و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سالن اجتماعات استانداری با بیان اینکه مساجد مردمی هستند، اظهار داشد: اما در کشورهای اسلامی، دولت‌ها برای ساخت و ساز مساجد به مردم کمک می‌کنند از این رو باید پشتیبانی بر مساجد محقق شود.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد هیچ بودجه ای ندارد، مساجد نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با تاکید بر لزوم همکاری و تعامل دولت و مردم برای ساخت، تجهیز و نگهداری مساجد بر لزوم توجه کافی برای تصویب سند راهبردی ارتقا و توسعه مساجد استان تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بر لزوم تشکیل شورایی متخصص برای نظارت بر فعالیت‌های قرآنی در سطح استان تاکید کرد و افزود: مقام معظم رهبری بر لزوم وجود 10میلیون حافظ قرآن در کشور تاکید داشتند بنابراین لازم است فعالیت‌های قرآنی استان در این راستا برنامه‌ریزی شود.

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با هدف توسعه فرهنگ قرآنی بر مبنای فرمایشات اهل بیت (ع) تشکیل شده، تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این چارچوب وظیفه راهبری کمیسیون کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی را بر عهده داشته و در این راستا فعالیت دارد.

زمان‌بندی 10 روزه استاندار اصفهان برای اجرای سند راهبردی مساجد

عباس رضایی استاندار اصفهان در این جلسه با تاکید بر سبقت گرفتن در کار خیرات افزود: برای مسجد و نماز که شالوده اصلی دینی، شرعی و مبانی فقهی ماست همه می خواهند سبقت بگیرند.

وی با اشاره به ضرورت تصویب سند مساجد استان بیان کرد: هرچیزی که از بشر برخاسته باشد اشکالاتی دارد اما با زمان این مسائل پخته‌تر می‌شود که این پختگی باعث دوام و استمرار این سند می‌شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: اگر این سند برای ماه‌های دیگر به تصویب برسد پیشنهادها بیشتر می‌شود، پیشنهاد می‌کنم کلیت این سند امروز به تصویب برسد اما ظرف 10روز با زمان بندی مشخص نقطه نظرات احصا و اجرایی شود.

تعیین 17 شاخص راهبری در سند امور مساجد

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری با اشاره به مرور بر مصوبات جلسه قبل شورای فرهنگ عمومی استان گفت: تشکیل کار گروه فضای مجازی و تهیه سند مساجد استان از جمله دستور کارهای جلسه هفتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بودند.

وی با اشاره به ضرورت تصویب سند مساجد استان افزود: در سند مساجد استان اهداف و سر فصل های بسیاری از جمله 17شاخص راهبری، نقاط قوت و ضعف بر مدیریت امور مساجد، اصول اجرایی و ذکر منابع مالی و بودجه ای تعیین شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه 40آسیب و نقاط ضعف مساجد برای رونق کار مساجد در این سند دیده شده است، گفت: نسبت به این سند کار مقدماتی خوبی انجام شده و امیدواریم در زمان کوتاه سند مساجد استان تصویب و به ابلاغ برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اظهار داشت: پیمایش وضعیت مساجد و شاخص‌ها، اجرای سر فصل‌های سند مساجد استان، بررسی وضعیت مساجد استان و تجمیع و بازخوانی اطلاعات جامع به عنوان اطلس جامع مساجد استان با حداقل هزینه باید در راستای این سند مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: عمده‌ترین اهداف اجرای سند مساجد استان را تقویت و تسهیل در ارتقای هم‌افزایی و هماهنگی نهادهای برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی به منظور جذب مخاطبان و نمازگزاران با توسعه جاذبه های بصری، تدوین ساز و کار ارتقای کارکرد و تعاملات محلی و نهادی و طراحی ساختار، ارزیابی و تحلیل اهداف تعیین شده است.

در هفتاد و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، سند مساجد استان به تصویب رسید.

در استان اصفهان پنج هزار و 330مسجد وجود دارد که همگی در مرکز رسیدگی به امور مساجد ثبت شده و قریب پنج هزار امام جماعت این مساجد را اداره میکنند از این تعداد یک هزار و 100مسجد در مناطق 15گانه شهر اصفهان است که با حضور یک هزار و 400امام جماعت اداره می شود.

استان اصفهان از نظر تعداد مسجد در رتبه سوم کشوری قرار دارد اما پراکندگی آنها مناسب نیست به گونه‌ای که برخی نقاط دارای چند مسجد است و در برخی مناطق حاشیه‌ای و شهرک‌های تازه ساز با کمبود مسجد مواجه هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۷۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان