//
کدخبر: ۲۹۷۰۷ //

روسیه و چین بهانه جویی آمریکا برای افزایش حضور نظامی در منطقه شبه جزیره کره را رد کردند

همزمان با برنامه های آمریکا برای افزایش حضور نظامی در منطقه شبه جزیره کره، روسیه و چین هر گونه بهانه جویی مرتبط با اقدام های کره شمالی به منظور افزایش حضور نظامی خارجی در منطقه را رد کردند.

 روسیه و چین بهانه جویی آمریکا برای افزایش حضور نظامی در منطقه شبه جزیره کره را رد کردند
به گزارش فرتاک نیوز،

سرگئی لاوروف و وان ایی وزیران امور خارجه روسیه و چین روز جمعه در مسکو مسائل مختلفی از جمله راهکارهای گسترش روابط دوجانبه، استفاده از پول ملی در تجارت دو کشور، همکاری های منطقه ای و بین المللی، بحران سوریه و اوضاع شبه جزیره کره مذاکره و مواضع مشترکی را اعلام کردند.

وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وان ایی نوشت: دو طرف سطح همکاری ها را عالی ارزیابی کردند که به سطح بی سابقه ای در تاریخ مناسبات دو کشور رسیده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که در باره برنامه فشرده دیدارهای مقام های عالیرتبه دو کشور گفت وگو شد و مقدمات سفر رئیس جمهوری چین هم در مرکز توجه دو طرف قرار داشت.

لاوروف ادامه داد: اتفاق نظر داریم که همکاری های روسیه و چین عامل مهم ثبات بخشی در امور بین المللی است. برای گسترش روابط دوجانبه و هماهنگی اقدام ها در عرصه بین المللی، سازمان ملل، گروه بریکس با توجه به برنامه برگزاری اجلاس سران این گروه در ماه سپتامبر و نشست سران سازمان همکاری شانگهای که چند هفته دیگر در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می شود، توافق کردیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین ضمن بیان اینکه در باره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی نیز گفت وگو شد، اظهار کرد: پکن و مسکو در باره وضعیت سوریه مواضع مشترکی دارند و از مذاکرات سوری آستانه برای حل مسائل این کشور و نیز تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه کاهش تنش حمایت می کنند.

وی خاطرنشان کرد که در مذاکرات با وان ایی به اوضاع شبه جزیره کره توجه خاصی شد و تاکید کردند که تمامی طرف ها باید مفاد قطعنامه های شورای امنیت را رعایت و اجرا کنند.

لاوروف بدون نام بردن از آمریکا گفت: روسیه و چین خواهان عاری شدن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای هستند و در همین حال تلاش های برای استفاده از اقدامات پیونگ یانگ به عنوان بهانه ای برای گسترش حضور نظامی در منطقه را غیرسازنده می دانند.

وان ایی وزیرخارجه چین نیز در کنفرانس مطبوعاتی با لاوروف به روند توسعه مشارکت راهبردی با روسیه در عرصه های مختلف اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه این همکاری ها برای دو کشور و منطقه گفت که روابط و مبادلات مالی با ارزهای دو کشور انجام خواهد گرفت.

وان ایی روز گذشته نیز با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد و ولادیمیر پوتین در این دیدار با اشاره به روند پرشتاب توسعه همکاری های دو کشور، مشارکت پکن و مسکو در عرصه های مختلف را راهبردی اعلام کرد.

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به دیدار 10 روز پیش خود از چین به برگزاری همایش همکاری بین المللی راه ابریشم موسوم به «یک کمربند - یک جاده» در پکن اشاره کرد و آن را موفق خواند.

پکن در زمان حاضر در مسیر مشهور به جاده ابریشم شش راهگذر «قاره ای آسیا و اروپا» (جدید)، «روسیه - چین - مغولستان»،‌ «غرب آسیا ـ آسیای مرکزی - چین»، «شبه قاره هندوچین ـ چین»، «پاکستان ـ چین» و «بنگلادش - ‌چین -هند - میانمار» را در دست اجرا دارد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با وزیر خارجه چین گفت: مشارکت همه جانبه راهبردی میان دو کشور در حال گسترش است.

وزیر خارجه چین نیز طرح دولت این کشور برای راه ابریشم موسوم به «یک کمربند - یک جاده» را همسو با منافع بلندمدت این کشور و روسیه اعلام کرد.

روسیه در چارچوب مواضع نگاه به شرق، گسترش روابط با چین را در دستور کار قرار داده است که افزون بر عرصه های اقتصادی شامل افزایش همکاری های سیاسی، دفاعی و حتی نوعی اتحاد در برابر غرب به ویژه آمریکا می شود.

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان