//
کدخبر: ۳۸۲۵۷۷ //

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک در چیست؟

در ابتدا باید بدانید که تمامی مبادلات با اتریوم، در یک شبکهٔ مبتنی‌بر بلاک‌چین انجام می‌شود. اتریوم یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند بدون دخالت و وجود واسطه‌هاست.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک در چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

غیرمتمرکز بودن باعث جلوگیری از تقلب و تداخل دولت‌ها در امور شخصی کاربرانی که قصد انجام تراکنش‌های مختلف را دارند می‌شود. درواقع اتریوم دومین رمز ارز محبوب بازار ارزهای رمزپایه است که بعد از بیت کوین، بیشترین حجم مبادلات را در بازار دیجیتالی به خود اختصاص داده‌است.

این ارز به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که ارائه می‌دهد، به یکی از دارایی‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌است.

تا قبل از ژوئن ۲۰۱۶، فقط یک اتریوم وجود داشت. اما بعد از هک بزرگی که در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ رخ داد، یک ارز جدیدی خلق شد و ارز قبلی، اتریوم کلاسیک نام‌گذاری شد. اتریوم کلاسیک یا ETC، همان زنجیرۀ اصلی است و اتریوم ETH نشان‌دهندۀ زنجیرۀ جدید و شاخه‌ای از بلاک‌چین اصلی است. این جدایی دنیای ارزهای دیجیتال را دگرگون کرد. البته این دو ارز تفاوت عملکردی زیادی باهم نداشته و فقط از لحاظ کیفی و فنی با یکدیگر تفاوت‌هایی جزئی دارند.

اتریوم

یکی از امن‌ترین فناوری‌های عصر حاضر، بلاکچین است. این امنیت باعث شده‌است که بلاک‌چین به یک بستر مناسب برای رمز ارزها تبدیل شود. بعد از بیت‌کوین، ارزهای رمز پایهٔ زیادی به بازار آمدند که در بازار مالی دیجیتالی فعالیت می‌کنند. در میان آن‌ها، ارز دیجیتال اتریوم یکی از محبوب‌ترین‌هاست. این ارز دیجیتال یک سیستم آزاد و عمومی بر پایۀ فناوری بلاک‌چین است که زبان برنامه‌نویسی، مرورگر و سیستم پرداخت مخصوص به خود را داراست.

این ارز هیچ کنترل‌کنندۀ مرکزی و خاصی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری در سراسر جهان به‌صورت داوطلبانه آن را کنترل می‌کنند، به این کاربران نود یا گروه می‌گویند که امنیت شبکه را تأمین می‌کنند. همین امر سبب شده‌است که تحت هیچ شرایطی کوچک‌ترین تغییر و حذفی وجود نداشته باشد و برای هر تغییر نیاز به تایید همه‌ی اعضای آن است.

برای مشاهده قیمت لحظه ای ارز دیجیتال کلیک کنید.

در این ارز ثبت داده‌ها روی سرور مرکزی و یا به‌صورت محرمانه نیست و تمامی اطلاعات موجود در شبکه در دست نودها قرار می‌گیرد و هر گروه یک کپی از تمامی داده‌های بلاک‌چین دارند. توزیع این اطلاعات باعث می‌شود تا امکان هرگونه تقلب و سانسور در این سیستم از بین برود. علاوه‌بر آن به دلیل نبود سرور و نهاد مرکزی، اطلاعات افراد بر روی سیستم شخصی خودشان ذخیره می‌شود. عدم تجمع داده‌ها احتمال هرگونه هک شدن و سرقت اطلاعات را بسیار پایین می‌آورد. استفاده از سیستم رمزنگاری باعث افزایش امنیت این شبکه شده‌است و امکان هرگونه جعل و تقلب را در این بستر از بین برده‌است. به همین دلیل این ارز همیشه فعال می‌ماند و از ویژگی‌های مهم این شبکه، همواره آنلاین بودن آن است.

ارز کلاسیک

در سال ۲۰۱۶ شبکه اتریوم هک شد و همین موضوع باعث شد تا شبکۀ جدیدی به نام اتریوم کلاسیک شکل بگیرد. توسعه‌دهندگان این شبکه تصمیم گرفتند از روش هک معکوس استفاده کنند تا سرمایه‌ای که ازدست‌رفته بود دوباره بازگردانده شود. حدود ۵۰ میلیون دلار از دارایی مردم طی این هک به سرقت رفت، به همین جهت توسعه‌دهندگان اقدام به طراحی یک فورک سخت کردند تا بتوانند سرمایهٔ ازدست‌رفتۀ مردم را بازگردانند، درنتیجه به کمک این فورک جدید، توسعه‌دهندگان با بلاک کردن تراکنش‌های هکرها توانستند به دارایی‌های سرقت‌شده دسترسی پیدا کنند و به دنبال آن اتریوم کلاسیک به وجود آمد.

images_1668071347

این ارز با همراهی سازمان توسعۀ مستقل یا همان DAO ایجاد شده‌است. توکن‌های بلاکچین اتریوم کلاسیک با نام اتر کلاسیک شناخته می‌شوند و در صرافی‌ها با نام ETC دیده می‌شوند و کاربرد آن‌ها در سیستم، برای پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکۀ این ارز کلاسیک است.

تفاوت‌های ارزها

از دیدگاه یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار، هر دو ارز بر اساس سودشان می‌توانند درخواست داشته باشند. ETC نسبت به ETH از ارزش کمتری برخوردار است و قیمت ETC تا حد بسیاری بر حسب حدس و گمان است، بنابراین لازمهٔ هر معامله‌گر و سرمایه‌گذاری است تا با تفاوت‌های این دو کوین و کاربردهای آن آشنا شوند.

ابتدا باید بدانید که این دو ارز تفاوت عملکردی زیادی با یکدیگر ندارند. در مقابل هر دو برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز از یک نرم‌افزار محاسباتی در شبکه ارائه می‌شوند. تفاوت مهمی که در این دو ارز وجود دارد، تفاوت‌های کیفی و فنی هستند. شبکۀ اتریوم پشتیبانی تجاری قدرتمندی را با استفاده ازEnterprise Ethereum Alliance ارائه می‌دهد. این ارز بیش از ۲۰۰ عضو و شریک در این مجموعه دارد و از میان آن‌ها می‌توان به JPM، VMW، INTC، MSFT، FDX اشاره کرد که مهم‌ترین عضو و شریک این مجموعه هستند.

هم‌اکنون اختلاف ۵۲ برابری این دو ارز و برتری ارز اتریوم که در جایگاه دوم قرار دارد باعث تصاحب صنعت ارز در بازار شده‌است. همچنین این اختلاف ۵۲ برابری بیانگر این است که این ارز محبوب در کنار ارائه پروژه‌ها و قراردادهای هوشمند، عملکرد بهتری نسبت به ارز کلاسیک را دارد. علاوه‌بر آن با بررسی تراکنش این دو ارز مشخص شد که قدرت محاسباتی ETH، بیست برابر بیشتر از ETC است. شایان ذکر است که محدودیت‌هایی در استخراج ارز کلاسیک وجود دارد. همچنین هش ریت شبکه یا قدرت پردازشی ارز کلاسیک بسیار پایین‌تر از اتریوم است، بنابراین براساس بررسی‌های انجام‌شده امنیت ETC ضعیف‌تر از ETH است.

images_1668071349

ویژگی‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک

با اینکه پشتیبان‌های مطرحی ازجمله اتحادیۀ سرمایه‌گذاری اتریوم، اینتل و مایکروسافت از اتریوم حمایت می‌کنند، اما هنوز افرادی مانند ویتالیک بوترین و گوین وود که مخترعان زبان برنامه‌نویسی solidity (زبان برنامه‌نویسی مشترک قراردادهای هوشمند ETC و ETH) هستند، از بزرگ‌ترین حامیان هارد فورک و ارز کلاسیک به‌شمار می‌روند. این افراد بر این باورند که ETC امکان پیشرفت و رشد زیادی را دارد و می‌تواند با ارز اتریوم رقابت تنگاتنگی داشته باشد، بنابراین در انتظار آیندهٔ درخشانی برای این ارز کلاسیک هستند.

باید بدانید که تیم توسعه‌دهندۀ اصلی اتریوم، پشتیبانی ETC را انجام نمی‌دهد و نگرانی برای کاربران این تیم وجود دارد که مبادا از مسیر اصلی و اصولی خود خارج شوند و این موضوع از معایب دیگر این ارز کلاسیک است. همچنین قیمت اتریوم از کلاسیک بیشتر است. با این حال این موضوع محدودیتی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند. این امر به‌دلیل مزایای زیاد این ارز است که آن را منحصربه‌فرد می‌کند. از مزایای آن می‌توان به امنیت بالا، سرعت بالا هنگام انجام تراکنش، غیرمتمرکز بودن شبکه، مقیاس‌پذیرتر از بیت‌کوین، دارندۀ تیم توسعه‌دهندۀ قوی و دارای قابلیت قراردادهای هوشمند و دی اپ‌ها اشاره کرد. این ارز معایبی هم دارد که مهم‌ترین آن هزینه‌های بالای ماینینگ، پیچیدگی شبکه و کارمزدهای بالای شبکه است.

images_1668071352

کلام آخر

بعد از ظهور بیت‌کوین، راه برای ظهور و ورود رمزارزهای جدید باز شد. اگر هر ارز جدیدی مسیر پیشتاز قبلی خود را پیش می‌گرفت، هیچ پیشرفتی در این زمینه اتفاق نمی‌افتاد. ارز دیجیتال ETH توانست با خلاقیت خود در این بازار پرریسک جایگاه خوبی میان مردم پیدا کند و به‌خوبی موردتوجه و استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. همچنین با هک شدن اتریوم، ارز کلاسیک متولد شد، اما این ارز کم و کاستی‌هایی دارد.

قیمت اتریوم کلاسیک از اتریوم پایین‌تر است. اما اتریوم ب‍ه‌دلیل مزایای متعددی که دارد، در رتبۀ دوم محبوب‌ترین ارزهای بازار قرار دارد. عوامل مختلفی از قبیل تحولات فنی و اساسی، جریان‌های ورودی و خروجی مبادلات، چرخۀ اخبار و شرایط کلی اقتصادی بر قیمت و ارزش بازار این رمزهای ارز تأثیرگذار هستند.

باوجوداینکه شواهد و قرائن مبنی بر این است که ETH ارز قابل‌اعتمادتری نسبت به ETC است، اما باید دقت لازم و آگاهی و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بدون ضرر و با سود مناسب در این بازار سرمایه‌گذاری کنید و به فعالیت خود بپردازید. افت قیمت و ضرروزیان‌ بخش جدانشدنی بازار ارز دیجیتال است، بنابراین حتماً با سرمایه کم و بااحتیاط وارد این سرمایه‌گذاری بلندمدت شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۵۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان