//
کدخبر: ۳۰۹۲۱ //

گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل از وضعیت فاجعه‌بار یمن و بی‌تفاوتی دنیا

سازمان ملل اعلام کرده که یمن به دلیل جنگ، گرسنگی و شیوع گسترده بیماری در حال «فروپاشی کامل» است و جهان فقط نگاه می‌کند.

گزارش تکان‌دهنده سازمان ملل از وضعیت فاجعه‌بار یمن و بی‌تفاوتی دنیا
به گزارش فرتاک نیوز،

حملات وحشیانه آل‌سعود به یمن طی ۲ سال گذشته موجب کاهش شدید مواد غذایی برای ۱۷ میلیون نفر شده است که هفت میلیون نفر از آنها در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند. بیماری «وبا» نیز تاکنون باعث مرگ ۵۰۰ تن شده و بیش از ۵۰ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

محاصره کامل این کشور از سوی سعودی‌ها نیز ارسال کمک‌های غذایی و دارویی را تقریباً غیرممکن کرده است. مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این ارتباط نسبت به «فروپاشی کامل یمن» به‌دلیل ادامه جنگ و شیوع وبا و گرسنگی ساکنان این کشور هشدار داده است.

«استفان اوبراین» گفته: «اکنون زمان پایان بزرگترین وضعیت فوق‌العاده غذایی در جهان و کمک به یمن برای بقا رسیده است. بحران قریب‌الوقوع نیست بلکه امروزه به واقعیتی جلوی چشمان ما تبدیل شده است و مردم عادی بهای آن را می‌پردازند.»

به گفته «اوبراین» «ساکنان یمن با مرگ و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند حال آنکه جهان تنها تماشا می‌کند. اوضاع یمن به سمت فروپاشی کامل از نظر اجتماعی، اقتصادی و حکومتی پیش می‌رود.»

از سوی دیگر «اسماعیل ولد شیخ احمد»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن از شورای امنیت خواست فشارهایش را برای توقف حملات افزایش دهد. وی گفته: «جنوب یمن برای جدایی تلاش می‌کند در نتیجه باید هرچه‌سریع‌تر دنبال راهکار سیاسی باشیم که جلوی دودستگی را بگیرد.» نکته قابل تأمل اینکه، سازمان ملل بدون اشاره مستقیم به تجاوزگری سعودی‌ها تلاش کرده همه طرفهای درگیر را مقصر این وضع جا بزند.

شبکه تلویزیونی الحدث نیز به نقل از اسماعیل ولد شیخ احمد، اعلام کرده، چهل درصد از خانه‌های شهر المخاء یمن در جنگ ویران شده است... هفت میلیون غیر نظامی در یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و وبا تا الان ۵۰۰ تن را در این کشور از پای در آورده است.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سازمان ملل در مورد بحران یمن تنها نظاره گر ماجرا بوده است و حتی با متجاوزان به یمن نیز همراهی کرده است.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل برای نخستین بار چند ماه قبل از پایان مسئولیتش در این سازمان اعتراف کرد به دلیل نیاز این سازمان به دلارهای سعودی نمی‌تواند علیه عربستان اقدامی صورت دهد. وی با همین توجیه نام عربستان را از لیست قاتلان کودکان یمنی پاک کرد!

نقش انگلیس در بمباران یمن

از سوی دیگر، «مارک کرتیس» نویسنده و مورخ انگلیسی در صفحه رسمی خود در توییتر، روایتی از فروش انواع موشک توسط دولت انگلیس به سعودی‌ها ارائه کرد که از آنها «در بمباران ملت یمن» استفاده می‌شود. «کرتیس» با طرح سؤالی انتقادی، نوشته: «آیا علت کشته شدن مردم یمن استفاده از پنج نوع موشک به ارزش یک میلیارد پوند نیست؟»

وی همچنین تاکید کرد: «دولت انگلیس اذعان کرده پنج نوع موشک را به عربستان فروخته است و اکنون در یمن وعلیه شهروندان این کشور به کار می‌روند.» وی پیش از این هم خاطرنشان کرده بود بی‌بی سی اساسا شریک جرم دولت انگلیس در جنایات یمن است.

منبع: شریان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۹۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان