//
کدخبر: ۱۸۰۸۱۳ //

لزوم اصلاح روش آموزش زبان عربی

دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان گفت: آموزش زبان عربی در حوزه و دانشگاه بر اساس مدل‌های سنتی بوده که صدها سال بر دو مهارت خواندن و نوشتن تأکید داشته و امروز از جهاتی ناکارآمد است.

لزوم اصلاح روش آموزش زبان عربی
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد خاقانی بعدازظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان اظهار کرد: برای بهینه‌سازی روش‌های آموزش زبان و ادبیات عربی در کشور از سال 1380 تاکنون 7 دوره همایش ملی گروه‌های عربی را به صورت دوسالانه برگزار کرده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که دستاوردهای امروز ما به اندازه‌ای هست که بتوانیم آن‌ها را با متخصصان در جهان به اشتراک بگذاریم.

دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان  افزود: با توجه به این که اکثر کشورهای غرب آسیا عرب‌زبان هستند نیاز داشتیم تا از تجربیات کشورهای غیرعربی مانند فرانسه، چین و آمریکا در آموزش زبان و ادبیات عربی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به عنوان تنها پایگاه معتبر از نگاه سازمان همکاری‌های اسلامی به ثبت رسیده است.

خاقانی با اشاره به موانع حضور پژوهشگران سایر کشورها در این همایش گفت: در حال حاضر با 450 پژوهشگر در ارتباط هستیم اما با توجه به عدم وابستگی مالی این همایش به دانشگاه اصفهان و لزوم پرداخت هزینه سفر توسط شرکت‌کنندگان، ملاحظات امنیتی مانند درج مهر ایران در پاسپورت و مشکل سوئیفت برای پرداخت هزینه شرکت در همایش، تعداد زیادی از علاقه‌مندان نتوانستند در این همایش حضور پیدا کنند.

دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان با اشاره به ارسال 150 مقاله به دبیرخانه همایش و پذیرش 90 مقاله ادامه داد: در این همایش میزبان 100 نفر از اساتید خارجی از کشورهای فرانسه، سوئد، اسپانیا، مصر، ترکیه، الجزایر، نیجریه، چین، عمان و قطر و 100 نفر از استادید داخلی خواهیم بود.

وی در تشریح انگیزه‌های برگزاری این همایش بیان کرد: از نگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه اصفهان جزء 5  دانشگاه در رده بین‌المللی معرفی شده و گروه‌های آموزشی دانشگاه اصفهان به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی تشویق می‌شوند.

خاقانی افزود: از سوی دیگر فرهیختگان ایرانی در طول 1400 سال ظهور اسلام همواره در زبان و ادبیات عربی سرآمد بوده‌اند و بر کسی پوشیده نیست که جرجانی ما مؤسس علم بلاغت عربی بود و چهره‌های برجسته‌ای مانند ابوالفرج اصفهانی، عمادالدین کاتب اصفهانی، حافظ ابونعیم اصفهانی و راغب اصفهانی در طول تاریخ اسلام مرجعیت ایران را در رشته عربی محرز کرده‌اند ولیکن این مرجعیت مدتی است که به فراموشی سپرده شده و یکی از انگیزه‌های برگزارکنندگان احیای این مرجعیت است.

دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان بهینه‌سازی و آسیب‌شناسی روش‌های آموزش زبان و ادبیات عربی را مهم‌ترین محور این همایش دانست و گفت: قصد داریم طی این همایش روش‌های آموزش زبان و ادبیات عربی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران را با برنامه‌های درسی سراسر دنیا مقایسه کنیم به عنوان مثال در کشور ما گروه زبان عربی بخشی از دانشکده‌های علوم انسانی هستند در حالی که در کشورهای اروپایی گروه زبان عربی در دانشکده‌های شرق‌شناسی قرار دارند که نشان می‌دهد که به آمورش زبان عربی به عنوان پلی برای آشنایی با فرهنگ و تمدن عربی و شناخت ملت‌های غرب آسیا نگاه می‌شود.

طبقه‌بندی موضوعی شاخه‌های زبان و ادبیات عربی برای اولین بار

وی اظهار کرد: در جهت احیای مرجعیت ایران، گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان با الگوبرداری از تقسیم موضوعی علوم در رشته ریاضی، برای اولین بار با همکاری اساتید زبان
 عربی از دانشگاه‌های یزد و تهران اقدام به تقسیم موضوعی شاخه‌های زبان و ادبیات عربی کرد که مورد تأیید اساتید برجسته بین‌المللی قرار گرفت و توسط انتشارات دانشگاه اصفهان و انتشارات دانشگاه اسلامی نجف اشرف به چاپ خواهد رسید.

خاقانی در معرفی سخنرانان این همایش گفت: رییس دانشگاه اصفهان و شهردار شهر اصفهان از سخنرانان افتتاحیه و مهمان ویژه این همایش دکتر عمار السّلامی، رئیس دانشگاه اسلامی نجف اشرف است.

روش‌های سنتی آموزش عربی امروز کارآمد نیست

خاقانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این که آیا برگزاری این همایش در سطح بین‌المللی به معنای احساس نیاز برای تغییر روند آموزش زبان عربی در کشور است، عنوان کرد: آموزش زبان عربی در حوزه و دانشگاه بر اساس مدل‌های سنتی بوده که صدها سال بر دو مهارت خواندن و نوشتن تأکید داشته و در حوزه‌های علمیه مراجعی داریم که تألیفات آن‌ها به زبان عربی نوشته می‌شود اما زبان عربی که در قرآن و منابع دینی استفاده شده با گذشت 1400 سال تفاوت‌های فراوانی با زبان عربی معاصر دارد و عربی مانند سایر زبان‌های زنده دنیا در حال تحول و پویایی است، بنابراین روش‌های

دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان  گفت: آموزش سنتی ما در برخی مقاطع افتخارات بزرگی را آفریده است اما از جهاتی ناکارآمد است.

وی ادامه داد: اساتید سایر کشورهای جهان اقرار می‌کنند که نوشته‌های اساتید ایرانی فاخر است اما ممکن است سخنی فاخر باشد اما به‌روز نباشد همان‌طور سبک نوشته‌های گلستان و بوستان را فاخر می‌دانیم اما این به معنای کارآمدی این سبک در زمان معاصر نیست.

همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان 3-5 اردیبهشت به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۰۸۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان