//
کدخبر: ۱۷۳۰۸۴ //

دامداران شیوع بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

نشست صمیمی مدیران گاوداری های صنعتی با دکتر امید حاج محمدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه و کلاس آموزشی آشنایی با بیماری های تب برفکی و راه های پیشگیری از آن با شرکت جمعی از مدیران ،گاوداری های صنعتی استان کرمانشاه در سالن جلسات این اداره برگزار گردید.

دامداران شیوع بیماری تب برفکی را  جدی بگیرند
به گزارش فرتاک نیوز،

در این نشست در ابتدا مدیر کل اتحادیه گاوداری های استان ،گرانی نهاده های دامی، کمبود منابع عدم همکاری ادارات در خصوص جذب اعتبارات، پایین بودن قیمت شیر و بالا رفتن هزینه های دامپزشکی و کارگری را مهم ترین مشکلات در این حوزه بیان نمود.

حاج محمدی افزود: با عنایت به لزوم آشنایی دامداران، با بیماری های مسری دام از جمله:تب برفکی که به لحاظ اقتصادی خسارات جبران ناپذیری به دامداران و صنعت دامپروری وارد می نماید. بر ضرورت آگاهی دامداران ،نسبت به کنترل و پیشگیری از بیماری های ویروسی مسری و همکاری با ادارات دامپزشکی در خصوص پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.

حاج محمدی با بیان اینکه رعایت تمامی ضوابط بیوسکوریتی و امنیت زیستی به ویژه ضدعفونی و شعله افکنی سطح دامداری ها در پیشگیری از بروز بیماری موثر خواهد بود افزود: کنترل، ورود و خروج افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری از مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری می باشد.

دکتر مجید همتی رییس اداره مبارزه با بیماری دامی با تاکید بر اینکه بیماری تب برفکی،مهمترین بیماری دامی ازنظر خسارت اقتصادی می باشد و با توجه به فراوانی سویه های ویروسی، این بیماری و احتمال جهش در آن ها میزان انتشار این بیماری را بسیار بالا دانست وافزود:این بیماری با تب، آبریزش دهان وبینی،بروز زخم در ناحیه دهان،تاج سم و لنگش و ناتوانی دام در خوردن غذا به همراه است.که در دام های بالغ ،باعث کاهش تولید می شود و در دام های جوان همانند(بره، بزغاله و گوساله)با اثر بر روی عضله قلب باعث نکروز عضله قلب ومرگ سریع می شود و گاهی اوقات تلفات به 100% نیز می رسد.

دکتر همتی افزود: رعایت مسائل بیوسکوریتی در دامداری، کنترل ورود و خروج،انجام واکسیناسیون طبق برنامه سازمان دامپزشکی کشور،فعال بودن حوضچه های ضدعفونی و ضدعفونی خودروهایی که در حال تردد به دامداری هستندرا ازمهمترین راهکارهایی برای پیشگیری از این بیماری دانست.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۳۰۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان