//
کدخبر: ۱۶۸۸ //

گزینه ترامپ برای وزارت دفاع، نگران ایران است!

آسوشیتد پرس در مطلبی به دیدگاه‌های خصمانه «جیمز متیس» در قبال ایران پرداخت.

گزینه ترامپ برای وزارت دفاع، نگران ایران است!

به گزارش فرتاک نیوز، آسوشیتد پرس در مطلبی نوشت: در نوامبر سال 2012، اندکی پیش از آن که کاخ سفید دوران فرماندهی جیمز متیس را در خاورمیانه به پایان رساند، این ژنرال نیروی دریایی آمریکا پیامی فوری برای رئیسش مخابره کرد: یک جت جنگنده ایران به یک پهپاد آمریکا که بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کرد، ماجراجویانه شلیک کرده بود.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع وقت آمریکا برای مشخص کردن نحوه واکنش واشینگتن به این وضع، یکی از ویژگی‌های اصلی اشتهار متیس را لحاظ کرد: جسارت او. وی در این خصوص در کتاب خاطرات خود با عنوان «منازعات ارزنده» می‌نویسد: «می‌توانستم احساس کنم متیس نمی‌خواهد عقب‌نشینی کند. و این که کاخ سفید نگران اراده‌اش بود. همچنان که پیشتر هم می‌دانستم، کاخ سفید به متیس اعتماد کامل نداشت و او را به درگیری با ایران بسیار علاقمند می‌دانست.»

آن بحران فروکش کرد؛ اما متیس حالا در آستانه حضور در رأس پنتاگونِ رئیس‌جمهور منتخبی قرار دارد که وعده داده است سیاست آمریکا را در قبال ایران، خشن‌تر کند. و این وضع می‌تواند پیامدهایی کلی به همراه داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که دولت جدید در حال بررسی راه‌هایی برای تغییر توافق هسته‌ای سال 2015 ایران و جایگاه آمریکا در خاورمیانه – آن هم پس از شکایت‌های مکرر متحدان آمریکا در خصوص اعطای امتیازات گسترده به تهران از سوی اوباما – است.

در ادامه این مطلب آمده است: متیس که در سال 2013 بازنشسته شد، نخستین افسر نظامی خواهد بود که در بیش از 50 سال اخیر می‌تواند زمام امور پنتاگون را در دست گیرد. او امروز (پنجشنبه) در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا حضور می‌یابد. انتظار می‌رود این کمیته با آرایی بالا از وی حمایت کند. البته پیش از حضور او در وزارت دفاع باید تشریفاتی انجام شود. کنگره باید نخست به استثنایِ یک قانون رأی دهد که می‌گوید یک افسر نظامی برای حضور در رأس پنتاگون، باید دست‌کم بیش از 7 سال از حضورش در ارتش زمان سپری شده باشد. حتی برخی از منتقدان سرسخت ترامپ معتقدند متیس لایق دریافت این استثنا است.

متیس 66 ساله یکی از 3 ژنرالی است که به تازگی بازنشسته شده‌اند و ترامپ آن‌ها را برای حضور در کابینه‌اش انتخاب کرده است. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ است و جان کلی، گزینه ترامپ برای وزارت امنیت داخلی است.

به نوشته آسوشیتد پرس، متیس پس از بازنشسته شدن در سال 2013 به اندیشکده «هوور» پیوست که دیدگاه‌هایی محافظه‌کارانه دارد. وی همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره «جنرال داینمیکس» -- پیمانکار بزرگ فعال در امور دفاعی – است. او همچنین بی‌پروا از نگرانی‌هایش در خصوص ایران صحبت می‌کند. متیس آوریل سال گذشته در اظهاراتی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل، ایران را در ادعایی «مهمترین تهدید پایدار برای ثبات و صلح در خاورمیانه» نامید.

جیمز متیس علاوه بر حضور در افغانستان و عراق، در دهه 90 قرن گذشته از سابقه همکاری پشت صحنه با مقامات غیرنظامی وزارت دفاع نیز برخوردار است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان