//
کدخبر: ۴۸۷۲ //

مسکو هرگز تهران را در تقابل با واشنگتن تنها نخواهد گذاشت

منابع دیپلماتیک روس، مخالفت ایران با حضور آمریکا در مذاکرات آستانه را طبیعی خوانده و تاکید کردند اگر ترامپ به توافق هسته ای ایران پایبند نباشد روسیه در تقابل با آمریکا، ایرانی‌ها را تنها نخواهد گذاشت.

به گزارش فرتاک نیوز، با شروع دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا تحلیل های زیادی درباره سیاست آینده این کشور در قبال ایران و سوریه، پرونده هسته ای و فشارهای صهیونیست ها و کشورهای عربی برای پاره کردن توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران (برجام) مطرح می شود.

همزمان رژیم های عرب حاشیه خلیج فارس از طریق رسانه های خود درباره وجود اختلاف عمیق بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر سر مخالفت تهران با شرکت واشنگتن در مذاکرات جاری در آستانه شایعه پراکنی می کنند.

بوق های رسانه ای عربی همچنین شایعه کرده اند که مخالفت ایران با حضور آمریکا در آستانه به داده های ایرانی ها از تصمیم دولت جدید ترامپ برای توقف اجرای برجام برمی گردد بخصوص که به ادعای این رسانه ها ترامپ در قبال همه نظام های تندرو سخت گیرانه رفتار خواهد کرد.

در همین خصوص خبرنگار فارس در تماس با منابع دیپلماتیک روس حاضر در دمشق به بررسی و کالبدشکافی این موضوع پرداخت.

این منابع ضمن تاکید بر ائتلاف محکم روسیه و ایران گفتند مسکو هیچ گاه کشور اشغالگر و زیاده خواهی نبوده، به مسلمانان ظلم نکرده و حامی جنبش های تکفیری در جهان عرب نبوده است.

منابع  روسی ضمن تاکید بر حمایت روسیه از دمشق به عنوان متحد تهران گفت: همان گونه که منطق می گوید دوست دوست من دوست من است و در همین راستا مسکو با مقاومت لبنان هم ارتباط گرفته و حزب الله را جنبش مردمی و مقاومت آن را مساله ای طبیعی در مقابله با اشغالگری اسرائیل می داند و معتقد است که حزب الله قدرت مهمی در رویارویی با تروریسم تکفیری است که روسیه درصدد ریشه کن کردن آن برآمده است.

این منابع، بروز اختلاف در دیدگاه های بین متحدان را طبیعی خواند و افزود: چند برادر در یک خانه هم با هم اختلاف نظر پیدا می کنند چه برسد کشورهایی که متحد یکدیگر محسوب می شوند.

منابع مذکور گفتند: روسیه حضور آمریکا در آستانه را به دلیل انعطافی که برای حل بحران سوریه نیاز است ضروری می بیند و البته ایران هم حق اعتراض دارد آن هم به دلیل تهدیدهایی که از سوی آمریکا در خصوص پرونده هسته ای ایران می شود.

منابع روسی بر این باورند اگر ترامپ بخواهد برجام را پاره کند روسیه هرگز در تقابل با آمریکا ایران را تنها نخواهد گذاشت و باید به یاد داشت که اگر هماهنگی های عالی بین ایران و روسیه نبود توافق برجام هم نبود.

منابع روسی اظهارات ترامپ در خصوص احدث سپر موشکی برای مقابله با ایران و کره شمالی را صرفا تبلیغاتی و در راستای تثبیت حکومت خود خوانده و تاکید کردند: بسیاری از نیروها و لابی ها در آمریکا، ایران و کره شمالی را تهدید خود می بینند بنابراین ترامپ برای جذب آنها به سمت خویش این اظهارات را به زبان آورده است.

منابع روسی تاکید کردند: تا زمانی که هم‌پیمانی بین روسیه و ایران پابرجاست مسکو نقش فعالی در تقریب دیدگاه های بین واشنگتن و تهران خواهد داشت.

در همین حال منابع ایرانی در دمشق نیز ضمن تاکید بر آمادگی کشورشان برای پایبندی به هر توافق بین المللی گفتند: تهدیدهای ایران درباره ازسرگیری برنامه های سابق هسته ای ایران در صورت پاره شدن برجام توسط ترامپ حق قانونی ایران است چون واشنگتن به توافق امضا شده و مورد موافقت جامعه بین المللی عمل نکرده است.

منابع ایرانی ضمن تاکید بر پایبندی ایران به توافق برجام گفت:  اگر طرف مقابل از پایبندی به توافق شانه خالی کند ما حق داریم که همچنان منافع ملت و کشورمان را حفظ کنیم و به هر حال ایران آماده رویارویی با هر سناریوی تازه ای است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان