//
کدخبر: ۱۹۲۰۷۳ //

فاصله یک قدمی بورس تا فتح قله تاریخی

بازارهای مالی شهر در آستانه تعطیلات 4 روز پیش رو، روزی آرام را پشت سر گذاشتند اما این رکود و آرامش باعث نشد تا حرکت نزولی دلار متوقف شد و بر همین اساس، دلار کف جدیدی از خود ثبت کرد.

فاصله یک قدمی بورس تا فتح قله تاریخی
به گزارش فرتاک نیوز،

بازارهای مالی شهر در آستانه تعطیلات 4 روز پیش رو، روزی آرام را پشت سر گذاشتند، اما این رکود و آرامش باعث نشد تا حرکت نزولی دلار متوقف شد و بر همین اساس، دلار کف جدیدی از خود ثبت کرد.

این روند نزولی در حالی ثبت شد که مهم‌ترین اخبار امروز به اعلام جزئیات سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران، عقب‌نشینی آشکار پمپئو از مواضع قبلی خود در خصوص تعیین شروط 12 گانه برای مذاکره با ایران، ادامه ریزش‌ها در بازار خودرو، کاهش قیمت جهانی نفت، اعطای بیش از 538 میلیارد تسهیلات بانکی در سال 97، رشد 66.3 درصدی شاخص تورم تولید کننده و مهلت فروش املاک مازاد بانکی تا انتهای سال اختصاص داشت.

یک گام تا فتح قله

بازار سرمایه امروز با وجود آرامش کلی جو بازار، روز مثبتی را سپری کرد و شاخص کل با رشد 2 هزار و 156 واحد مجدداً به پشت مقاومت 225 هزار واحدی رسید. بیشترین ارزش معاملات گروهی امروز با 167 میلیارد تومان به گروه بانکی اختصاص داشت و بیشترین حجم معاملات بورس نیز در نماد بانک تجارت با 599 میلیون سهم ثبت شد.

نمادهای وبملت، مبین و پارس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشتند و بازگشایی خساپا منجر به تشکیل صف خرید 167 میلیونی در این سهم شد. در سایر نمادهای گروه خودرو، شاهد بهبود تقاضا در قطعه سازانی از جمله خاذین، خاهن، خموتور و خلنت بودیم و مهرکام پارس نیز با رشد 17 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت.

در گروه فلزات اساسی، با وجود کاهش قیمت‌های جهانی، روند کلی معاملات مثبت بود و افزایش قیمت شمش در بورس کالا، منجر به تقویت تقاضا در ذوب، فولای و فخوز شد. فولاد مبارکه روزی آرام را سپری کرد و معاملات این سهم، در محدوده صفر قیمتی انجام شد. این در حالی بود که افزایش عرضه‌ها در فسرب، وتوکا، کیمیا و فرآور منجر به کاهش قیمتی آن‌ها و عقب‌نشینی خریداران شد.

نفت سپاهان از جمله نمادهایی است که با خبر پیشنهاد افزایش سرمایه بالای 600 درصدی از محل انباشته مورد توجه خریداران قرار گرفته و این افزایش تقاضا از همان ابتدای صبح منجر به تشکیل صف خرید میلیونی در این سهم و رشد 5 درصدی قیمت آن شد. در این گروه همچنین پالایشگاه نفت اصفهان با بازدهی بالای یک درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و معاملات 16 میلیونی را تجربه کرد. در گروه پالایشی، کاهش قیمت نفت موجب بروز ریسک‌های جدید شده و این نمادها فعلاً توان زیادی برای رشد ندارند و امروز نیز پالایش نفت اصفهان با رشد 1 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت.

در گروه دارویی امروز جو مثبتی حاکم بود و نمادهای دارو، وپخش، دلر و تیپیکو به صف خرید رسیدند. مجامع جذاب و اخبار افزایش نرخ دارو باعث شده تا تقاضای بازار به سمت این گروه جلب شود و همین امر باعث تقویت قیمتی سهام دارویی در طی هفته‌های اخیر شده است.

از دید فعالان بازار، اخبار سیاسی در حال حاضر در بهترین حالت خود طی چند ماه اخیر قرار دارد و از دید بنیادی نیز افزایش نرخ نیما به بالای 12 هزار تومان و رشد قیمت‌های پایه معاملاتی در بورس کالا، بستر را برای رشد بورس فراهم کرده است اما در طرف دیگر، فردا با سقف 225 هزار تومانی مواجه هستیم و طبیعتاً حجم عرضه‌ها افزایش خواهد یافت اما برآیند کلی معاملات به سمت مثبت خواهد بود.

دلار در سرازیری

در معاملات امروز دلار، باز هم قیمت‌ها سقوط کرده و کف‌های قبلی قیمتی شکسته شد. در حالی که در ابتدای صبح، نرخ خرید دلار صرافی بانک ملی در محدوده 13 هزار و 400 تومانی بود، افزایش عرضه‌ها، قیمت را به سمت پایین سوق داد و در اواخر وقت، قیمت هر دلار آمریکا به 13 هزار و 180 تومان رسید. حواله‌های دلاری هرات نیز امروز کف 13 هزار تومانی را شکست و فعالان بازار، هجوم اخبار سیاسی مثبت را دلیل این اتفاقات دانسته و معتقدند با رشد قیمت دلار نیمایی به 12 هزار و 400 تومان، شرایط برای کاهش هر چه بیشتر شکاف بازار آزاد و بازار نیما آماده شده است، امروز همچنین هر یورو به 15 هزار تومان رسید.

بالاگرفتن جنگ تجاری چین و آمریکا در طی یک هفته اخیر، قیمت جهانی طلا را صعودی کرده و این اتفاق منجر به خنثی شدن اثر کاهشی دلار در بازار طلا شده است. بر همین اساس قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به 4 میلیون و 620 هزار تومان رسید و نیم‌سکه نیز 2 میلیون و 620 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در معاملات امروز مظنه طلا نیز یک میلیون و 777 هزار تومان تعیین شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۲۰۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان