//
کدخبر: ۲۹۵۰۹۷ //

پیام صالحی به مناسبت سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی در آستانه سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، برای خانواده‌ها و دوستان داغدار جانباختگان این سانحه صبر مسئلت کرد.

پیام صالحی به مناسبت سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

 «علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در پیامی فرا رسیدن سالگرد سانحه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت گفت.

به گزارش فرتاک نیوز، متن این پیام به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
برای ملت بزرگ ایران، فرا رسیدن دی ‌ماه، یادآور خاطره تألم بار و جان‌فرسای عروج ملکوتی سیدالشهدا محور مقاومت، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (اعلی‌الله ‌مقامه‌الشریف) و در پی آن، پرواز ابدی جمعی از هموطنان و عزیزان ما در سانحه اندوه‌بار سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین است. هنوز قلوب و جان‌های عاشقان دین و وطن از پرواز غریبانه سردار دل‌ها غرق در اندوه و ماتم بود که شاهین قضا دیگر بار از کمینگاه به در آمد و نه ‌تنها خانواده، وابستگان و دل‌بستگان این عزیزان، که ملتی را به سوگ نشاند.
برای اینجانب مایه دریغ و افسوس بسیار است که تعداد قابل توجهی از مسافران این پرواز بی‌بازگشت، از نخبگان علمی کشور و در زمره فرزندان معنوی این کمترین، به‌ عنوان یک معلم دانشگاهی بودند. ما در انتظار بودیم که شاهد درخشش و سربلندی روزافزون این فرزندان برومند باشیم و به خود ببالیم که آنان گوی سبقت از ما ربوده و بر فلک سروری پای نهاده‌اند.
اینجانب با قلبی آکنده از اندوه و ضمیری امیدوار به فضل و رحمت بیکران الهی، یاد و خاطره تابناک این عزیزان سفر کرده به ساحت ابدیت را گرامی می‌دارم و برای خانواده‌ها و دوستان داغدار آنان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.
همه مرغان هم‌آواز پراکنده شدند
آه از این باد بلاخیز که زد در چمنم
صبر کن ای دل غم‌دیده که چون پیر حزین
عاقبت مژده‌ی نصرت رسد از پیرهنم

به گزارش فارس، ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح  ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت که پیش نویس نهایی گزارش سانحه هواپیمای اوکراینی تکمیل و برای اطلاع کشورهای ذیربط ارسال شده و براساس مقررات بین‌المللی، این کشورها دو ماه وقت دارند که نظرات و سؤالات خود را برای تیم بررسی سانحه به منظور درج در گزارش و پاسخ احتمالی آن ارسال کنند. پس از آن، گزارش برای همه کشورهای جهان قابل انتشار خواهد بود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان این سانحه نیز خاطرنشان کرد: امروز نیز هیأت دولت تصویب کرد که در ازای هر جانباخته ۱۵۰ هزار دلار به وراث و خانواده‌های آنها پرداخت شود. این مبلغ به همه وراث جانباختگان بدون توجه به ملیت، تابعیت، جنسیت و مانند اینها پرداخت می‌شود و همه جانباختگان مساوی در نظر گرفته شده‌اند.

سپاه پاسداران نیز امروز در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز شهادت جمعی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اعلام کرد: ماجراجویی‌های تروریستی آمریکا این اتفاق تلخ را رقم زد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۰۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان