//
کدخبر: ۱۹۴۷۵۸ //

ضرورت مهار کم آبی در سمنان با انتقال بین حوضه ای

امروزه با پیشرفت ها و توسعه فناوری های نوین، انتقال آب بین حوضه ای روشی برای مقابه با کمبود آب و مهار کم آبی در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد، طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان در چارچوب قانون نسخه تدبیر دولت با هدف رفع این چالش در این استان است.

ضرورت مهار کم آبی در سمنان با انتقال بین حوضه ای
به گزارش فرتاک نیوز،

در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می‌شود. متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان ۱۶۰ لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.

در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به سمنان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها، انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.

این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کرد که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.

در همین خصوص همایش ضرورت انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعات فنی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه گذاری طرح در دانشگاه سمنان با حضور چهره‌هایی همچون پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی و چهره ماندگار ایران، مصطفی کواکبیان عصو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، آیت الله محمد حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان استانی و فعالان حوزه زیست محیطی و استادان دانشگاهیان در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

 

انتقال آب خزر به سمنان طرحی مثبت برای مهار کم آبی

چهره ماندگار و پدر علم کویرشناسی گفت: انتقال آب دریای خزر به سمنان رویکردی مثبت برای رفع چالش کم آبی است و ناآگاهانه نباید درباره مسائل زیست محیطی این طرح اظهار نظر شود.

پروفسور پرویز کردوانی در این همایش گفت: انتقال آب از خزر به سمنان، در کنار توجه به اصلاح الگوی کشور، رویکردی مثبت برای رفع چالش کم آبی در استان است.

وی بیان کرد: برداشت از آب خزر با توجه به سطح آب این دریا باعث خشکی آن نمی‌شود و مسائل زیست محیطی در اجرای این طرح به صورت کارشناسی رصد می‌شود.

پدر علم کویر شناسی تاکید کرد: می‌توان از نمک آب انتقالی از دریای خزر به سمنان به طور کارشناسی برای تولید کالاهایی مانند آجر استفاده کرد و با ناآگاهی، نباید غیرکارشناسانه در ارتباط با اجرای این طرح صحبت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح بهینه در مصرف آب در دهه‌های گذشته اقدام مطلوبی در کشور انجام نشد و این امر به خشکسالی در کشور دامن زده است.

پدر علم کویر شناسی و چهره ماندگار یادآور شد: توسعه شهرنشینی با بی توجهی در نحوه مصرف آب قبل از انقلاب اجرا شد و توجه به صرفه جویی در سال‌های گذشته هم نادیده گرفته شد.

 

اتصال دریای خزر به فلات مرکزی در راستای منافع ملی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال دریای خزر به فلات مرکزی رویکرد امنیتی در راستای توسعه کشور و منافع ملی است.

مصطفی کواکبیان در این همایش افزود: دستاوردهای علمی برگزاری همایش‌های از این دست برای آگاه سازی اقشار مردم بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطر نشان کرد: اهمیت انتقال آب خزر به سمنان بسیار قابل توجه بوده و تثبیت جمعیت و توسعه استان به اجرای این طرح وابسته است.

کواکبیان ابراز داشت: در بحث فنی، زیست محیطی و فرهنگ مصرف در این همایش علمی مقاله‌های بسیار ارزشمندی ارائه شده که باید کارشناسان و اقشار مردم برای آگاهی بیشتر در ارتباط با اهمیت این طرح، این مقالات را مطالعه کنند.

 

توجیه فنی و صرفه اقتصادی انتقال آب دریای خزر

مدیر عامل بنیاد آب خزر گفت: طرح انتقال و شیرین سازی آب دریای خزر به استان سمنان توجیه فنی و صرفه اقتصادی برای کشور دارد.

احمد ربیعی در همایش علمی و تخصصی انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، خاطرنشان کرد: با بررسی در کشورهای توسعه یافته در زمینه مقابله و پیشگیری با این تهدیدها، مشخص شد که کشورهای پیشرفته رویکرد استفاده از آب‌های غیر متعارف و بین حوضه‌ای داشته اند.

 

افزایش بهره وری از منابع آبی کشور فرهنگ سازی شود

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: استفاده بهینه از منابع در زمینه فرهنگ مصرف آب و افزایش بهره وری آبی، در کنار اجرایی شدن طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و طرح‌های نظیر این دست باید فرهنگ سازی شود.

بهروز مرادی نیز در این همایش اظهارداشت: کارگروه مشترک با سازگاری تغییر اقلیم باید بین دو استان سمنان و مازندران تشکیل شود.

وی با اشاره به منابع محدود آبی و شرایط آب و هوایی گرم و خشک کشور، تصریح کرد: ایرانیان آب را مظهر پاکی برشمرده و در گذشته برای مقابله با کم آبی و خشکسالی نسبت به انتقال آب توسط قنات‌ها روی آوردند.

مرادی با بیان اینکه اولویت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مهار آب‌های سطحی، جلوگیری از سیلاب و تولید انرژی پاک است، تصریح کرد: در بارش‌های سیل آسای ابتدای سال، سد کرخه عامل مهمی در کاهش شدت و قدرت سیلاب در مناطق جنوبی کشور شد.

 

انتقال آب خزر به سمنان مطالبه مردمی و طرحی ملی است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و امام جمعه اسبق سمنان گفت: انتقال آب دریای خزر به سمنان برای رفع چالش کم آبی و خشکسالی در فلات مرکزی کشور مطالبه جدی مردم و طرحی ملی است.

آیت الله محمد حسن اختری در ادامه این همایش تصریح کرد: انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اقدامی بنیادی است که باید اقدامات عملی و اجرایی آن هر چه سریع‌تر آغاز شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه کمبود آب بحرانی بین المللی است، تصریح کرد: اکنون تمام دنیا در زمینه آب فکر و اندیشه می‌کنند تا چگونه بتوانند از بحران کمبود آب خارج شوند و آن را به فرصتی برای بهره برداری و ظرفیت تبدیل کنند.

 

کمبود سالانه آب در سمنان ۲۰۰ میلیون متر مکعب

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: کمبود سالانه آب در سمنان برای رفع مشکل اقتصادی، صنعتی و آشامیدنی بر اساس برآوردها ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

احمد همتی ابرازداشت: شرایط ایران در زمینه توسعه بسیار قابل توجه است و به دلیل کم آبی از ظرفیت‌ها به کندی استفاده می‌شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کم آبی در سمنان نسبت به کشور محسوس‌تر است، چالش آب در چند سال گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در استان‌های مختلف در نشست‌ها روز به روز تشدید شد و کاهش بارش‌ها در سال گذشته خشکسالی‌ها را در کشور تشدید کرد.

همتی ادامه داد: برای رفع کم آبی باید به دنبال راه حل باشیم و در مجلس دهم برای رفع این چالش مبنا را قانون و کار کارشناسی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: با اتخاذ راهبرد علمی بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود و در اصل ۴۵ قانون اساسی بحث آب تصمیم حاکمیتی عنوان شده است و رویکرد منطقه‌ای در آن جایی ندارد.

همتی تصریح کرد: رفع چالش کم آبی، به دلیل ملاحظات امنیتی و اجتماعی و سیاسی، ملی است و در قانون توزیع عادلانه آب، به صورت مفصل در رابطه با اهمیت رفع کم آبی مطالبی بیان شده است.

 

ظرفیت دریا در رفع چالش کم آبی کشور استفاده نشد

استاندار سمنان گفت: ظرفیت دریای های خزر و عمان و خلیج فارس برای رفع مشکل کم آبی و توسعه اقتصادی کشور در سال‌های گذشته بهره برداری نشد.

علیرضا آشناگر در این همایش، افزود: از ظرفیت علمی متخصصان و کارشناسان بخش بهره برداری از آب در روند اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان بهره گیری شود.

 

توسعه بدون انتقال آب محقق نمی‌شود

رئیس دانشگاه سمنان گفت: توسعه سمنان بدون اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب، در چارچوب قانون و رعایت مسائل زیست محیطی، امکانپذیر نیست.

مسعود نصیری زرندی در همایش، افزود: میزان تبخیر آب در استان سمنان بسیار بالاست و این امر به افزایش خشکسالی در استان دامن زده است.

وی خاطر نشان کرد: سمنان برای توسعه نیازمند تأمین آب است و باید با این راهبرد برای رونق اقتصادی در استان تلاش کرد.

رئیس دانشگاه سمنان یادآور شد: بخش صنعت، معدن و دیگر بخش‌های اقتصادی استان در سال‌های گذشته به دلیل کم آبی مغفول مانده و تنها راه شکوفایی این ظرفیت‌ها انتقال آب از خزر به استان سمنان است.

 

انتقال آب بین حوضه‌ای به سمنان بر اساس زمانبندی انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: انتقال بین حوضه‌ای آب به سمنان با تلاش مسئولان و دستگاه‌های اجرایی بر اساس زمانبندی در آینده نزدیک انجام می‌شود.

ایرج حیدریان تصریح کرد: طرح شیرین سازی و انتقال آب خزر بدون چالش‌های زیست محیطی انجام می‌شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: در بحث شیرین سازی و تأمین منابع مالی با همکاری و تلاش مسئولان و بخش خصوصی مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان