//
کدخبر: ۱۶۹۷۶۱ //

آغاز شمارش آرا در نیجریه؛ رقابت تنگاتنک ۲ نامزد اصلی ریاست جمهوری

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و مجالس نمایندگان و سنای نیجریه در سایه رقابت نزدیک دو نامزد اصلی پست ریاست جمهوری آغاز شد.

آغاز شمارش آرا در نیجریه؛ رقابت تنگاتنک ۲ نامزد اصلی ریاست جمهوری
به گزارش فرتاک نیوز،

ه نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، انتخابات ریاست جمهوری و مجالس نمایندگان و سنای نیجریه امروز به طور همزمان برگزار شد و با بسته شدن صندوق های رای گیری، کار شمار آرا آغاز شد.

برخی مراکز رای گیری شاهد صف های رای دهندگان در داخل این مراکز با فرارسیدن زمان بسته شدن صندوقها بود.

انتخابات ریاست جمهوری شاهد رقابت شدید بین "محمد بوهاری" رئیس جمهور کنونی نیجریه و عتیق ابوبکر نامزد اپوزیسون بود.

شمارش آرا به طور جزئی در شهر ابوجا پایتخت اداری و شهر لاگوس پایتخت اقتصادی نیجریه و سایر شهرهای این کشور درحال انجام است.

نتایج آرای برخی از مراکز رای گیری که به سرعت شمارش شد، حکایت از نزدیکی آرای بخاری و عتیق ابوبکر به یکدیگر دارد.

عتیق ابوبکر در یک مرکز رای گیری در زادگاهش در شهر یولا در ایالت اداماوا در شمال شرقی نیجریه رای داد.

73 میلیون نفر از مجموع 190 میلیون نفر جمعیت نیجریه حق رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری و مجالس نمایندگان و سنا داشتند که قرار بود یک هفته قبل برگزار شود اما کمیسیون انتخابات، این انتخابات را به دلایل لجستیکی یک هفته به تعویق انداخت.

رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری در وهله اول بین بیش از هفتاد نامزد بود اما رقابت در نهایت به محمد بوهاری رئیس جمهور کنونی و نامزد کنگره کل ترقیخواه حاکم و عتیق ابوبکر معاون رئیس جمهور سابق و بازرگان و نامزد حزب مردمی دموکراتیک مخالف محدود شد. هر دو نفر از قبلیه الهوسا در شمال نیجریه است که اکثریت مسلمان نشین دارد.

برپایه این گزراش، یک نامزد برای پیروزی و تصدی پست ریاست جمهوری باید 25 درصد آرای دو سوم 36 ایالت و شهر ابوجا را از آن خود کند؛ در غیر این صورت انتخابات هفته آینده به دور دوم می رود. انتظار می رود نتایج طی دو روز آینده اعلام شود.

خبرنگار شبکه الجزیره گفت: روند شمارش جزئی آرا در برخی مراکز رای گیری در شهر ابوجا نشان از نزدیکی زیاد آرای بخاری و ابوبکر دارد و رای گیری با آرامش در اکثر مناطق نیجریه برگزار شد.

هر دو نامزد در سخنان خود بعد از رای دادن درخصوص پیروزی خود ابراز اطمینان کردند. دو طرف پیش از برگزاری انتخابات یکدیگر را به مقدمه چینی برای تقلب در نتایج متهم کرده بودند.

قرار است 360 نماینده مجلس نمایندگان و 109 نماینده مجلس سنا در این انتخابات برگزیده شوند.

باوجود اینکه رای گیری عموما به خوبی در اکثر مناطق نیجریه برگزار شد اما برخی اشکالات از جمله تاخیر در گشوده شدن بعضی از مراکز رای گیری و از کار افتادن سیستم های رای گیری الکترونی نیز بروز کرد.

کمیسیون انتخابات مدت رای گیری در برخی ایالت ها را که شاهد تاخیر در گشوده شدن مراکز رای گیری بود، تمدیدکرد.

نگرانی هایی درخصوص ناآرامی های امنیتی در جریان برگزاری انتخابات نیز - با وجود اطمینان بخشی رئیس جمهور- وجود داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که در برخی از شهرها از جمله لاگوس شاهد ارعاب رای دهندگان برای رای دادن به نامزد معینی بود.

این خبرگزاری همچنین از برخی حملات نظیر آتش زدن کارت های رای دادن و برخی صندوق های رای گیری همراه با خشونت های متفرقه جنوب و شمال نیجریه سخن گفت.

انتخابات امروز همچنین با اقدامات خشونت آمیز پراکنده ای همراه بود که شماری کشته برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مجمع سازمان های مردم نهاد نیجریه اعلام کرد که 16 نفر از جمله یک عضو حزب بخاری و برادرش در ایالت ریورز در جنوب این کشور کشته شدند.

در ایالت بورنو در شمال شرقی نیجریه و مشخصا در شهر مایدوگوری، عناصر گروه مسلح بوکوحرام به یک مرکز ارتش در شهر پیش از گشوده شدن مراکز رای گیری حمله کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۹۷۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان