//
کدخبر: ۱۶۳۹۰۷ //

تجلیل و نکوداشت ۶ سینماگر همراه با افتتاحیه فیلم فجر

آیین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هماره با تجلیل و نکوداشت 6 سینماگر کشور برگزار شد.

تجلیل و نکوداشت 6 سینماگر همراه با افتتاحیه فیلم فجر
به گزارش فرتاک نیوز،

 افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پس از اهدای تندیس سیمرغ‌های بلورین در سه بهترین های آنونس، پوستر و عکس، نکوداشت عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران آغاز شد. 
این بخش با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر برگزار شد.
مجید انتظامی فرزند آقای بازیگر سینمای ایران در ادامه برای دریافت لوح تقدیر روی سن حاضر شد و ضمن تبریک این روز به دست اندرکاران سینمای ایران و آرزوی سال پربار برای سینما، گفت: از خانه سینما برای زحماتی که کشیدند و در این مدت ما را تنها نگذاشتند تشکر می کنم.

** حمیدنژاد: تعداد کارهای من آنقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشم
در ادامه مراسم، آیین تجلیل عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینمای ایران با حضور علیرضا شجاع نوری و علیرضا تابش برگزار شد.
شجاع نوری در سخنانی گفت: می گویند اگر کسی را می خواهید خوب بشناسید باید با آن کار کنید یا سفر بروید. سال 1361 با حمیدنژاد دستیار سیف‌الله داد بودیم وقتی داشت اولین فیلمش را می‌ساخت. چند سال بعد با هم به سفر نیویورک رفتیم و بالاخره در آخرین همکاری سریال «بانوی عمارت» را کار کردیم.
وی با اشاره به اینکه حمیدنژاد یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی است و مثل یک چتر سیاه است در یک سفر بارانی، افزود: آنقدر عزیز و حامی است که همواره تو را از خیلی آسیب ها حفظ می کند. 
شجاع نوری خاطرنشان کرد: ممکن است لبخندهای او را کم ببینی، اما بسیار به جان می نشیند. من تاکنون غیر از خیر از او چیزی ندیده‌ام. در ادامه علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در سخنانی درباره عزیزالله حمیدنژاد، گفت: حمیدنژاد شاید 20ساله بودند که با مرحوم سیف الله داد وارد سینما شدند و در این 40 سال ثمره کارشان فیلم های هنری و ارزشمند است که در جشنواره های خارجی وقتی نمایش داده می‌شد.
وی افزود: مخاطبان باورشان نمی‌شد که زیبایی‌های سرزمین عزیز ما است و فکر می کردند در استودیو ساخته شده است. برای عزیزالله حمیدنژاد طول عمر و عزت روزافزون می خواهم. 
حمیدنژاد نیز در سخنانی گفت: از نظر کمی و کیفی تعداد کارهای من آنقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشم. دوست داشتم زمانی اینجا می آمدم که تعداد بیشتری فیلم ساخته بودم که متاسفانه با شرایط موجود نتوانستم و نشد. 
وی افزود: اما خوشحالم که هر یک از کارهایم را با عشق ساختم و شرایط و دشواری های زندگی مانع این نشد که دست به هر کاری بزنم و هر فیلمی را بسازم. در این راستا باید از همسرم تشکر کنم چون در این سال ها او مرا حمایت کرد برای این که دست به هر کاری نزنم.
این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: دوست دارم از منتقدین نام ببرم که وقتی «هور در آتش» را ساختم در همین فضای جامعه از فیلم حمایت کردند و باعث شدند من فیلم بعدی ام را بسازم. منتقدانی چون حمید صدیقی، هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان و مسعود محرابی. 

** حقیقی: از دومین جشنواره که پوستر کشیدم همراه جشنواره شدم
تجلیل بعدی از جشنواره فیلم فجر به ابراهیم حقیقی گرافیست و طراح پوستر چندین دوره جشنواره فیلم فجر بود. در این بخش رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی‌اکبر صادقی برای بزرگداشت ابراهیم حقیقی به روی سن آمدند.
صادقی در ابتدا این آیین تجلیل، گفت: افتخار من این است که چهل و پنج شش سال است که با ابراهیم حقیقی دوست هستم که یک هنرمند واقعا والا و برجسته است.
صدرعاملی نیز خطاب به ابراهیم حقیقی گفت: پوستر هویت فیلم بوده و فیلم‌ها مشخص نیست کجا هستند ولی پوسترها هویت و شناسنامه فیلم هستند و من بسیار خوشحالم که در این سال ها همکاری زیادی با شما داشتم. 
وی افزود: خواهش می‌کنم در این دوران کپی کاری‌های مفتضحانه، قدر گرافیست‌های خوبمان را بدانیم؛ جای مرتضی ممیز و فرشید مثقالی خالی است.
آتیلا پسیانی نیز گفت: خوشحالم که در این مراسم هستم. تناسبی که بین فکر، طرح و اجرا در کارهای ابراهیم حقیقی است اعجاب آور است و او این نظم گرافیکی‌اش را در تمام کارهایش به کار می‌برد.
در ادامه مراسم ابراهیم حقیقی در سخنانی گفت: از دومین جشنواره که پوستر کشیدم همراه جشنواره شدم. در سال چهارم سیمرغ و در سال پنجم تندیس را طراحی کردم که تکامل یافته‌اش تقدیم به هنرمندان می‌شود.
وی با بیان اینکه خوشی من امشب از این است که در کنار عزیزانی هستم که افتخار سینمای ایران‌اند، افزود: همچنین یاد آقای بهشتی مدیر آن زمان جشنواره فیلم فجر می‌کنم که تندیس و سیمرغ از آن زمان طراحی شد. 
این گرافیست پیشکسوت در ادامه با بیان اینکه زندگی آدم‌ها همیشه پر از خوشی و حسرت است ادامه داد: آن حسرت من هم این است که از 6 نفری که گرامیداشت می‌گیرند عزیزی بین ما نیست که پانزده یا شانزده سال حداقل ماهی یک بار بر سر میزی می نشستم که عزت الله انتظامی بود و مایه افتخار همه بود و انسانیت و تفکرش برای خانه هنرمندان بسیار راهگشا بود.

** نوبت به تجلیل از معتمدآریا رسید 
در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره سی و هفتم نوبت به آیین بزرگداشت فاطمه معتمدآریا رسید که با پخش فیلم بزرگداشت این بانوی هنرمند آغاز شد. 
در این کلیپ که به کارگردانی کیارش اسدی زاده ساخته شده بود، هنرمندانی مثل کمال تبریزی، سیف الله صمدیان، شبنم مقدمی، پانته آ پناهی ها، حمیدرضا آذرنگ، بهرام دهقان، و همایون اسعدیان درباره او حرف زدند. همچنین احمد حامد همسر معتمدآریا تعدادی از ویژگی های او را برشمرد. 
در ادامه رضا کیانیان، علیرضا رئیسیان و همایون اسعدیان برای بزرگداشت معتمدآریا روی صحنه آمدند.
کیانیان در صحبت هایش گفت: برای سیمین خیلی دیر بزرگداشت گرفته شد زمانی که من وارد سینما شدم سیمین یک ستاره بود حالا حساب کنید چند ساله است؟
همایون اسعدیان نیز درباره معتمد آریا، گفت: دوستان زیادی تلاش کردند تا شان و منزلت سینما را برگردانند تا وقتی بچه‌ها و دخترهایشان به سینما می‌آیند شریف و سالم باشند. بازیگران و تهیه کنندگان سینما تلاش های زیادی در این مورد کردند. 
وی افزود: یکی از آن بازیگرانی که تلاش کرد سیمین معتمدآریا بود تا این شرافت را سر سفره ها بیاورد. به خانم معتمدآریا افتخار می کنم.
سپس علیرضا رئیسیان درباره این بانوی هنرمند گفت: از 6 بزرگداشت امسال 5 نفرشان در فیلم اول من ریحانه حضور داشتند و این بزرگترین افتخار زندگی من بود. به اضافه استاد محمود کلاری عزیز که امسال داور هستند.
وی افزود: نکته دوم اینکه جایی خواندم که خداوند در دو شکل ممکن است به کسی لبخند بزند. یکی زمانی که خیلی ها بخواهند آدمی بزرگ نشود و خدا بخواهد بشود و دیگری برعکسش. وقتی مردمی که با هنر جدی برخورد می کنند از ته دل دوستش داشته باشند و در قلب آنها جا داشته باشد و او کسی نیست جز معتمدآریا.
این کارگردان سینما با بیان اینکه سه خصلت در ایشان را بگویم چون من در اولین و دومین فیلمم با ایشان همکاری داشتم، ادامه داد: اولی اخلاق حرفه ای به معنای واقعی آدمی است که به حرفه اش احترام می گذارد موقعیت خودش را به عنوان ستاره درک می کند و شما به شدت با او راحت هستید وقتی با او کار می کنید.
وی افزود: دوم درک والا از نقشی است که کار می کند. اصلا نیاز به توضیح آن پرسوناژ ندارد آنقدر کیف می کنید زمانی که جلوی دوربین است که هیچ نکته ای را لازم نیست به او بگویید و
رئیسیان خاطرنشان کرد: و سوم شعور اجتماعی بسیار بالا که یک نخبه می تواند داشته باشد و این سه تا اگر در کسی بود حتما آدم بزرگی است و خوشحالم که امشب برای یک آدم بزرگ بزرگداشت گرفتیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۹۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان