//
کدخبر: ۱۵۴۳۴۹ //

تکمیل خط‌آهن قزوین-رشت تا بهمن‌

‌سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه 2 کشور‌ با اشاره به اتصال ریلی قزوین به رشت، گفت: در پایان بهمن‌ماه امسال، خط‌آهن قزوین-رشت به صورت کامل به همراه ابنیه تکمیل خواهد شد‌.

تکمیل خط‌آهن قزوین-رشت تا بهمن‌
به گزارش فرتاک نیوز،

 اولین روز آذرماه امسال بود که‌ اولین قطار آزمایشی از مسیر ریلی قزوین-رشت با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی سیر کرد و در واقع اتصال ریلی قزوین به رشت انجام شد.

در راستای اطلاع از جزئیات فنی خط‌آهن قزوین-رشت به عنوان حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب تا خلیج فارس، به سراغ ‌سرپرست اداره‌کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور‌ رفتیم و از وی در این‌باره جویا شدیم.

علی اکبر مردی‌ در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: زیرسازی و روسازی خط‌آهن قزوین - رشت‌ تا ایستگاه رشت به خوبی به پایان رسید و ریل‌واژ‌های اول، دوم و نهایی هم انجام شد.

‌این مقام مسئول‌ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: البته این خط ریلی کاملا تکمیل نشده است، بلکه فقط اتصال ریلی قزوین به رشت انجام شد و در پایان بهمن‌ماه امسال، کل خط به صورت کامل تکمیل خواهد شد‌.

مردی افزود: ادامه مسیر از رشت تا انزلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و از رشت تا آستارا توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.

* تکمیل ۹۳ درصدی ایستگاه راه‌آهن رشت

‌سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور‌ درباره ایستگاه راه‌آهن رشت ‌توضیح داد: ساختمان اصلی ایستگاه راه‌آهن رشت حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده افتتاح است، اما ساختمان‌های جنبی آن باید تکمیل شود، ولی ارتباطی به افتتاحیه ندارد.

*‌ بزرگترین پل ریلی کشور در خط‌آهن قزوین - رشت‌

مردی به مشخصات خط‌آهن قزوین- رشت اشاره کرد و گفت: در این خط ریلی ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر و ۶۲ دستگاه پل خاص به طول ۹ کیلومتر داریم و طول کل مسیر خط ۱۶۴ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه این خط‌آهن‌ ۶ ایستگاه در کوهین‌، لوشان‌، منجیل‌، رستم‌آباد‌، امام‌زاده هاشم و رشت دارد، افزود: ‌‌این مسیر ریلی ۳.۵ کیلومتر گالری در راستای ارتقاء ایمنی دارد همچنین‌ بزرگترین پل ریلی کشور به طول ۱۴۳۰ متر در این خط‌آهن ساخته شد‌ که بر روی دریاچه سد منجیل احداث شده است و از منظر زیبایی و معماری شرایط بسیار مناسبی دارد.

مردی ادامه داد: خط‌آهن قزوین - رشت ‌در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است؛ این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول ۳۰ کیلومتر یک خطه، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.

‌سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه 2 کشور‌ اضافه کرد: ظرفیت حمل مسافر در خط‌آهن قزوین - رشت سالانه سه میلیون و ۳۸۱ هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن است، حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

مردی اضافه کرد: ‌عملیات اجرایی این پروژه ریلی از سال ۸۴ آغاز شد و برای ساخت این مسیر ریلی یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 قرار است نخستین قطار مسافری بابت افتتاح رسمی خط‌آهن قزوین-رشت، بهمن‌ماه امسال از رشت عازم مشهد مقدس شود‌.

خط‌آهن قزوین-رشت ‌اهمیت اقتصادی زیادی برای اتصال خط‌آهن ایران به منطقه قفقاز دارد و انتظار می‌رود با این بهره‌برداری، شاهد توسعه ترانزیت کالا در این مسیر از کشورهای آسیای میانه و روسیه در کریدور شمال - جنوب به طرف خلیج فارس باشیم.

در ادامه همچنین با ساخت خط‌آهن رشت - آستارا همه بارهای جاده‌ای به خطوط ریلی منتقل خواهد شد که امنیت و آسایش بیشتری را برای تردد مردم در مسیرهای جاده‌ای فراهم می‌آورد.

‌به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی افتتاح این مسیر ریلی تا ۳۰ درصد هزینه حمل بار را در این مسیر بین المللی بین آسیا تا اروپا کاهش می‌دهد.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل‌، ارزش روز خط‌آهن قزوین - رشت را بین ۳۵۰۰ تا ۴هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

خط‌آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه‌چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت می‌رسد؛ 50 درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و ۸۰ پل به طول ۱۳ هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول ۲۲ هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.

پل شاهرود به طول ۶۰۰ متر با معماری قدیمی یکی از زیباترین ابنیه های این خط است که با هزینه ای معادل ۱۴ میلیارد تومان توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در کنار آزادراه قزوین - رشت احداث شده است.

احداث این پروژه ملی از نظر حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و به دلیل ایجاد یک کریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف روسیه کشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۴۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان