//
کدخبر: ۱۷۳۹۵۹ //

رتبه نخست خوزستان در تولید گندم در ۷ سال گذشته

در جلسه شورای کشاورزی خوزستان که با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد به مواردی همچون رتبه نخست خوزستان در تولید گندم و اختصاص تنها 60 درصد از بودجه مقابله با ریزگرد به خوزستان اشاره شد.

رتبه نخست خوزستان در تولید گندم در 7 سال گذشته
به گزارش فرتاک نیوز،

جسله شورای کشاورزی استان عوزستان امشب با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و با محوریت طرح 550 هزار هکتاری برگزار شد.

علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری امشب در نشست شورای کشاورزی استان با بیان اینکه فعالیت‌هایی که در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری انجام‌ شده قابل‌تقدیر است، اظهار کرد: بخش کشاورزی را باید به‌عنوان بخشی کاملاً اقتصادی و از پایه‌های امنیت کشور حساب کنیم؛ پایداری کشاورزی برای ما کلیدی‌ترین مسئله است؛ مقصود از پایداری، پایداری معیشتی نیست بلکه مقصود میزان سودی است که اقتصاد پردرآمد منجر شود.

صادرات بی‌رویه کشاورزی را نابود کرد

وی افزود: آنچه در کشور کشاورزی را نابود کرد واردات بی‌رویه و بازی با نرخ ارز بود و در این میان تنها محصولات کشاورزی هستند که نه تعرفه و نه محدودیت و تحریمی برای واردات آنها وجود دارد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به برخی بحث‌های مطرح شده در جلسه مبنی بر ضرورت اصلاح برخی قوانین در حوزه بهره‌برداری، گفت: تغییر قوانین امر ساده‌ای نیست اما زمانی که طرحی ارائه می‌شود قطعاً پیش‌بینی تغییر و اصلاح برخی قوانین نیز دیده می‌شود.

آقا محمدی با بیان اینکه یکی از نعمت‌هایی تحریم این است که ایجاد اراده می‌کند و در جنگ نیز ما را به استقلال نظامی رساند، عنوان کرد: در زمینه اقتصاد اگر بخواهیم استقلال داشته باشیم باید اقتصاد کشاورزی را اصلاح کنیم و این کار را باید از خوزستان آغاز کرد.

وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام‌نشده و سازوکار آن تعیین نشده است؛ برای این منظور از معاونت فناوری ریاست‌جمهوری درخواست شود سیستم‌های دانش‌بنیان کشاورزی را مطابق با استاندارهای جهانی را در استان برنامه‌ریزی کند.

آقا محمدی در رابطه با تأمین اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، گفت: قرار است مبالغی اختصاص داده شود و امیدوار هستیم اعتبار فاز دوم تأمین شود.

اولویت آغاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با شهرهای شمالی باشد

غلام‌رضا شریعتی  در ادامه این جلسه با اشاره به عدم پیش‌بینی 7 شهر شمالی استان در فاز یکم طرح 550 هزار هکتاری، اظهار کرد: طراحی کانال یک و دو آب‌رسانی طرح به عهده سازمان آب و برق بود و ازآنجایی‌که این شهرها در مناطق کوهستانی بود پیش‌بینی آن‌ها در طرح هزینه‌بَر بود.

وی بابیان اینکه تنها محل درآمد این شهرها کشاورزی و دامداری است، افزود: کل مساحت این 7 شهر که در فاز دوم پوشش داده می‌شود 47 هزار هکتار است و این در حالی است که مساحت زمین های کشاورزی برخی از شهرهای موجود در فاز اول طرح 550 هزار هکتاری در شهرهای جنوبی بین 30 تا 50 هزار هکتار است.

استاندار خوزستان عنوان کرد: به‌منظور حفظ تعادل و توازن منطقه‌ای در رشد جوامع مختلف اولویت شروع فاز دوم از شهرهای شمالی (ایذه، باغملک، هفتکل، الوار گرمسیری، شیهون دزفول و...) باشد.

شریعتی بیان کرد: با اجرای طرح آب‌رسانی شرق، آب شرب و کشاورزی مردم شهرهای ایذه، باغملک، رامهرمز، هفتکل و... را تامین و 250 روستا تحت پوشش خود قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر ساماندهی شبکه آبیاری کشاورزی استان، عنوان کرد: علاوه بر طرح 550 هزار هکتاری حدود 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به‌صورت سنتی آبیاری می‌شوند که این روش آبیاری سبب پایین آمدن بهره‌وری می‌شود.

شریعتی با اشاره به کیفیت محصولات کشاورزی در استان بیان کرد: گندم ما مورد تائید کشور ایتالیا قرار گرفت و به آن صادر شد.

اختصاص تنها 60 درصد از بودجه مقابله با ریزگرد به خوزستان

وی در رابطه با فعالیت‌هایی که در رابطه با مقابله با ریز گردها و عنایت‌های مقام معظم رهبری در تصویب اعتبارات برای استان گفت: اعتباری که دولت در سال 95 برای مقابله با ریزد گردها در سال 96 برای خوزستان مصوب کرد تنها 55 تا 60 به استان داده شد و مابقی به استان‌های دیگر داده شد.

درخواست از رهبر برای سفر به استان

شریعتی افزود: در حالی بودجه ریز گرد در سال 95 در دولت پیشنهاد نشده بود بلکه بحث در مجلس شد که سبب اختصاص این اعتبار به استان شد؛ در سال 96 که می‌خواستند بودجه 97 را بنویسند، تفسیری که از موافقت مقام معظم رهبری برداشت می‌شد نشان می‌داد این بودجه فقط برای استان خوزستان است.

وی بابیان اینکه با این بودجه شبکه برق استان به پایداری رسید، گفت: دو دستگاه ILS برای فرودگاه اهواز تعریف شد که روز گذشته از بندرعباس برای اهواز بارگیری شد؛ این دستگاه امکان نشست هواپیما در شرایط گردوغبار در فاصله یک هزار و 500 متری می‌رساند.

شریعتی بابیان اینکه اکنون بخش زیادی از طرح 550 هزار هکتاری در استان اجرایی شده و این طرح از منویات مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: از مقام معظم رهبری درخواست دارم بار دیگر به استان خوزستان سفر کند.

تکمیل فاز اول طرح 550 هزار هکتاری 308 میلیارد تومان نیاز دارد

فرهاد ایزد جو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اظهار کرد: به‌منظور تکمیل فاز اول طرح مبلغ 308 میلیارد تومان تائید و آماده پرداخت است.

وی افزود: برای شروع فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری حدود 10 هزار و 674 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که انتظار می‌رود اختصاص داده شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: اگر از 20 هزارو 600 هکتار در فاز اول که در دست اجرا داریم اگر 308 میلیارد تومان پرداخت شود می‌توان آن‌ها را تکمیل کرد.

خوزستان 7 سال مقام اول تولید گندم را دارد

کیخسرو چنگلوایی رئیس جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود یک‌میلیون و 236 اراضی آبی داریم، اظهار کرد: 16 میلیون تن تولیدات کشاورزی خوزستان و 138 نوع محصول کشت می‌شود و سرانه تولید محصولات کشاورزی در استان 3 هزارو 400 کیلوگرم است درحالی‌که در کشور یک هزارو 550 کیلوگرم است.

وی افزود: خوزستان مقام اول کل تولیدات باغی، دامی، شیلاتی، زراعی و زنبورداری را دارد؛ در حوزه محصولات کشاورزی 13.3 محصولات در استان تولید می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: حدود 17.8 درصد کل محصولات گندم، کلزا و شلتوک کشور در استان تولید می‌شود؛ 7 سال استان مقام اول تولید گندم را دارد و گندم 11.5 میلیون نفر را تأمین می‌کند.

چنگلوایی بابیان اینکه 45 درصد شکر کشور در خوزستان تولید می‌شود، عنوان کرد: شکر موردنیاز 31 میلیون نفر در خوزستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتباری که به طرح 550 هزار هکتاری داده شد ۱۸ و نیم برابر اعتباراتی است که ۵۰ سال گذشته به بخش آب‌وخاک کشور اختصاص داده شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۳۹۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان