//
کدخبر: ۱۲۹۰۰۷ //

آیین شام غریبان شهدای کربلا در یزد برگزار شد

همزمان با سراسر کشور، آئین شام غریبان شهدای دهم محرم سال 61 هجری قمری صحرای کربلا، یاران و اصحاب امام حسین( ع) پنجشنبه‌شب با حضور قشرهای مختلف مردم ولایتمدار و عزادار در شهرها و روستاهای استان یزد در فضای معنوی برگزار شد.

آیین شام غریبان شهدای کربلا در یزد برگزار شد
به گزارش فرتاک نیوز،

عزاداران خامس آل عبا (ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در قالب دسته‌های مذهبی با حرکت در سطح معابر و حضور در برخی تکایا، حسینیه‌ها و امامزادگان در غم شهادت مظلومانه سیدالشهدا (ع) و اسارت فرزندان آن امام همام به سوگ نشستند.

همچنین سوگواران شهدای دشت نینوا با مرثیه‌خوانی با عقلیه بنی‌هاشم و پیام‌رسان دشت نینوا حضرت زینب کبری (س) و قافله اسرای صحرای کربلا ابراز همدردی کردند.

در این آیین که در میان مردم شهر‌ها و روستاهای استان از جایگاه خاصی برخوردار است شرکت‌کنندگان به‌خصوص کودکان و نوجوانان با در دست داشتن شمع‌های روشن به مراسم شام غریبان شور معنوی بخشیدند.

آیین سنتی شام غرییان از برنامه‌های خاص مذهبی شامگاه عاشوراست که همزمان با نماز مغرب و عشا با حضور پرشور مردم ولایتمدار آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت.

مراسم عزاداری محرم در یزد با آیین های مختلفی شامل نخل بندی، نخل برداری، شبیه گردانی، تعزیه‌خوانی، جوش دوره، علامت برداری و حرکت دسته‌های عزادار و سوگوار به شیوه سنتی انجام ‌شد.

استان یزد با یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یک هزار و 500 هیات مذهبی و افزون بر 100 بقعه متبرکه و امامزاده دارد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۰۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان