//
کدخبر: ۲۸۲۴۷۱ //

توزیع۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال در روستاها

وزیر کار گفت: حدود ۸هزار میلیارد تومان منابع در اختیار چهار بانک عامل برای پرداخت تسهیلات به کلیه متقاضیان در نوبت پرداخت، قرار گرفت. از محل اجرای این طرح حدود ۲۲۰ هزار شغل روستایی تا کنون ایجاد شده است. البته بوم گردی به خاطر کرونا با مشکل روبرو شد.

 توزیع۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال در روستاها

پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها، کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن 96 کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت 1.5میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (حدود 6هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

بنابرآمارها روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در 5مرحله اختصاص یافته است. در مرحله اول پرداخت تسهیلات موضوع این قانون در 26 دی 1396، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال (معادل 375 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله دوم در 12 اردیبهشت 1397، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال (معادل 375 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله سوم در 26 دی 1397 مبلغ14 هزار و 391 میلیارد ریال (معادل 175.5 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)، در مرحله چهارم در 1 اسفند97 مبلغ 22 هزار و 509 میلیارد ریال (معادل 274.5 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) و در مرحله پنجم در 5 بهمن 98 مبلغ 30 هزار و 615 میلیارد ریال (معادل 245 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است.

اما تا مردادماه تنها  بانک توسعه تعاون  موفق به اخذ مرحله پنجم از بودجه تخصصی از صندوق توسعه ملی شده است. 

اکنون محمد شریعتمداری، وزیرکار اعلام کرده است که پرداخت مرحله پنجم اشتغال روستایی از چند روز گذشته آغاز شده است.

وزیرکار 16 مهر ماه 99 درباره تسهیلات اشتغال روستایی گفت: مرحله پنجم پرداخت اشتغال پایدار روستایی را از 2 روز پیش آغاز کردیم. حدود 8هزار میلیارد تومان منابع در اختیار چهار بانک عامل توسعه و تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات به کلیه متقاضیان در نوبت وام های اشتغال پایدار روستایی قرار گرفت.  

به گزارش فرتاک نیوز، وی عنوان کرد: بنابراین 12هزار میلیارد تومان پرداختی گذشته با 20هزار میلیارد تومان منابع از محل یک و نیم میلیارد منابع در اختیار صندوق توسعه ملی خواهیم داشت. تا کنون 135هزار فعالیت اقتصادی از محل این منابع در سطح کشور به اجرا در آمده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از محل اجرای منابع علاوه بر اشتغال 220هزار نفری که تاکنون به وجود آمده است، به غیر از مرحله بوم‌گردی که در شرایط کرونا با مشکلاتی مواجه شد بقیه براساس پایش استانداران در سطح کشور، به کار خود ادامه دادند و بخشی از آنها حتی بازپرداخت تسهیلاتی‌شان آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم پرداخت تسهیلات را به صورت چرخشی ادامه بدهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۴۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان