//
کدخبر: ۱۵۱۸۳۳ //
به مناسبت یازدهمین سالروز تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران؛

مهر ایران، گامی بزرگ در مسیر اشتغال های کوچک

مهر ایران، گامی بزرگ در مسیر اشتغال های کوچک

کیست که خدا را وام(یعنی قرض الحسنه) دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید. (آیه 245 سوره بقره)

سپاس خدای را که به ید قدرت بی منتهایش دریای آفرینش را جاری کرد و به اراده ازلی اش همه خلق را صورت بخشید؛ سپاس و ستایش خدای را که نامهایش پاک، نعمتهایش سرشار و احسانش وافر است.

با سلام و درود بر آستان مقدس حضرت ولی عصر(عج)، و درود به روح پاک بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدا از صدر اسلام تا کنون.

خداوند را شاکرم که در آستانه سالروز تأسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران فرصتی را به بنده عطا نمود،تا در محضر نورانی و با صلابت شما خوبان توفیق حضور یابم.

مقدمه :

22 آذر ماه، یازدهمین سالروز آغاز فعالیت اثربخش " بانک قرض الحسنه مهر ایران " در راستای کمک به رشد و توسعه اقتصاد کشور، حمایت از کار آفرینی و اشتغالزایی، توانمندسازی و بهبود معیشت اقشار ضعیف، کاهش آسیب های اجتماعی، درمان بیماری ها و همچنین حمایت از مددجویان سازمان های مردم نهاد است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران با شعار " مهر ایران، گامی بزرگ در مسیر اشتغال های کوچک" در مدت 11 سال فعالیت خود با پرداخت 4 میلیون فقره تسهیلات قرض الحسنه از کسب و کارهای خرد حمایت کرده است.

در سال جاری این بانک گام های موثری برای «حمایت از کالای ایرانی» و تلاش برای تسریع در رونق اقتصادی از طریق اثرگذاری بر افزایش تقاضای کالای داخلی برداشته است و در این راستا تفاهمنامه های زیادی با سازمان ها و ارگان های مختلف همانند: بنیاد برکت، شرکت سهامی فرش ایران، بنیاد مسکن انقلاب، شورایعالی مناطق آزاد و ... امضا نموده است.

حمایت از دانشجویان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد در پیشرفت و اعتلای کشور یکی دیگر از رویکرد های بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال 97 است که در این زمینه و با هدف کمک به تامین مالی هزینه های تحصیل دانشجویان دانشگاه های شهریه پرداز، همکاری ها و تعاملات زیادی با دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علامه طباطبایی صورت گرفته است.

اکنون که با عنایت خداوند متعال در سال 1397  یازده سال از فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران می گذرد؛ 22 آذر ماه سالروز تاسیس بانک فرصت مناسبی است تا عملکرد، اقدامات و دستاوردهای بانک در حوزه های مختلف اطلاع رسانی شود.

همه شما بزرگواران به خوبی واقفید، قرض الحسنه یکی از جلوه های زیبای یاری و دستگیری نیازمندان بشمار می رود و بدون تردید از دیدگاه تمام آیین¬ها نیز مورد اهمیت می باشد و اسلام توجه ویژه ای به مسئله قرض الحسنه نموده بطوری که ریشه در قرآن و سنت پیامبر(ص) دارد. در قرآن " قرضاً حسناً " که از آن تعبیر به قرض الحسنه می  شود، به معنای انفاق است که این انفاق بسیار مطلوب خداوند می باشد وخداوند در قرآن کریم در آیاتی چند به آن اشاره فرموده ست از جمله در سوره های مبارکه بقره،مائده و حدید

و اما مسئله مهمی که جا دارد به آن اشاره نمود، وجود انگیزه های ارزشمندی همچون ایثار، پاداش اخروی، کسب اخلاق پسندیده و تعاون و همیاری برای این سنت حسنه است که بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه می افزاید.

به استحضار مردم شریف کرمانشاه می رساند:

بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه 15هزار میلیارد ریال و مشارکت بانکهای دولتی 22 آذرماه سال 1386 افتتاح و با گسترش و توزیع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار نمود. بانک قرض الحسنه مهر ایران هم اکنون با بیش از 530 شعبه فعال و نزدیک به 3هزار پرسنل جوان، متخصص و کارآزموده در سراسر کشور فعالیت می کند. این بانک با تاکید بر الگوی بانکداری اسلامی در راستای توانمندسازی و تقویت توان اقتصادی قشرهای مختلف جامعه و همچنین تلاش برای فقر زدایی و رفع محرومیت های اقتصادی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار فعالیت می کند.

_MG_8191

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی ، معیشت، ازدواج ، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد از جمله خدمات این بانک است که این امر به طورچشمگیری به بهبود شاخص های اقتصادی در جامعه کمک می کند. پرداخت وام های قرض الحسنه به بیش از 4 میلیون نفر حاصل خدمات این بانک در این سال ها بوده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای محرومیت زدایی و گسترش رونق اقتصادی به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور تفاهمنامه های زیادی را با بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مسکن انقالاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و چندین سازمان حمایتی و مردم نهاد دیگر منعقد کرده است و در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت برای رونق کسب و کارهای روستایی و عشایری به نیازمندان این مرز و بوم پرداخت کرده است.

اعطای تسهیلات قرض الحسنه: بیش از 90 درصد منابع جذب شده که کاملا مردمی بوده به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اختصاص یافته است به نحوی که در یازده سال فعالیت خود بالغ بر4 میلیون فقره به ارزش 224 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت نموده و این درحالی است که از این میزان تعداد 2 میلیون 498 هزار فقره به ارزش 192 هزار و 700 میلیارد ریال، معادل 78 درصد تعداد و 86 درصد مبلغ از کل تسهیلات پرداختی مربوط به دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است.

بیش از 5 میلیون و 800 هزار نفر از ابتدای تاسیس تا کنون در بانک قرض الحسنه مهر ایران سپرده گذاری کرده اند و مانده منابع این بانک تا کنون بیش از  مبلغ 131هزار و 823 میلیارد ریال است.

نسبت مطالبات غیرجاری به مصارف بانک از ابتدای تاسیس تا کنون حدوداً یک درصد بوده که این نسبت در شبکه بانکی بی نظیر است.

_MG_8203

در سال گذشته بالغ بر 750 هزار فقره وام قرض الحسنه پرداخت شده است و برنامه بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال 1397، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به یک میلیون نفر با اعتباری بالغ بر یکصد هزار میلیارد ریال است که تا کنون بالغ بر 700 هزار فقره به ارزش 75 هزار میلیارد ریال آن محقق شده است.

بانک در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید در سال جاری به موضوع حمایت از کارآفرینی  و اشتغال وارد شده است که همکاری با سازمان بهزیستی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و... در این زمینه صورت گرفته است.

حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در راستای مسئولیت های اجتماعی از اولویت های این بانک است که پرداخت 33 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به زنان سرپرست خانوار یکی از این اقدامات است که مورد تشویق معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است.

کفایت سرمایه: بانک قرض الحسنه مهر ایران از نظر سرمایه یکی از بانک های متوسط و خوب کشور است که ساختار بسیار مناسب ومنسجمی دارد. کفایت سرمایه این بانک نزدیک به 28 درصد است و فاقد دارایی های مازاد و بنگاه داری می باشد.

نحوه تامین منابع: تمامی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران از محل جذب سپرده های مردمی می باشد و هیچ گونه ردیف اعتبار دولتی برای آن تعریف نشده است. منابع قرض الحسنه بانک از طریق سپرده اشخاص حقیقی در قالب سپرده قرض الحسنه پس انداز و جاری و یا تمرکز و گردش مالی سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و شرکت های دولتی و خصوصی تامین شده است.

زمینه های فعالیت:

مأموریت بانک قرض الحسنه مهر ایران، به عنوان بزرگ ترین بانک تخصصی قرض الحسنه، صرفا اعطای تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد صفر تا 4 درصد به اقشار مختلف جامعه است و هیچگونه فعالیت تجاری انجام نمی دهد.

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه اشتغال، کارآفرینی و کسب و کارهای خرد و خانگی

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه توانمندسازی زنان با الویت زنان سرپرست خانوار

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه توانمندسازی و اشتغال روستائیان

*اعطای تسهیلات قرض الحسنه توانمندسازی مددجویان سازمان حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان امور زندانها و اقدامات تأمینی و ...

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه توانمندسازی کارگران مراکز تولیدی و صنعتی

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه توانمندسازی دانشجویان و دانشگاهیان

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی مهارت آموختگان

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه کمک هزینه مسکن

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه کمک هزینه درمان

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه توانمندسازی کارکنان مراکز دولتی، عمومی و خصوصی

* اعطای تسهیلات قرض الحسنه در سایر حوزه های اقتصادی و اجتماعی با هدف محرومیت زدایی در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور

عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای مسئولیت های اجتماعی:

بانک قرض الحسنه مهر ایران با چشم انداز "تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته"

برنامه های مسئولیت اجتماعی گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است که بخشی از آن به شرح زیر است:

* مشارکت در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابه بیماران اعصاب و روان به اعتبار 25 میلیارد ریال.

* احداث 4مدرسه و 3خانه بهداشت روستایی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت 2هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه.

* پرداخت 33 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به زنان سرپرست خانواده به ارزش یک هزار میلیارد ریال.

* احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان.

* پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه های بازچرخانی فاضلاب با هدف حمایت از محیط زیست.

* مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه.

* طرح سفیران سلامت به منظور پوشش بخشی از هزینه های درمان بیماران نیازمند از طریق تسهیلات ارزان.

* توزیع بیش از 300 هزار وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور( به ارزش 15 میلیارد ریال).

خدمات و برنامه های بانک قرض الحسنه مهر ایران تأثیرات ارزنده ای را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته است که به اختصار به برخی از این آثار اشاره می شود:

* بی تردید اقتصاد در پیشرفت و شکوفایی جامعه انسانی نقش مؤثر و حیاتی دارد، پیشرفت اقتصادی مطلوب، نیازمند یک نظام اقتصادی سالم است که همانا نظام اقتصادی اسلام، سالم¬ترین نظام اقتصادی دنیاست و در این راستا بانک قرض الحسنه مهر ایران با شعار "مهربان باشیم"  در جهت کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار کم درآمد و ثروتمند، نقش مؤثرو فعالی را در این زمینه ایفا نموده است.

* همچنین افزایش کارآیی اقتصادی، تخصیص منابع مناسب، توسعه اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی، افزایش اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری از دیگر آثار اقتصادی تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران  است.

* بانک قرض الحسنه مهر ایران در جهت توسعه اهداف اجتماعی و بالاخص رفاه اجتماعی نیز گامهای بلندی برداشته است؛ تأمین بخشی از سرمایه تحصیل دانش آموزان، نیازهای ضروری، ازدواج و تهیه جهیزیه و سرمایه درمان و همچنین تلاش برای امر مهم فقرزدایی از جامعه و رفع محرومیتهای اقتصادی و اجتماعی و توانمندسازی و ارتقای معیشت خانواده¬ها از جمله این اقدامات و آثار آن است.

* ازآثار و برکات فرهنگی خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران می¬توان به افزایش اعتماد به یکدیگر در فضای جامعه و تقویت حس تعاون و همکاری  و توسعه فرهنگ قرض الحسنه اشاره کرد که با انجام و فرهنگسازی این کار نیک، موج برادری و برابری، عطوفت، ایثار و همدلی و انسان دوستی که از آموزه های دینی و دستورات خداوند متعال است، توسعه یافته و در سایه این سنت نیکو درخت تعاون و همکاری در بین مردم بارور می شود.

بانک قرض الحسنه مهر ایران با رویکرد تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی رییس جمهور محترم در حوزه اقتصادی و با هدف توانمندسازی اقتصادی ملت شریف ایران اسلامی برنامه های زیر را در آینده دنبال می کند.

1-    تغییر استراتژی بانک از وام های مصرفی به سمت تسهیلات اشتغال زایی

2-    طراحی و ارائه طرح های تسهیلاتی قرض الحسنه در پاسخ به نیازهای اساسی مردم

3-    توسعه مشارکت در برنامه های مسؤولیت اجتماعی همچون برنامه های آموزشی دانش آموزان مناطق محروم، برنامه های زیست محیطی و اشتغال مددجویان سازمانهای حمایتی

در پایان تآکید می شود اکنون که  بانک قرض الحسنه مهر ایران، یازده سال خدمات و تلاشهای گسترده ای را در جامعه ارائه کرده است؛ امیدواریم با الطاف حضرت حق و در سایه سعی وافر و تلاش بی دریغ بتوانیم در مسیر پاسخ به نیازهای هموطنان میهن اسلامی مان، خدمتی ماندگار را داشته باشیم و از این مسیر به کسب افتخارات و درجات رفیع برای نظام مقدس اسلامی دست یابیم. ان شاءا...

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۱۸۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان