//
کدخبر: ۲۷۶۹۴۴ //

واقعیتهای نرخ رشد اقتصادی زیر ۱ درصد در دهه ۹۰

در حالی که مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرده میانگین نرخ رشد ۸ سال اخیر صفر درصد بوده است، سازمان برنامه معتقد است، طی دوره ۱۳۹۱-۱۳۹۸رشد سالانه تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۰.۶درصد بوده است.

واقعیتهای نرخ رشد اقتصادی زیر ۱ درصد در دهه ۹۰

اخیرا  مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی مبنی بر اینکه  متوسط نرخ رشد اقتصادی از سال 1391 تا سال 1398 صفر درصد بوده است.

در همین راستا سازمان برنامه و بودجه معتقد است، دولت طی 2 سال اخیر با حوادث غیرمترقبه زیادی مانند سیل و زلزله و اخیراً اپیدمی کرونا که از لحاظ حجم و میزان خسارات بسیار گسترده بود نیز مواجه بوده است و ناگزیر به تامین منابع مالی برای جبران خسارات وارده به مردم و تاسیسات زیربنایی نیز شده‌است. یکی از دغدغه‌های همیشگی دولت، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کاهش فقر مطلق است. به این صورت که منابع لازم برای حذف فقر مطلق و کمک به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی را افزایش داد. فلذا منابع کاهش فقر مطلق که 4 سال قبل صفر بود به مرور افزایش پیدا کرد؛ به‌نحوی‌که این منابع در سال جاری حدود 10 هزار میلیارد تومان دیده شده است. آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها و نوسانات اقتصادی می‌طلبید دولت، حمایت‌های مالی و معیشتی خود را در وسعت گسترده‌تری به جامعه ارائه کند.

دولت سعی نمود علی‌رغم محدودیت‌های مالی نسبت به این موضوع غفلت نورزد. تخصیص 60.8 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در سال 1398 ازجمله اقدامات مهم دولت بود. با هدف استمرار فعالیت‌های عمرانی و تأمین زیرساخت‌ها در سال جاری برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 67 هزار میلیارد تومان منظور شده است. با اولویت‌بندی طرح‌ها سعی شد با اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، هر چه سریع‌تر خدمات حاصل از این طرح‌ها به مردم تقدیم شود.

در نتیجه اقدامات فوق، تولید غیرنفتی کشور در سال 1398بهبود یافت و مطابق آمار بانک مرکزی از منفی 18 درصد در سال 1397 به 1٫1 درصد افزایش یافت. آمارهای مرکز آمار نیز کاهش شدت منفی بودن تولید غیرنفتی در سال 1398 نسبت به سال 1397 را نشان می‌دهد.

به گزارش فرتاک نیوز؛ تولید غیرنفتی مرکز آمار در سال 1397 منفی 3/1 درصد بود که در سال 1398به منفی6/0 درصد کاهش یافته است. علی‌رغم مشکلات و تبعات ناشی از تحریم‌ها، دولت توانسته است نرخ بیکاری را کنترل کند و 430 هزار اشتغال جدید در سال 1398 ایجاد کند. 

 باوجود تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های 1391 و1392 سپس اعلام تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا از سال 1397، به استناد آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، طی دوره 1391-1398رشد سالانه تولید ناخالص داخلی بالغ بر 0.6درصد بوده است. مرکز آمار ایران مثبت بودن رشد اقتصادی را تایید و حتی بالاتر از ارقام بانک مرکزی اعلام کرده است. نکته قابل‌توجه بالا بودن رشد اقتصاد غیرنفتی است که توسط هر دو نهاد آماری کشور تایید شده است. انتظار می‌رود عملکرد اقتصاد کشور با توجه به واقعیت و شرایط موجود کشور مورد نقد و تحلیل قرار گیرد و نمی‌توان صرفاً با بیان اهداف کمی توسعه، بدون توجه به این‌که آیا الزامات مورد نظر برنامه محقق شده است یا نه؛ قضاوت کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۶۹۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان