//
کدخبر: ۱۷۰۵۰۵ //

همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه درلکنهو هندوستان برگزار می‌شود

رئیس بنیاد فرهنگی امامت گفت: همایش بین الملی مدرسه فقهی کلامی شیعه ۱۸ اسفندماه در شهر لکنهو هندوستان برگزار می‌شود و سال آینده کنگره بزرگداشت میر حامد حسین در ایران برگزار می‌شود.

 همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه درلکنهو هندوستان برگزار می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام سبحانی در نشست خبری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکهنو (هندوستان) که در سالن جلسات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد، اظهار داشت: مکتب اهل بیت (ع) آثار و میراث‌های بزرگی از خود به جای گذاشته است و سبب افتخارات زیادی شده است اما متاسفانه در دوره‌های اخیر توجه به این میراث کم شده است.

وی افزود: یکی از مظلومیت‌های مکتب اهل بیت (ع) ناشناخته بودن این میراث و ابعاد مختلف تمدن شیعی است، کشور هندوستان یکی از زمینه‌های گسترش فرهنگ شیعه بوده است و اسطوره‌های فرهنگی و دینی در این کشور رشد پیدا کردند و آثار گرانسنگی در حسینیه‌ها و مراکز علمی آن شکل گرفته است.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: دبیرخانه ای در بنیاد فرهنگی امامت شکل گرفت و همچنین در هند در مؤسسات مختلف پژوهش‌هایی در زمینه کلام و فقه آثار انجام شد و حدود 100 جلد کتاب از میراث و شخصیت‌های بزرگ شخصیت‌های لکنهو درحال تحقیق است و بخشی از آن چاپ و بخشی در حال آماده سازی نهایی است.

سبحانی بیان کرد:  مدرسه علمیه لکنهو با سابقه 200 سال شخصیت‌های طراز اولی را در جهان تشیع تربیت کرده است که در زمینه کلام و امامت بزرگان مدرسه لکنهو در زمینه امامت پژوهشی شخصیت‌های بی نظیری هستند.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های بزرگی در این مدرسه وجود دارد و همچنین پس از افول دوران صفویه مدرسه لکهنو کار خود را آغاز کرده و از علمای ایران اسلامی بهره گرفته و پیش از ظهور سید دلدار علی نقوی تشیع درهند سابقه طولانی دارد اما پیش از آن دچار آسیب بوده است و با آسیب‌های صوفی گری افراطی و تحجر و همچنین رویکرد اخباری گری دست و پنجه نرم می‌کرد.

سبحانی عنوان کرد: ضرورت بازشناسی فرهنگ و تمدن هند باید مورد توجه باشد و مدرسه شیعه لکنهو مورد افتحار ایران است چون پایه گذاران آن از نیشابور هستند و بسیاری از آثار به جای مانده در این مدرسه به زبان فارسی است.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت گفت: یکی از بهترین گونه‌های تبادل فرنگی همکاری‌های مشترک است و چند موسسه ایرانی و هندی با همکاری یکدیگر کار بزرگی را آغاز کردند ودر آینده شاهد فعالیت‌های بییشتری بین ایران و هند خواهیم بود.

وی ادامه داد: همایش بین الملی مدرسه فقهی کلامی شیعه 18 اسفندماه در شهر لکنهوی هندوستان برگزار می‌شود و سال آینده کنگره بزرگداشت میر حامد حسین در ایران برگزار می‌شود،100 جلد کتاب احیا و منتشر شده است که در این همایش رونمایی می‌شود و همچنین سال آینده در همایشی در ایران رونمایی می‌شود.

سبحانی گفت: کتاب احکام عداله العلویه نیز یکی دیگر از کتاب‌هایی است که در زمینه ادبیات شیعه وجود دارد و این کتاب توسط پدر مرحوم میرحامد حسین عالمی هندی برای حاکم آن زمان نوشته می‌شود که دستورنامه ای برای اداره حکومت بر مبنای عدالت امیرالمؤمنین(ع) است.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهوی هندوستان عنوان کرد: این همایش با پیام مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی افتتاح می‌شود و ایشان در این پیام اهمیت و ضرورت این کار را موردتاکید قرار دادند و همچنین حجت الاسلام مختاری و بنده نیز مقاله ارائه می‌دهیم.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت خاطرنشان کرد: آثار بسیار متنوع در رشته‌های علمی در مدرسه لکنهو وجود دارد که از علمای برجسته هندوستان است و آثار متنوع در فقه سیاسی و اخلاق و تاریخ و بهترین مقتل سیدالشهدا(ع) در این مدرسه نگارش شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۰۵۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان