//
کدخبر: ۱۵۸۲۱۳ //

خراسان جنوبی برای توسعه روابط تجاری با افغانستان آمادگی دارد

- استاندار خراسان جنوبی در دیدار با سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان، بر توسعه روابط دوجانبه و افزایش سطح مبادلات تجاری به ویژه از مسیر خراسان جنوبی تاکید کرد.

خراسان جنوبی برای توسعه روابط تجاری با افغانستان آمادگی دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی «محمد صادق معتمدیان» عصر شنبه در دیدار با خانم «کامله صدیقی» در محل وزارت صنعت و تجارت افغانستان، در خصوص همکاری های دوجانبه و تثبیت و گسترش مرزهای رسمی با این کشور گفت و گو کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های خراسان جنوبی در حوزه های تجاری، معادن غنی و ظرفیت های ترانزیتی و زیرساخت های موجود در مناطق مشترک مرزی بر لزوم بهره گیری از این ظرفیت ها تاکید کرد.

استاندار خراسان جنوبی از آمادگی مقامات استان و فعالان بخش خصوصی برای فراهم کردن بستر لازم برای توسعه تجارت فیمابین خبر داد و گفت: ایجاد شرکت های مشترک فرآوری و صادرات، واردات برخی کالاهای افغانستان به ایران یا ترانزیت با هدف صادرات به کشورهای ثالث می تواند نقش مهمی در توسعه روابط دوجانبه داشته باشد.

کامله صدیقی نیز بر خواست طرف کشور افغانستان برای توازن تجارت و توسعه آن تاکید و آمادگی طرف افغان برای همکاری نزدیک در جهت تحقق برنامه های پیش بینی و تفاهم شده را اعلام کرد.

سید یحیی اخلاقی رییس ترانزیت و تسهیلات تجاری وزارت صنعت و تجارت افغانستان هم در این دیدار به مشکلات موجود از جمله حمل بار مازاد توسط خودروهای باربری، ترانزیت و درخواست اعطای تسهیلات در این بخش و پذیرش اسناد مراجع افغان از جمله گواهی های صادره نظیر گواهی بیمه، رانندگی و نظایر آن اشاره کرد.

استاندار خراسان جنوبی در این دیدار با دعوت از هیات منتخب از وزارت صنعت و تجارت افغانستان و دیگر مراجع برای سفر به ایران و بررسی مشکلات و یافتن راه های رفع موانع و توسعه همکاری با استان خراسان جنوبی، به منظور بازدید از ظرفیت های مرزی، بازارچه ها و منطقه ویژه اقتصادی دعوت کرد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت جمهوری اسلامی افغانستان نیز ضمن استقبال از این دعوت، دستورات لازم در خصوص طرح های عملیاتی برای توسعه روابط که قابلیت اجرا و عینیت کمی داشته باشد، را صادر کرد.

در این دیدار سید سعید حسینی معاون سفیر و محمدرضا کریم زاده رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران و میرسعید سعیدی رییس عمومی تجارت بین المللی وزارت صنعت و تجارت جمهوری اسلامی افغانستان نیز حضور داشتند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر یک روزه به کابل، با سرپرست و معاون مالی وزارت مالیه جمهوری اسلامی افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

معتمدیان در تشریح اهمیت این دیدار گفت: این دیدار با هدف بررسی مشکلات و موانع پیش روی فعالیت بازارچه های مرزی استان و همچنین گسترش همکاری های متقابل تجاری برگزار شد.

وی با اشاره به ظرفیت های استان در حوزه های تجاری، ظرفیت های ترانزیتی و زیرساخت های موجود در مناطق مشترک مرزی؛ محدودیت اعمال شده برای صادرات چهار قلم کالا از طریق مرز ماهیرود (میل 78) را به عنوان چالش پیش رو مطرح و بر لزوم وجود ثبات در قوانین و جلوگیری از بروز وقفه های از این دست که بر تجارت فیمابین تاثیر منفی دارد، تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی، همفکری و همکاری دو طرف برای رفع موانع و مشکلات را خاطرنشان کرد و افزود: پیشنهاد می شود به منظور تقویت همکاری های دو کشور و با در نظر گرفتن دغدغه مسئولین افغان؛ هیاتی متشکل از بخش گمرک و وزارت مالیه و سایر دستگاه های ذیربط ضمن سفر به استان خراسان جنوبی و بررسی میدانی مشکلات پیش روی گمرک و بازارچه های مرزی که طرف ایرانی برای تامین زیرساخت های پیشرفته آن سرمایه گذاری نموده را احصا کرده و نتایج برای جمع بندی و تصمیم گیری مقامات دو طرف ارایه شود.

وی همچنین از آمادگی استانداری خراسان جنوبی برای انتقال درب بازارچه به منطقه ویژه و تامین ضروریات پرسنل افغان گمرک فراه مستقر در مرز خبر داد.

در این دیدار همدرد سرپرست وزارت و معاون مالی وزارت مالیه جمهوری اسلامی افغانستان، ضمن اعلام دستور بررسی ویژه برای رفع محدودیت چهار قلم کالای منع شده در مرز فراه، از پیشنهاد نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور تیم تجاری در مرز خراسان جنوبی استقبال کرد.

وی تعیین برنامه سفر هیات و بازدید از استان خراسان جنوبی و تهیه گزارش جامع در خصوص بازارچه ها و گمرک و سایر موارد مطروحه برای طرح در شورای عالی اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان را در دستور کار قرار داد.

معاون سفیر و رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران استاندار خراسان جنوبی را در این دیدار همراهی کردند.

رشاد پوپل رییس عمومی گمرکات و سید محمود سادات از وزارت مالیه جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار حضور داشتند.

خراسان جنوبی با افغانستان و 6 استان کشور هم مرز است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۲۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان