//
کدخبر: ۱۵۸۴۵۳ //

۶۶ بنای تاریخی ایران به بخش خصوصی واگذار شده است

نماینده صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: از 269 بنای تاریخی ایران تاکنون 66 اثر باهدف باز زنده سازی و جلوگیری از نابودی این ابنیه به بخش خصوصی واگذار شده است.

66 بنای تاریخی ایران به بخش خصوصی واگذار شده است
به گزارش فرتاک نیوز،

علی فعله گری شامگاه یکشنبه در نخستین جشنواره کُرسی نشینی در بنای تاریخی حمام قلعه همدان اظهار داشت: از این تعداد 26 بنای واگذار شده در حال بهره برداری است و مابقی آثار نیز ظرف دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: افزون بر این 155 بنای تاریخی دیگر توسط مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی شده است.

فعله گری گفت: صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی حلقه وصل بین بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و با آسان سازی و شتاب دهی به فرآیند باز زنده سازی و دمیدن روح زندگی در آثار تاریخی مرده، گام های جدی به سمت ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی کشور برداشته است.

وی از تخریب آثار تاریخی به عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور یاد کرد و گفت: این مشکلی است که سال ها گریبانگیر آثار تاریخی شده بود و با راه اندازی و فعالیت صندوق احیا و حمایت از بخش خصوصی مرتفع شد.

فعله گری از مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها خواست سرمایه گذاران با صلاحیت را برای واگذاری ابنیه معرفی کرده و سرمایه گذاران بومی را در اولویت قرار دهند.

وی گفت: در راستای معرفی این بناهای تاریخی به گردشگران جشنواره های سنتی در سطح کشور تدارک دیده شده و در نیمه نخست امسال 10 جشنواره برگزار شد.

فعله گری با بیان اینکه این جشنواره ها به صورت تقویم سالیانه منتشر می شود، افزود: جشنواره کرسی نشینی در حمام قلعه همدان یکی از این جشنواره هاست که با استقبال خوب مردم روبرو شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حمام حاجی و حمام قلعه دو اثر تاریخی همدان است که به بخش خصوصی واگذار شده و آثاری همچون کاروانسرای فرسفج، خانه اقتداری در تویسرکان، کاروانسرای تاج آباد در روستای آبرومند، حمام ارامنه، آب انبار و حمام صفوی در اسدآباد، حمام ایمانی در ملایر، حمام پای قلعه و گلشن در نهاوند قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

در حدود 32 هزار اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که 13 هزار آن بنای تاریخی است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۴۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان