//
کدخبر: ۴۲۳۰۸۸ //

بررسی عملکرد اتریوم ملکه‌ی ارزهای دیجیتال از ابتدا تا کنون

اگر بیت کوین را پادشاه ارزهای دیجیتال بدانیم، بدون شک اتریوم ملکه این بازار نامیده خواهد شد.

بررسی عملکرد اتریوم ملکه‌ی ارزهای دیجیتال از ابتدا تا کنون
به گزارش فرتاک نیوز،

 

این اکوسیستم قدرتمند که توسط ویتالیک بوترین ۱۹ ساله طراحی و راه‌اندازی شد اکنون دومین ارز با ارزش بازار به‌شمار می‌رود و بلاکچین آن یکی از پرکاربرترین بلاکچین‌های صنعت ارزهای دیجیتال است. اتریوم در سال‌ها گذشته اگرچه در سال‌های گذشته با مشکلات و حوادث بسیاری از جمله مشکلات مقیاس‌پذیری، ترافیک شبکه، هزینه‌های کارمزد و ... روبه‌رو بوده اما همواره توانسته با نوآوری‌ها و خلاقیت و دانش بوترین از آن‌ها گذر کند. پس بیاید تا با هم سفری کوتاه و مختصر به این پلتفرم عظیم داشته باشیم و به بررسی عملکرد اتریوم از ابتدا تا کنون بپردازیم.

نگاهی به تاریخچه و عملکرد اتریوم

اتریوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین مطرح شد. بوترین، همراه با سایر بنیانگذاران، بودجه پروژه را در یک فروش عمومی آنلاین در تابستان ۲۰۱۴ تأمین کرد و تیم پروژه موفق شد ۱۸.۳ میلیون دلار بیت کوین جمع آوری کند. قیمت اتریوم در عرضه اولیه سکه آن یعنی ETH (ICO) ۰.۳۱۱ دلار بود و قرار شد تا بیش از ۶۰ میلیون اتر در این عرضه فروخته شود.

مطابق گزارش‌ها، اتریوم بازدهی ۳۶.۳۹ درصدی سالیانه تا به امروز (YTD) و ۰.۱۹- درصدی در ۱۲ ماه گذشته داشته است. همچنین طی ۱۰ سال گذشته، اتریوم بازده سالانه ۷۲.۳۷ درصدی داشته که در مقایسه با معیار S&P ۵۰۰ که بازده سالانه ۶.۷۵ درصدی دارد نیز بهتر عمل کرده است. به این ترتیب، با توجه به داده‌هایی که به دست آوردیم، می‌توانیم تقریبا با اطمینان بگوییم اتریوم عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

تاریخچه رشد و توسعه فنی اتریوم

از زمانی که بلاکچین اتریوم در سال ۲۰۱۵ به طور رسمی راه‌اندازی شد تاکنون آپدیت‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا عملکرد خود را بهبود ببخشید و مشکلاتی که پیش رو دارد را کاهش دهد. Frontier، Constantinople در ۲۸ فوریه ۲۰۱۹، Istanbul در ۸ دسامبر ۲۰۱۹، Muir Glacier در ۲ ژانویه ۲۰۲۰، Berlin در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱، آپدیت شبکه در ۵ آگوست ۲۰۲۱ به نام هارد فورک لندن و آپدیت مرج در سپتامبر 2022 به روز رسانی‌هایی هستند که اتریوم برای حل مشکلاتی که با آن مواجه شده انجام داده و توانسته از زمان راه‌اندازی تا همین امروز جزو باارزش‌ترین و بهترین اکوسیستم‌های حاضر در صنعت ارزهای دیجیتال باقی بماند.

هدف اتریوم تبدیل شدن به یک پلتفرم جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز است که به کاربران از سراسر جهان اجازه می‌دهد نرم‌افزارهایی را بنویسند و اجرا کنند که در برابر سانسور، خرابی و تقلب مقاوم است. علاوه بر این، اتریوم به تازگی شبه بلاکچین خود را به PoS تغییر داد که یک تغییر مهم در راستای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه به‌شمار می‌رود.

این تغییر قرار است در چندین مرحله انجام شود و تاکنون نیز بخش زیادی از آن انجام شده است. البته تا پیش از این یعنی در سال‌های 2020 و 2021، پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که بر روی اتریوم ساخته شده‌اند، مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را در خط مقدم خد قرار دادند زیرا هزینه‌های بالای شبکه باعث آزار شرکت‌کنندگان شده بود اما اتریوم خود نیز برای حل این مشکل آپدیت Merge را نیز اجرا کرد.

تاریخچه روند قیمتی اتریوم

در سال ۲۰۱۵، ارز دیجیتال اتریوم با نماد ETH کار خود را با قیمتی کمتر از ۱ دلار آغاز کرد اما همان زمان نیز سرمایه‌گذاران خوشنامی پشت این پروژه بود که مقدمات رشد آن را فراهم آورد. با آغاز سال ۲۰۱۶ اتریوم مسیر رشد خود را در پیش گرفت و خیلی زود قیمت آن از مرز ۲ دلار عبور کرد. با شکستن سقف ۲ دلار، نه‌ تنها از سرعت رشد اتریوم کاسته نشد بلکه شتاب بیشتری گرفت و حتی در جولای ۲۰۱۶ به بیش از ۱۲ دلار رسید و در نهایت اتریوم سال ۲۰۱۶ را با قیمت ۸ دلار بست.

اما سال ۲۰۱۷، سالی بود که ETH اولین تکانه‌های بزرگ رشد خود را تجربه کرد. در این سال اتریوم ابتدا به ۴۰ و سپس به ۳۶۲ رسید. این ارز دیجیتال همچنین پس از تجربه کردن چندین صعود و نزول دیگر قیمتی معادل ۸۲۶ را تجربه کرد و سال را با ارزش ۷۷۲ دلار به پایان رساند. پس از آن، ژانویه ۲۰۱۸ در حالی شروع شد که قیمت اتریوم ۶۰۰ برابر بیشتر از قیمت آن در سال ۲۰۱۵ بود شروع کرد. با رسیدن آن به ۱۳۹۶ دلار، درست زمانی که همه انتظار ادامه این روند را داشتند ورق برگشت و در ادامه سال روند اتریوم کاهشی شد و سال ۲۰۱۸ با قیمت ۱۴۱ دلار تمام شد.

۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سال‌های آرامی برای اتریوم بود و قیمت آن میان ۱۵۰ تا ۷۳۰ دلار نوسان داشت. در ۲۰۲۱، همزمان با انفجار NFT ها و ارائه امکانات خاص مانند امکان خرید و فروش این دارایی‌های دیجیتال بر روی شبکه بلاکچین اتریوم تقاضاها برای خرید ETH نیز افزایش داشت و همین باعث انفجار قیمت و رسیدن به ۴۰۰۰ دلار شد. از سال ۲۰۲۲ تاکنون، روند نزولی اتریوم آغاز شده و در قیمت‌هایی زیر ۲۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

شما می‌توانید برای پیگیری و مشاهده قیمت اتریوم به صورت لحظه‌ای به سایت رسمی صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت مراجعه کنید و سپس به معاملات اتریوم در این صرافی باسابقه و امن نیز بپردازید.

بررسی وضعیت فعلی و جایگاه اتریوم در بازار رمز ارزها

با وجود بالا و پایین‌های بسیار، اتریوم همچنان جایگاه خود یعنی دومین ارز با ارزش بازار را حفظ کرده و امروز ۱۶ سپتامبر در حوالی ۱۶۳۵ دلار معامله‌ می‌شود. ارزش بازار این ارز همچنین معادل $۱۹۶,۶۹۹,۷۲۳,۸۲۷ است و کل ۱۲۰,۲۲۳,۳۳۱ سکه آن در گردش هستند.

بدین ترتیب، اگرچه به دلیل مشکلات اتریوم پروژه‌های رقیب زیادی برای آن به وجود آمده اما با بررسی عملکرد اتریوم از ابتدا تا کنون در می‌یابیم بوترین آنقدرها باهوش است که اجازه نمی‌دهد اکوسیسم و پلتفرم آن از جایگاه اصلی خود دور شود.

آیا می‌توان به آینده اتریوم امیدوار بود؟

شکی نیست که اتریوم این روزها یک بازیگر مهم در فضای ارزهای دیجیتال است. اکوسیستم اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه عظیمی که دارد و مجموعه گسترده‌ای از راه‌حل‌هایی که امکانات مهمی را بر روی بلاکچین اتریوم ساخته اند، شناخته می‌شود و بسیاری آینده آن را روشن پیش‌بینی می‌کنند. با این حال، شبکه اتریوم همچنان در مقیاس‌بندی خود با مشکل مواجه است و همین دلیل قصد دارد به لایه اجماع منتقل شود. اما پاسخ این که بتواند این کار را به درستی انجام دهد یا خیر را تنها زمان مشخص می‌کند.

بدین ترتیب، در صورتی اتریوم بتواند مشکلات سرعت تراکنش، کارمزد و مقیاس‌پذیری را حل کند می‌تواند در جایگاه خود باقی بماند اما در غیر این صورت، رقبای آن مانند کاردانو و آن بلاکچین منحصر به فرد یا سولانا و راه‌حل‌هایش جای آن را خواهند گرفت.

در هر صورت، تجربه نشان داده اتریوم و بوترین توانسته‌اند مشکلات را به خوبی پشت سر بگذارند و جای تعجبی نیست اگر از این مشکل نیز به سلامت عبور کنند. اما باز هم باید دید که آیا به‌روزرسانی‌های آتی اتریوم را قادر می‌سازد تا موجی از مشکلات نظارتی ناشی از دارایی‌های دیجیتال و بلاک‌چین‌های عمومی را به طور مؤثرتری مدیریت کند یا خیر.

جمع بندی

اتریوم یکی از باسابقه‌ترین و باپشتوانه‌ترین پلتفرم‌های بازار ارزهای دیجیتال است که ارز دیجیتال آن یعنی ETH نیز توانسته رقبای خود را پشت سر بگذارد. از سال ۲۰۱۵ که Ethereum کار خود را آغاز کرد جزو پیشروهای بازار بود اما به مرور و با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و بلاکچین آن، مشکلات زیادی را روبه‌روی خود دید. در واقع، اتریوم بلاکچینی بود که خدمات منحصر‌به‌فردی را به افراد ارائه می‌داد و دقیقا به همین دلیل کاربران آن به قدری زیادی شدند که باعث به وجود آمدن ترافیک‌های شدید در شبکه و افزایش کارمزدها شدند. در همین راستا و در بررسی عملکرد اتریوم از ابتدا تا کنون، باید بگوییم اتریوم تلاش کرد و می‌کند تا بتواند با آپدیت‌های مختلف و حتی کمک گرفتن از پلتفرم‌های تازه نفس بار دیگر به قطار پیشرفت بازگردد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۳۰۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان