//
کدخبر: ۱۷۲۵۰۵ //

ایرج راد: دنیا ایران را با هنرش می شناسد

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر گفت: دنیا ایران را با آقامحمدخان قاجار نمی شناسد با حافظ، سعدی، مولانا و فرش ایران می شناسد.

ایرج راد: دنیا ایران را با هنرش می شناسد
به گزارش فرتاک نیوز،

ایرج راد، شامگاه پنجشنبه در آیین «چراغ خاموشی نیست» یادبود هنرمندان فقید سال 97 در تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان گفت: «آیین چراغ خاموش است» استعاره ای است از آنهایی که از میان ما رفتند،آنها تنها چراغ نبودند، گوهرهای پرنوری بودند که هیچ لکه ای بر دامن آنها نمی توانست آنها را آلوده کند.
راد افزود: آنها عاشق فرهنگ و هنر و انسان و آزادی بودند،
به ما محبت آموختند، عشق آموختند، امید می دادند ، آنها مارا منزه می کردند ، تفکرافرین بودند در هر عرصه هنر که بودند.
وی ادامه داد: ما عزیزانی را از دست می دهیم که تا سالهای سال باید منتظر بمانیم تا نظایر آنها تولد یابند. تنها امید ما پیروی جوانان از راه این هنرمندان است که زندگی خود را وقف مردم و هنر کردند و در جهان نام آور هستند.
راد گفت: سال اول برگزاری این آیین سالی بود که 17 نفر از عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر به دیار باقی شتافتند، ما کم کم کسانی را از دست می دهیم که هنوز می توانستند کار کنند و تاثیرگذار باشند.
وی افزود: هرچه از این افراد که جایگاه ویژه ای در تاریخ این مملکت دارند یاد کنیم کم است، دنیا ایران را با آقامحمدخان قاجار نمی شناسد با حافظ سعدی مولانا و فرش ایران می شناسد، هنر و هنرمندان را قدر بدانیم و جایگاه ویژه آنها را حفظ کنیم.

*مدیرکل انجمن مجسمه سازان: هنرمند مطلوب امروز ما مرده قاب شده بر دیوار است

مدیرکل انجمن مجسمه سازان کشور در آیین «چراغ خاموشی نیست» ضمن یادبود هنرمندان فقید کشور گفت: متاسفانه هنرمند مطلوب امروز ما هنرمند مرده است که قابش کنیم و به دیوار بزنیم.
«نگار نادری پور» شامگاه پنجشنبه در تماشاخانه ایرانشهراظهار داشت: چهار مجسمه ساز امسال از میان هنرمندان این رشته رخت بربستند، یار احمدی، حاجی نوری ، وزیری و لیلیت تریان، که همه اینها در دوره پهلوی پرو بال گرفتند،انقلاب را دیدند و این دوره تاریخی برای همه تکرار نمی شود.
وی افزود: اما متاسفانه بستر لازم برای شکوفایی این هنرمندان داده نمی شود، به شکل های مختلف، از جمله خانم لیلیت تریان که بعد از انقلاب برای همیشه خانه نشین و از تدریس در دانشگاه منع شد.
وی گفت: امروز هراس برای هنرمندان بسیاری از رشته ها از همیشه سهمگین تر است، هنرمند مطلوب امروز ما هنرمند مرده است که قابش کنیم به دیوار بزنیم، هنرمندی که اعتراض نکند، سکوت کند و خانه نشین باشد.
نادری پور افزود: امروز لیلیت تریان هنرمند مجسمه سازی را از دست دادیم در حالیکه حتی یک مجسمه از این بانوی هنرمند در فضای عمومی وجود ندارد و این محرومیتی برای وی نیست امکانی هست که از من و شما سلب می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: آخرین وصیت خانم تریان که تبدیل شدن منزلش به موزه است با مانعی مواجه نشود.
آیین چراغ خاموشی نیست با حضور هنرمندان به یادبود 119 هنرمند فقید سال 97 برگزار شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۲۵۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان