//
کدخبر: ۱۷۷۲۹۷ //

بارندگی در ۲۲ شهرستان خراسان رضوی و مدیریت بحران

طی تعطیلات نوروزی بارندگی 22 شهرستان استان خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داد که موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در برخی از آنها شد.

 بارندگی در 22 شهرستان خراسان رضوی و مدیریت بحران
به گزارش فرتاک نیوز،

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: این سیلابها تاکنون تلفات جانی نداشته و در این مدت فقط یک کودک در رودخانه 'کشف رود' مشهد غرق شده که علت آن نیز هجوم مستقیم سیلاب نبوده است.

حجتعلی شایانفر افزود: اظهار نظر برای اعلام خسارتهای سیل در این استان هنوز مقدور نیست چرا که برخی دستگاههای خدمت رسان گزارش بررسی خسارات و صدمات بارشهای اخیر را ارائه نکرده اند.

وی اظهار داشت: این گزارش تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه 15 فروردین ماه آماده خواهد شد.

آسیب دیدگی 1071 واحد مسکونی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: جریان سیلاب ناشی از بارندگیهای اخیر به هزار و 71 واحد مسکونی شهری و روستایی در نقاط مختلف این استان خسارت زد.

حسن حسینی خسارت وارده به 471 واحد از این منازل را 'جدی' توصیف کرد و افزود: واحدهایی که دچار آسیب جدی شده اند نیازمند بازسازی هستند.

وی 600 واحد از مجموع واحدهای خسارت دیده از سیلاب در این استان را نیازمند تعمیرات جزئی دانست و اظهار داشت: بنیاد مسکن خراسان رضوی در تلاش است با کمک دولت کمکهای بلاعوض و تسهیلات بانکی برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل در این استان اختصاص یابد.

انسداد 38 جاده فرعی و اصلی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: بر اثر بارندگی ششم فروردین ماه تاکنون 13 جاده اصلی و 25 جاده فرعی یا روستایی این استان در اثر سیلاب یا طغیان رودخانه ها مسدود شد.

ابراهیم نصری افزود: 6 جاده فرعی در بجستان، 2 جاده اصلی در بردسکن، یک جاده فرعی در تربت حیدریه، 2 جاده اصلی و 2 راه روستایی در جغتای و یک راه فرعی در جوین و چناران در اثر سیلاب بسته شد.

وی اظهار داشت: یک راه اصلی و یک راه فرعی در شهرستان درگز، یک راه اصلی در سبزوار، یک راه اصلی در فیروزه، یک راه فرعی در گناباد، سه راه فرعی و روستایی در مشهد، یک راه اصلی و چهار راه فرعی در نیشابور و یک راه فرعی و یک جاده اصلی در خواف نیز بر اثر سیلاب مسدود شد.

وی با اشاره به رفع انسداد از جاده های یاد شده گفت: هم اکنون جاده های شاندیز - زشک، طرقبه - جاغرق و طرقبه - نغندر - کنگ در شهرستان طرقبه شاندیز (بینالود)، راه روستای شوریجه در شهرستان سرخس و کیلومتر 25 جاده قدیم مشهد - چناران در شهرستان مشهد به دلیل بارشهای اخیر همچنان مسدود است.

نصری افزود: گزارشهای مربوط به آسیبهای وارده به جاده ها و تاسیسات راههای استان در حال آماده شدن می باشد.

امدادرسانی به سیل زدگان در 29 حادثه

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز با اشاره به فعالیت 89 پایگاه این جمعیت برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان و مسافران نوروزی در این استان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان 12 فروردین ماه جاری امدادگران این جمعیت در 155 حادثه مختلف به 2 هزار و 859 حادثه دیده کمک رسانی کرده اند که در مجموع 81 مورد مربوط به حوادث جاده ای و 29 مورد مربوط به سیلاب بوده است.

اسماعیل بهمن آبادی افزود: در حوادث مربوط به سیل 76 عملیات امدادی در شهرستانهای نیشابور، بردسکن، سبزوار، کاشمر، مشهد، مه ولات، تربت حیدریه، گناباد، بجستان، خواف، فریمان، رشتخوار، درگز، تربت جام و تایباد انجام شد.

وی اظهار داشت: هزار و 62 نفر از آسیب دیدگان ناشی از سیل امداد رسانی شدند و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.

وی گفت: 231 امدادگر در قالب 63 تیم عملیاتی و تیم سگهای زنده یاب این جمعیت در کمک رسانی مشارکت داشتند.

بهمن آبادی افزود: 142 نفر در 11 دستگاه چادر امدادی اسکان داده شده و 23 بسته غذایی و یک هزار قوطی کنسرو بین آنان توزیع شد.

وی با بیان اینکه 48 پایگاه ثابت و سیار جمعیت هلال احمر در جاده های استان دایر شده است اظهار داشت: در اجرای طرح نوروزی 6 هزار و 486 نجاتگر در پایگاههای استان فعالیت دارند.

شهرداری و آتش نشانی مشهد در حالت آماده باش

سرپرست مدیریت بحران شهرداری مشهد نیز گفت: برای مقابله با آبگرفتگی و سیلاب احتمالی ناشی از بارندگی های اخیر شهرداری به حالت آماده باش کامل درآمد.

امیر عزیزی افزود: در پی اخطار اداره کل هواشناسی خراسان رضوی مبنی بر بارندگی های رگباری، سازمان ‌ها و مناطق مختلف شهرداری مشهد در حال آماده باش قرار گرفتند و ستادهای مدیریت بحران شهرداری اقدامات لازم را انجام دادند.

وی اظهار داشت: در این راستا معاونت خدمات شهری شهرداری تجهیزات لازم از قبیل تانکر، پمپ های لجن کش و سایر تجهیزات مورد نیاز برای برطرف کردن آبگرفتگی احتمالی را آماده استفاده نمود.

وی گفت: نیروهای آتش نشانی هم با تجهیزات کامل برای مقابله با آبگرفتگی و حوادث احتمالی در آماده باش قرار گرفتند و مرکز فرماندهی مدیریت بحران با حضور دستگاه های خدماتی و امداد رسان از جمله هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه ها در شهرداری مشهد فعال گردید.

خراسان رضوی 20 هزار و 575 کیلومتر جاده دارد که 6 هزار و 423 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر آن راه روستایی است.

استان خراسان رضوی با 6.4 میلیون نفر جمعیت در تعطیلات نوروزی تاکنون پذیرای بیش از 12 میلیون زائر و مسافر بوده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۷۲۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان