//
کدخبر: ۲۵۸۹۸۹ //

«جام‌جم» ۲۰ ساله شد

«جام‌جم» که ۱۰ اردیبهشت سال ۷۹ فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌ای سراری آغاز کرد، امسال در روزهای شلوغ و پُردغدغه کرونایی، بیستمین سالگرد خود را تجربه است.

«جام‌جم» ۲۰ ساله شد
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه «جام‌جم» که ۲۰ سال پیش به مدیر مسئولی حسین انتظامی پا به دنیای رسانه گذاشت، زیرمجموعه سازمان صداوسیما محسوب می‌شود. این روزنامه سراسری تاکنون نزدیک به شش مدیر مسئول عوض کرده است و این روزها مهدی عرفاتی مدیر مسئولی آن را برعهده دارد. 

عرفاتی درباره بیستمین سالگرد تاسیس روزنامه «جام‌جم» نوشته است که «در عصر غربت رسانه‌های مکتوب که روزنامه‌ها با مصائب و مشکلات جدی _ از تامین کاغذ گرفته تا آگهی و رقابت با غول‌های فضای مجازی _ مواجه‌اند، جام‌جم سعی کرده است با بهره گرفتن از همان تجربه گرانبهای ۲۰ ساله و تلاش مضاعف خبرنگاران، دبیران، سردبیران و مدیرانش و همچنین به‌کارگیری روش‌ها، فرآیندها، بسترها و قالب‌های متنوع رسانه‌ای، به‌ویژه توسعه بخش فضای مجازی و مهمتر از همه تقویت حوزه تعاملی و بهینه‌سازی ارتباط با مخاطبان، مشکلات و مسائل را پشت سر بگذارد و امیدوارتر از همیشه به سوی ‌آینده حرکت کند.»

حسین انتظامی نیز که نخستین مدیرمسئول روزنامه «جام‌جم» بود و البته سال‌ها بعد بر صندلی معاونت امور مطبوعاتی تکیه زد و این روزها نیز ریاست سازمان سینمایی را برعهده دارد، در یادداشتی گفته است که «جام‌جم فرزند مکتوب خانواده رسانه‌ای صداوسیما بود. به اتکای رشد در چنین خانواده‌ای، از مواهب آن بهره جست و به‌خوبی تقسیم کار و نقش صورت گرفت. ضمنا این ایده، مرتب در وجود خودش هم باز تولید می‌شد. تولد اقمار و رسانه‌هایی چون جام‌جم آنلاین درزمانه‌ای که غالب بودن فضای مجازی باور پذیر نبود، از همین نگره حکایت دارد.»

همچنین روح‌الله رجایی، سردبیر روزنامه «جام‌جم»، در بخشی از یاددشت خود به مناسبت بیستمین سال انتشار این روزنامه، نوشته است که «اگر گاهی همه آنچه را دوست دارید در روزنامه نمی‌بینید، اگر بعضی وقت‌ها بابت پول خرید روزنامه پشیمان شده‌اید، اگر برخی اوقات به این نتیجه رسیده‌اید که مار راه را گم کرده‌ایم، لطفا به حساب کم‌کاری و کم‌فروشی نگذارید. سختی‌های کار زیاد است و ما هر آنچه را بلدیم به کار می‌بندیم ... خیلی خودمان و صمیمانه عرض می‌کنم که جام‌جم اگر 20 سالگی را رد کرده و جوانمرگ نشده، بعد از لطف خدا به خاطر محبت شما بوده است. لطفا در این روزهای سخت هم همراهی‌اش کنید.»

فریدون صدیقی، روزنامه‌نگار پیشکسوت نیز در بخشی از یادداشت خود برای ۲۰سالگی این روزنامه نوشته است: «جام‌جم وقتی به دنیا آمد که روزنامه‌ها محترم و روزنامه‌نویس‌ها ریسک‌پذیر و کمتر پشت‌میزنویس بودند و بهترین دوست روزنامه‌نگاران همچنان انگشتان بود چون هر روزنامه‌ای در چشم‌انداز پیش‌رو خوانندگانی پرشمار و مشتاق می‌دید که باورشان این بود؛ دانستن حق آنان است.

حضور «جام‌جم» روی پیشخوان در آن سال‌ها اندکی دور از انتظار بود چون شهرداری اگر صاحب «همشهری» شد بر این باور بود شهر را جور دیگر باید دید؛ رنگی و روزنامه «ایران» ناشر افکار دولت بود. لابد دولت وقت فکر می‌کرد صداوسیما زیاد دوستش ندارد و بنابر این رادیو و تلویزیون که با ظرفیتی بی‌مثال صدا و تصویر خود را تا آن‌سوی مرزها گسترش داده بود قاعدتا نیازی به روزنامه ندارد.»

او البته در بخشی از یادداشت خود به کاهش مخاطبان رسانه‌های مکتوب اشاره کرده و گفته است که «دریغ دوران اقبال عمومی از روزنامه و مجله‌ها در چند تکانه طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و محدودیت‌هایی که همیشه گریبانگیر رسانه‌ها در ایران بوده است، رو به افول گذاشت و نتیجه وضع موجود است که موجب دغدغه و نگرانی همه روزنامه‌نگاران در فضای کاغذی و مجازی است. مخاطره هولناکی که ریزش مخاطب و بیکاری وسیع روزنامه‌نگاران کمترین پیامد آن است! با این حال،‌ باور دارم کمی واقع‌بینی، کمی اعتماد، کمی صبوری و کمی باورپذیری، کمی درک و دریافت کارکردهای نوین ارتباطی از سوی متولیان کنترل و هدایت رسانه‌ها، می‌تواند موجب بازآفرینی شخصیت و نقش راستین روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و البته صداوسیما شود.»

در ویژه‌نامه بیستمین سالگرد تاسیس روزنامه «جام‌جم» که صبح روز پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) منتشر شده، یادداشت‌هایی از مرتضی میرباقری (معاون سیما)، حمید شاه‌آبادی (معاون صدا)، محسن هاشمی (رییس شورای شهر تهران)، حجت‌الله ایوبی (رییس موسسه یونسکو) و محمد خدادی (معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) منتشر شده است.  

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۸۹۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان