//
کدخبر: ۲۹۳۰۳۵ //

جشنواره تئاتر مقاومت با اهداء تندیس حاج قاسم به ایستگاه پایانی رسید

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با معرفی برگزیدگان بخش‌های رقابتی این رویداد و اهداء تندیس حاج قاسم برای نخستین بار در این جشنواره به نمایش «کجایی ابراهیم؟» اثر لیلی عاج به ایستگاه پایانی رسید.

جشنواره تئاتر مقاومت با اهداء تندیس حاج قاسم به ایستگاه پایانی رسید

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شامگاه سه‌شنبه (دوم دی‌ماه) در تالار وحدت با حضور  حمید نیلی  دبیر این رویداد و مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس،  توحید معصومی  دبیر اجرایی این دوره از جشنواره، حجت‌الاسلام و المسلمین  ارمغان بهداروند مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  محمدیاشار نادری  رییس بنیاد فرهنگی-هنری روایت،  محمدحسین صفارهرندی  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور عالی بنیاد فرهنگی هنری روایت و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

اجرای مراسم اختتامیه که با حدود ۴۰ دقیقه تاخیر نسبت به ساعت اعلام‌شده ۱۷:۳۰ در ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران رسماً آغاز شد بر عهده  مهدی سلوکی  بود.

 

به گزارش فرتاک نیوز، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب دفاع مقدس و دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان و تشکر از کلیه دست‌اندرکاران و هنرمندان حاضر در برگزاری این رویداد گفت: شیوع ویروس کرونا ما را از همراهی نفس به نفس و ارتباط زنده و مستقیم با هنرمندان تئاتر محروم کرد.

اما دراین‌میان استفاده از بستر فضای مجازی شیوه‌ای دیگر از ارائه هنرِ هنرمندان عرصه نمایش کشور، آن هم با نشانه روشن دفاع مقدس و مقاومت را پیشاروی مخاطبان این عرصه قرار داد. حضور مخاطبان با بیش از ۲۰ هزار بیننده در فضای مجازی از آثار مختلف این رویداد نشان‌دهنده ظرفیت‌های پیدا و پنهان فضای مجازی برای زنده نگاه داشتن تئاتر در ایام شیوع کرونا به شمار می‌رود.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: بهره بردن از ظرفیت‌های فضای مجازی این مهم را به مدیران عرصه فرهنگ و هنر، خاصه در عرصه تئاتر کشور نشان داد که می‌توان حتی در آینده و به امید خدا  با پشت سر گذاشتن این ویروس منحوس در کنار برگزاری رویدادهای نمایشی در قالب و شکل زنده و همگام با معنای اصیل تئاتر از این ظرفیت نیز برای گستردگی عرصه هنر نمایش در سراسر کشور بهره برد.

 

نیلی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: حضور گسترده دانشجویان و درخشش بخش دانشجویی به‌عنوان یکی از بخش‌های اقماری و رقابتی این دوره از جشنواره نویددهنده پیوند دوباره دانشجویان با مفهوم تئاتر مقاومت و دفاع مقدس بود که طی چند سال اخیر به دلایل مختلف میان این دو نهاد و محیط علمی و هنری فاصله ایجاد شده بود.

وی یادآور شد: همراهی دو بخش صنعتی، همراه اول و مس سرچشمه بار دیگر ظرفیت‌های هنر تئاتر برای همراهی بخش خصوصی به‌ویژه بخش‌های صنعتی کشور را برای توسعه و تعالی هرچه بیشتر این هنر عیان ساخت.

 

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پایان ضمن بزرگداشت نام و یاد شهدای حماسه هشت سال دفاع مقدس، همچنین شهدای مدافع حرم و مدافعان سلامت گفت:  یاد دو عزیز ازدست‌رفته سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمند شهید محسن فخری‌زاده را گرامی می‌داریم و تلاش می‌کنیم راه این الگوهای ناب فرهنگی، هنری و اجتماعی کشورمان را در تمامی ساحت ها ازجمله ساحت مقدس هنر تئاتر با قدرت ادامه دهیم.

 

سخنران بعدی مراسم محمدحسین صفار هرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور عالی بنیاد فرهنگی-هنری روایت بود.

وی با اشاره با آنکه مقاومت وسیله‌ای است برای تهاجم و مؤثرتر از هجوم گفت: اگر اذهان تمام جهانیان بر این مسئله استوار باشد که تاکید بر مفهوم مقاومت می‌تواند در بسیاری از موارد یاریگر انسان‌ها برای مبارزه با ظلم‌ستیزی باشد، جمهوری اسلامی ایران طی تاریخ بیش از چهار دهه صلابت و حریتِ راه و مسیرش، مفهوم مقاومت را در عمل تجربه کرده است و نشان داده درخت مقاومت در کنار سایه آرام‌بخشش می تواند چه میوه‌های شیرینی داشته باشد.

پیام مقاومت علاوه بر آنکه در تاروپود زندگی تمامی ایرانیان تنیده شده است در تمام ساحت‌های فرهنگی و هنری تجلی و نمودی بارز و جریان‌ساز داشته و دراین‌میان هنر تئاتر یکی از پیش‌قراولان زنده نگه‌داشتن یاد و حماسه خاطره سازان هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان، ایثارگران، آزادگان و شهدایی است که طی تاریخ پرشکوه انقلاب‌مان با تکیه بر مفهوم مقاومت پرچم سربلندی، سرافرازی، حریت و آزادی کشورمان را با افتخار نه‌تنها در کشور که در سراسر جهان به اهتزاز درآوردند.

 

صفارهرندی با تاکید بر آنکه اصل و ذات هنر تئاتر ارتباطِ زنده، نفس به نفس و چشم در چشم هنرمندان با مخاطبان است خاطرنشان کرد: شرایط فعلی و برگزاری رویداد تئاتر مقاومت در کنار اهمیت آن و بهره بردن از بستر فضای مجازی بار دیگر نشان داد که شاید این‌بار تئاتر در قالب اجرای زنده با دمِ مخاطب به حیات خود ادامه نمی‌دهد اما می‌تواند با حلقه واسطی چون مفهوم مقاومت، ایثار، ازجان‌گذشتگی و شهادت بار دیگر معیارهای متعالی هنر را این‌بار در عرصه تئاتر از طریق فضای مجازی با مخاطبان خود قسمت کند.

 

بعد از ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، هم‌زمان با اعلام فراخوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹، مقرر شده بود تا در کنار بخش‌های رقابتی و جوایز گوناگون این رویداد، نمایشی برگزیده از سوی هیات انتخاب معرفی شود و برای نخستین بار  تندیس حاج قاسم  به اثرگذارترین، جریان‌سازترین و مؤثرترین نمایش در عرصه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس در قالب برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر مقاومت اهدا شود.

بر این اساس نمایش «کجایی ابراهیم؟» به نویسندگی و کارگردانی  لیلی عاج  که از آثار حاضر در هفدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بود برای نخستین بار تندیس حاج قاسم را به‌عنوان اثر برگزیده و شایسته تقدیر در این دوره از جشنواره از آن خود کرد.

 

بخش دیگر از این رویداد به پاسداشت و بزرگداشت مقام به دو هنرمند فعال در عرصه تئاتر مقاومت، دکتر  نصرالله قادری  نمایشنامه‌نویس، کارگردان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و  کوروش زارعی  بازیگر، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اختصاص داشت.

در این بخش با اهداء تندیس جشنواره و لوح یادبود از حضور مستمر و فعال این دو هنرمند در عرصه توسعه و تعالی مفهوم تئاتر مقاومت در مقام نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مؤلف آثار پژوهشی تقدیر به عمل آمد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۰۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان