//
کدخبر: ۱۸۸۸۹۰ //

"پتروشیمی چهارم" کرمانشاه واگذار می‌شود؟

خبرهای جدیدی از پتروشیمی چهارم کرمانشاه به گوش می‌رسد، پروژه‌ای که مدت‌ها همه چشم انتظار کلنگ‌زنی آن بودند و حالا زمزمه‌هایی از واگذاری اجرای آن به سرمایه گذاران جدید به گوش می‌رسد.

"پتروشیمی چهارم" کرمانشاه واگذار می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 پتروشیمی  چهارم کرمانشاه یا همان پتروشیمی اسلام آبادغرب یکی از پروژه‌های عظیم است که با احداث آن علاوه بر اشتغالزایی قابل توجه، کرمانشاه از محدود استان‌هایی در کشور می‌شود که چهار پتروشیمی فعال دارد.

برای ساخت این پتروشیمی زمینی به وسعت حدود 70 هکتار در نظر گرفته شد و بارها مسئولان مربوطه خبر از کلنگ زنی آن در آینده نزدیک دادند، اما از سال 94 تا کنون هیچ خبری از آغاز عملیات اجرایی  این واحد بزرگ صنعتی نیست.

  بارها عنوان شده که مجوزهای لازم برای این پتروشیمی اخذ شده و مانع داخلی بر سر راه اجرای آن وجود ندارد، اما ظاهرا تحریم‌ها بر اجرای این پروژه بزرگ سایه انداخته و اکنون مهمترین سد برای آغاز احداث  پروژه است.

اخیرا نیز هدایت حاتمی معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: تیم قبلی که اجرای پتروشیمی کرمانشاه را بر عهده داشتند اعلام کرده اند قادر به اجرای این پروژه نیستند و حاضرند آن را واگذار کنند.

وی با اعلام اینکه به دنبال سرمایه‌گذار جدید برای پتروشیمی اسلام آبادغرب هستیم، ابراز امیدواری کرد در سال جاری شاهد راه‌اندازی بخشی از این پروژه البته با رویکرد جدید باشیم.

جهانبخش شکری رئیس هیات مدیره پتروشیمی چهارم کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، درباره این پروژه گفت: ما هرآنچه که در توان داشتیم، خصوصا در بعد اخذ مجوزهای لازم و مواردی که مربوط به داخل کشور بود برای این پروژه انجام دادیم.

شکری افزود: آنچه که باعث شده علی رغم همه پیگیری‌ها کار پروژه پیش نرود مسائل ناشی از تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: ما آماده‌ایم اگر هر بخش خصوصی و یا دولتی که فکر می‌کند توان اجرای این پروژه را دارد به صورت مشارکتی پای کار بیاید و در سهام پتروشیمی شریک شود.

وی افزود: اگر هر بخشی متقاضی اجرای این طرح بود، ما برآورد هزینه‌های صورت گرفته را انجام می‌دهیم و بر اساس آن متقاضی در سهام پتروشیمی شریک خواهد شد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه با اشاره به سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد یورویی این پروژه، عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح آنقدر زیاد است که برای سهام‌داران متعدد جا دارد.

شکری اضافه کرد: قرار نیست پتروشیمی فروخته شود، بلکه متقاضی بخش خصوصی یا دولتی به صورت شریک در سهام آن مشارکت داده می‌شود.

شکری با بیان اینکه تمام پیگیری‌های مربوط به داخل کشور توسط هیات مدیره انجام شده، عنوان کرد: تنها کار باقی مانده تعیین تکلیف با فاینانسور خارجی از سوی دولت است.

شکری اضافه کرد: هم اکنون اقدام دیگری باقی نمانده که هیات مدیره پتروشیمی بخواهد انجام دهد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه گفت: هر فرد و یا سازمانی اعم از دولتی و خصوصی که فکر می‌کند می‌‌تواند اقدامی فراتر از کارهای صورت گرفته انجام دهد، پای کار بیاید.

وی اشاره‌ای هم به اقدامات انجام شده و مجوزهایی که برای این طرح گرفته شده داشت و افزود: این مجوزها شامل مجوز تامین خوراک، مجوز محیط زیست، مجوز برق، مجوز خرید گاز، قرارداد خرید آب، قرارداد خرید زمین، قرارداد تاسیسات با شرکت چینی و ... است.

عضو هیات موسس پتروشیمی اسلام آبادغرب از سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد یورویی این پروژه که بر اساس ارز نیمایی معادل حدود 16 هزار میلیارد تومان است هم یاد کرد و ادامه داد: از این میزان سهم بخش خصوصی 15 درصد است که محل تامین آن نیز سهام‌داران فعلی و فروش سهام به صورت عام به مردم است و مابقی آن نیز سهم بخش دولتی می‌باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۸۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان