//
کدخبر: ۱۷۰۹۷۸ //

۲۳۰ هزار صندلی غیردولتی ها و فنی حرفه ای خالی ماند

مدیرکل دفتر گسترش آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز ظرفیت غیردولتی ها 180 هزار نفر بود، اما تنها 80 هزار ظرفیت تکمیل شد و دانشگاه فنی حرفه ای هم امسال مجوز پذیرش 165 هزار نفر داشت که تنها 35 هزار ظرفیت این دانشگاه تکمیل شد.

230 هزار صندلی غیردولتی ها و فنی حرفه ای خالی ماند
به گزارش فرتاک نیوز،

ابوالقاسم دولتی در هفدهمین مجمع اتحادیه دانشگاه های غیردولتی، اظهار کرد: توسعه رشته گرایش ها در نظام آموزش عالی بر اساس شاخصه های کشور یعنی طیف جمعیتی کاهش پیدا کرده است. بر این اساس، در سال 93 حدود 5.7 میلیون جمعیت دانشجویی داشتیم که این رقم در حال حاضر به 3.8 میلیون نفر کاهش یافته است.
دولتی، ظرفیت ایجاد شده را بیشتر از میزان تقاضاها عنوان کرد و گفت: از این رو، تمام زیرنظام ها باید در برنامه ریزی ها دقت کنند که جمعیت دانشجویی کاهش یافته است؛ هر چند در مهرماه امسال برای بیشتر رشته ها این پذیرش ها تمدید شد، اما ظرفیت ها را پر نکرد.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی به ادامه کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های غیردولتی برای سال آینده اشاره کرد.
دولتی در مورد پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی به چند نکته اشاره کرد و گفت: پذیرش 85 درصدی براساس سوابق تحصیلی، برنامه ریزی ها را دقیق تر می کند و موسسات غیردولتی آزادانه برای جذب دانشجو برنامه ریزی می کنند.
وی با تاکید بر اینکه دفتر گسترش وزارت علوم تمام زیرنظام ها را با هم می بیند، ادامه داد: عدالت آموزشی باید در مورد همه زیرنظام ها پیاده سازی شود و دانشگاه آزاد هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر به یک موسسه در منطقه ای رشته ای ارائه نمی شود، حتماً شرایط آن منطقه و دانشگاه برای صدور مجوز رشته را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده ایم که آن رشته راه اندازی نشود.
مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم به ارائه آماری در خصوص مساعدت وزارت علوم با غیرانتفاعی ها در صدور مجوز رشته اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته 335 کد رشته کارشناسی ارشد با مساعدت و نه از طریق آیین نامه به غیردولتی ها اختصاص یافت. امسال این رقم نه تنها بار دیگر تمدید شد بلکه 230 کد رشته کارشناسی ارشد هم اضافه کردیم.
وی افزود: افزون بر این عدد، 120 کد رشته کارشناسی به 180 کد رشته کارشناسی که از قبل وجود داشت، افزوده شده است و در حال حاضر بیش از 800 کد رشته یک بار پذیرش در غیردولتی ها داریم که البته هنوز هم شاخص های غیردولتی ها همسو با شاخص های دفتر گسترش وزارت علوم نشده و این رشته ها را مساعدتی به موسسه ها ارائه کردیم.
این مسئول وزارت علوم در پاسخ به انتقاد غیردولتی ها در مورد مساعدت های این وزارتخانه نسبت به دانشگاه آزاد، تاکید کرد: وزارت علوم مساعدتی به آن معنا نمی کند. مسئله پذیرش دانشجو در این دانشگاه ذیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار دارد و کنترل این مسائل در اختیار شورای یاد شده است.
وی خاطرنشان کرد که بر اساس پذیرش از طریق سوابق تحصیلی، این اولین بار است که دانشگاه آزاد اسلامی زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد و بر اساس جلسه معاون آموزشی وزارت علوم و قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد در امور آموزش عالی، دفترچه رشته های دانشگاه آزاد تا به تایید دفتر گسترش نرسد ابلاغ نمی شود.
مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در مورد بررسی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: ارزیابی رشته های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه سال گذشته انجام و امسال هم بررسی رشته های کاردانی و کارشناسی انجام شد. مسئولیت این امر بر عهده دفتر گسترش است و تمام رشته گرایش ها از فیلتر این دفتر عبور می کنند.
وی در ادامه در مورد تکمیل ظرفیت دانشگاه ها، توضیح داد که پذیرش دانشجو یک بار در مهرماه و یک بار در بهمن ماه انجام می شود، اما تکمیل ظرفیت وضعیت بسیار بدی داشت و کنترل 1500 دانشگاه در این مورد بسیار سخت است که با اعتراض های زیادی همراه بود.
دولتی در مورد حذف دوره کاردانی یادآور شد: زیر نظام آموزش و پرورش از سیستم سه سال دبیرستان به سیستم 6 – 3 – 3 تغیییر کرده و کاردانی پیوسته وجود ندارد. متقاضی این مقطع بسیار کاهش یافته است و به همین دلیل دانشگاه فنی حرفه ای بخش عظیمی از ظرفیت خود را از دست داده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۰۹۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان