//
کدخبر: ۱۸۰۲۵۶ //

استفاده از پول ملی ایران و ترکیه در مراودات اقتصادی اجرایی نشده است

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه شرایط اقتصادی دو کشور را دلیل دیگری بر کاهش مراودات اقتصادی دانست و گفت: استفاده از پول ملی دو کشور در مراودات اقتصادی امضا شده ولی اجرایی نشده و دلیل آن نوسانات ارزی دو کشور است.

استفاده از پول ملی ایران و ترکیه در مراودات اقتصادی اجرایی نشده است
به گزارش فرتاک نیوز،

رضا کامی در دیدار سفیر ترکیه در ایران با اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد با اشاره به اینکه مهمترین مشکل ما بسته‌های بانکی و انتقال ارز بین دو کشور است اظهار داشت: متاسفانه اتباع ایرانی در ترکیه با مشکلاتی روبه‌رو هستند که خارج از اراده دو کشور است و باید تلاش کنیم این مسائل به حداقل برسد.

وی اراده روسای جمهور ایران و ترکیه در جهت گسترش روابط اقتصادی و سیاسی را یادآور شد و افزود: روسای جمهور و وزرای دو کشور اراده خوبی برای توسعه مناسبات دارند ولی در سطح پایین‌تر و کارشناسان دو کشور، بروکراسی اجازه این توسعه روابط را نمی‌دهد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه در بحث تجاری، مشکلاتمان به بانک‌های ترک بر می‌گردد، ابراز داشت: برخی از بانک‌های ترک، اکثر LC های باز شده از ایران را عودت می‌دهند.

وی با بیان اینکه قبلاً در اوج تحریم‌های قبلی حجم تجاری ایران و ترکیه به بیش از 22 میلیارد رسیده بود، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که تحریم نمی‌تواند بازدارنده باشد و می‌توانیم حجم تجارت بین دو کشور را تا 30 میلیارد دلار افزایش دهیم.

کامی شرایط اقتصادی دو کشور را دلیل دیگری بر کاهش مراودات اقتصادی دانست و گفت: موافقت استفاده از پول ملی دو کشور در مراودات اقتصادی امضا شده ولی اجرایی نشده و دلیل آن نوسانات ارزی دو کشور است که مستلزم این است که بانک‌های مرکزی دو کشور برای مدتی نوسانات ارزی را ثابت نگه دارند.

وی یکی از مشکلات تجار ایرانی در ترکیه را عدم افتتاح حساب برای شرکت‌های ایرانی سرمایه گذاری کننده در ترکیه عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: باید راه حلی برای این موضوع اتخاذ شود چراکه این موضوع موجب شده شرکت‌هایی دلالی باز شود که سوء استفاده‌های زیادی ورت می‌گیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه تاکید کرد: برای محصولات پتروشیمی ایران در شرایط مساوی با سایر کشورها تعرفه‌های خاصی اعمال می‌شود و گاهی تا 21 درصد هم می‌رسد که باید ترکیه در این زمینه خرید محصولات پتروشیمی از ایران را تسهیل کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۰۲۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان