//
کدخبر: ۱۳۷۸۳۰ //

چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی در بیستون آغاز شد

چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی با حضور مسئولانی از استان کرمانشاه و فدراسیون کوهنوردی عصر یکشنبه در شهر تاریخی بیستون آغاز شد.

چهارمین جشنواره جهانی سنگنوردی در بیستون آغاز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در این جشنواره 100 صخره نورد داخلی و 20 صخره نورد خارجی به مدت پنج روز و تا سوم آبان با یکدیگر رقابت می کنند.

دیواره کوه بیستون با یک هزار و 200 متر ارتفاع، بلندترین دیواره سنگنوردی کشور و جزو پنج دیواره اول دنیا محسوب می‌ شود که تاکنون بیش از 100 مسیر آن بازگشایی شده است.

جرالدین فاسناچ (از قهرمانان بیس جامپینگ جهان)، آنجلیکا رینر (قهرمان سه دوره یخ نوردی دنیا) و آلیس شسن (برنده کلنگ طلایی سال 2015) میهمانان ویژه این مراسم بودند.

بیستون متعلق به همه جهانیان است

استاندار کرمانشاه در این مراسم گفت: اثر باستانی و جاودانه بیستون تنها به کرمانشاه و مردم ایران تعلق ندارد بلکه متعلق به همه جهانیان است که عظمت و استقامت را می توان در آن مشاهده کرد.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: کرمانشاه از دیرباز محل پرورش ورزشکاران زیادی در 2 بخش قهرمانی و پهلوانی بوده است.

وی افزود: نام استان کرمانشاه با ورزش و بخصوص ورزش های پهلوانی عجین است و نام آوران زیادی برای جمهوری اسلامی ایران از این خطه سرافزاز افتخارآفرینی کرده اند.

بازوند ادامه داد: شهر تاریخی بیستون نیز امروز برای چهارمین دوره میزبانی رقابت های سنگنوردی جهان را برعهده گرفته است و میزبان ورزشکاران داخلی و خارجی زیادی شده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه جهانیان مردم این دیار را با پهلوانی و مهمان نوازی می شناسند، اطمینان خاطر داد ورزشکارانی که از اقصی نقاط جهان و استان های مختلف ایران به کرمانشاه و شهر بیستون سفر کرده اند در مدت اقامت خود حتما به این نتیجه خواهند رسید.

وی همچنین با ابراز خرسندی از حضور کوهنوردان خارجی در ایران و استان کرمانشاه، گفت: شما به امن ترین کشور منطقه خاورمیانه و سپس به یکی از امن ترین استان های ایران سفر کرده اید و حتما از اقامت خود لذت خواهید برد.

دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون به ترتیب در سال های 89، 91 و 93 برگزار شد.

در آخرین دوره این رقابت ها، 179 سنگنورد داخلی و خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.

در محوطه تاریخی بیستون که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوس هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۷۸۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان