//
کدخبر: ۱۷۲۴۹۵ //

تارنمای فرانسوی: تصمیم فرانسه برای اخذ مالیات از شرکت های اینترنتی، 'نیش پشه' است

سرمقاله نویس روزنامه 'لوفیگارو' روز پنجشنبه موضوع تلاش دولت فرانسه برای وضع مالیات بر غول های اینترنیتی را ناکافی می داند و معتقد است مالیات 500 میلیونی که فرانسه می خواهد از این غولهای اینترنتی بگیرد، مانند 'نیش پشه' است.

تارنمای فرانسوی: تصمیم فرانسه برای اخذ مالیات از شرکت های اینترنتی، 'نیش پشه' است
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه لوفیگارو، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی تلاش می کنند در چهارچوب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OCDE طرحی را برای اصلاحات در نظام مالیاتی شرکت های فرا ملیتی در جهان ایجاد کنند تا بر اساس آن شرکت های بزرگی همچون شرکت های موسوم به 'گافا' نتوانند از ناهماهنگ بودن قوانین مالیاتی کشورها برای فرار مالیاتی استفاده کنند.
اما منتقدان این طرح در فرانسه معتقدند که طرح پیشنهادی برونو لومر وزارت کشور فرانسه به مجلس سنا برای گرفتن مالیات از این شرکت های اینترنتی، خوب اما بسیار ناکافی است. 
سرمقاله نویس روزنامه لوفیگارو تلاش دولت پاریس برای وضع مالیات بر غول های اینترنتی اشاره می کند و می گوید مالیات 500 میلیونی که فرانسه می خواهد از این غولهای اینترنتی بگیرد را به نیش پشه تشبیه می کند.
وی معتقد است که اقدام لومر نخستین گام برای اجبار این غول ها به پرداخت مالیات است اما هنوز راه بسیار طولانی در پیش رو است چرا که این شرکت ها طی 20 سال گذشته با تکنولوژیِ پیشرفته خود بر تمامی فعالیت های اینترنتی در جهان مسلط شده اند و یک نظام اسعتماری در عرصه اقتصادی را بر بخش های جهان اعمال کرده و در همان حال تمامی رقبای خود را از میدان به در کرده اند.
به دنبال انتشار خبرهایی در مورد فرار مالیاتی برخی شرکت های بزرگ آمریکایی در اروپا، اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با تصویب قوانینی، از سال 2020 از این موضوع جلوگیری کند.
بر اساس اسناد و مدارک ارائه ‌شده توسط اتاق بازرگانی هلند، شرکت 'گوگل' یکی از چهار غول بزرگ اینترنتی آمریکا و جهان، در سال 2017 میلادی حدود 20 میلیارد یورو معادل 23 میلیارد دلار از اروپا فرار مالیاتی داشته است.
بخشی از این فرار مالیاتی از طریق شرکت برمودا که از آن به عنوان بهشت مالیاتی اروپا یاد می شود، انجام شده است.
بر اساس این اسناد، شرکت مادر 'گوگل'، در سال 2017 از طریق شرکت تابعه خود در هلند مبلغ 9‚١5 میلیارد یورو به یک شرکت مجازی در 'برمودا' انتقال داده است.
گوگل با انتقال دارایی به برمودا، عملاً خود را از پرداخت مالیات معاف کرده است. 
گرچه سخنگوی شرکت اینترنتی گوگل ادعا کرده است که تمام مالیات خود را در سال های گذشته به اروپا پرداخت کرده، اما اروپا این شرکت را به فرار مالیاتی متهم می کند.
شرکت گوگل تنها غول آمریکایی اینترنتی نیست که در سال های گذشته اقدام به فرار مالیاتی از کشورهای اروپایی کرده است. اتحادیه اروپاه علاوه بر گوگل، دیگر شرکت های بزرگ اینترنتی آمریکا از جمله فیسبوک، اپا و آمازون را به فرار مالیاتی متهم می کند.
به همین علت اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است مانع از آن شود که غول‌های اینترنتی آمریکایی، پول خود را بدون پرداخت مالیات از اروپا خارج کنند؛ از این رو تمام تلاش خود را به کار بسته تا با تصویب قوانینی، از سال 2020 مانع این روند شود.
در همین ارتباط، دولت فرانسه چندی پیش اعلام کرد؛ در نظر دارد مالیات شرکت های اینترنتی آمریکایی از جمله گوگل، فیسبوک و آمازون را افزایش دهد و در همین ارتباط برونو لومر وزیر کشور فرانسه امروز در این باره طرحی را به مجلس سنا ارائه کرد.
دولت فرانسه همچنین منتظر است سایر کشورهای اروپایی نیز به تبعیت از پاریس، دست به چنین اقدامی بزنند.
پاریس مدت‌هاست که به دنبال وضع قانون عادلانه‌تر مالیاتی، برای شرکت‌های بزرگ فناوری در اتحادیه اروپاست؛ اما روند پیشرفت این پروسه در بروکسل با اختلاف نظر میان 28 کشور عضو، در مورد وضع تعرفه بر غول‌های 'سیلیکون ولی' Silicon Valley متوقف شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۲۴۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان