//
کدخبر: ۲۹۸۲۰۶ //

حضور ۲ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی معتبر دانشگاه‌های جهان

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: نظام رتبه‌بندی کیو اس از پرطرفدارترین رتبه‌بندی‌هاست و از جمهوری اسلامی ایران تنها نام ۲ دانشگاه در رتبه‌بندی Rankometer مشاهده می‌شود که دانشگاه‌ تهران با رتبه ۴۳۱ و صنعتی شریف با رتبه ۴۹۶ است.

حضور ۲ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی معتبر دانشگاه‌های جهان

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری درباره استارتاپ Ed Tech که نظام جدیدی برای رتبه‌‌بندی دانشگاه‌ها در سنگاپور راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: نظام جدید که Applied HE نام دارد، ترکیبی از پنج نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که به عنوان یک نظام واحد کیفیت عملکرد دانشگاه‌های برتر جهان را اندازه‌گیری می‌کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی را می‌بینیم که در کشورهای مختلف جهان تأسیس شده‌اند؛ در این شرایط، به گفته رئیس این استارت آپ، هم دانشجویان و والدین آنها و هم استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی در انتخاب دانشگاه‌های مورد نظر و مقایسه آنها با یکدیگر با چالش‌های زیاد جدی مواجه هستند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: با راه‌اندازی این رتبه‌بندی، ماندی موک رئیس و بنیان‌گذار AppliedHE Rankometer  معتقد است که این چالش‌ها را با فراهم کردن معیارهای شفاف و قابل اعتماد در اندازه‌گیری کیفیت عملکردهای دانشگاهی برطرف کرده است؛ همچنین به جای مقایسه رتبه‌بندی‌های مختلف که هر کدام دارای سوگیری‌های مخصوص به خود است، باید به مجموع ارقام و امتیازهای سیستم Rankometer توجه کنیم.

به گزارش فرتاک نیوز، مهراد گفت: رتبه‌بندی Rankometer نظام‌های کیو اس (بریتانیا)، تایمز (بریتانیا)، شانگ‌های (چین)، لایدن (هلند) و وبومتریکش اسپانیا را در هم آمیخته است. ماندی موک بر این باور است که این رتبه‌بندی‌ها هر کدام به این جهت که غالباً توسط رسانه‌های بین‌المللی مورد استناد قرار می‌گیرند، گزینشی‌ست و از این رو رتبه‌بندی  Rankometer در سطح جهانی دارای نفوذ و قدرت بسیار است.

وی عنوان کرد: طبق اخبار گوگل، نظام رتبه‌بندی کیو اس از پرطرفدارترین رتبه‌بندی‌هاست که بعد از آن رتبه‌بندی‌های شانگ‌های، تایمز، لایدن و وبومتریکش قرار دارد. در این رتبه‌بندی، رتبه‌های اول تا دهم به ترتیب به دانشگاه‌های استنفورد، هاروارد، ام ای تی، آکسفورد، کمبریج، برکلی، کالتک، ییل و شیکاگو تعلق دارد.

مهراد افزود: از جمهوری اسلامی ایران تنها نام دو دانشگاه در رتبه بندی Rankometer مشاهده می‌شود که دانشگاه تهران با رتبه ۴۳۱ و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۹۶ است. از سایر کشورهای اسلامی اسامی دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز با رتبه ۲۰۶، دانشگاه مالایا در مالزی با رتبه ۲۵۴، دانشگاه‌های ملک سعود و نفت و معدن ملک فهد با رتبه‌های ۳۵۱ و ۳۵۴، دانشگاه قطر با رتبه ۴۱۴، دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه ۴۳۹، دانشگاه Universiti Sains Malaysia،دانشگاه ملی مالزی و دانشگاه پوترا در مالزی به ترتیب با رتبه‌های ۴۴۸، ۴۵۵ و ۴۸۱ و دانشگاه خلیفه در امارات متحده عربی با رتبه ۵۰۰ اعلام شده است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: گزارش شده است که روش شناسی این رتبه‌بندی در حال حاضر جنبه آزمایشی دارد و به محض توسعه و تکمیل صورت کامل آن منتشر خواهد شد. در حال حاضر برای مشاهده روش شناسی می توان به نشانی https://AppliedHE. com/rankometer/methodology مراجعه کرد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۸۲۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان