//
کدخبر: ۱۴۴۲۵ //

نمایندگان مجلس آلمان خواستار خروج نیروهای نظامی خود از ترکیه شدند

همزمان با تنش ها و جدال لفظی در روابط آلمان با ترکیه، نمایندگان مجلس آلمان از احزاب مختلف، خواستار خروج نیروهای نظامی این کشور از پایگاه اینجرلیک ترکیه شدند.

 نمایندگان مجلس آلمان خواستار خروج نیروهای نظامی خود از ترکیه شدند
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش امروز دوشنبه پایگاه خبری دویچه وله ، قانونگذاران آلمانی از گروههای سیاسی مختلف روز یکشنبه از ارتش خواستند که سربازان و جت های آلمان را از پایگاه اینجرلیک خارج کند. اینرجلیک ترکیه پایگاه اصلی مورد استفاده نیروهای آلمان در نبرد ادعایی با داعش بوده است.

حزب اتحاد سوسیال مسیحی (CSU) خواهرخوانده حزب اتحاد دموکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در ایالت بایرن، تشدید نزاع لفظی بین برلین و آنکارا را علت درخواست برای خارج کردن نیروهای آلمان از اینجرلیک عنوان کرد.

'فلوریان هان' سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی حزب CSU به روزنامه 'بیلد ام زونتاگ' گفت: در این قضای پر تنش، بسیار نامشخص است که دولت ترکیه بتواند محافظت از سربازان ما را در اینجرلیک تضمین کند.

وی افزود: آلمان نباید اجازه دهد نیروهایش به وجه المصالحه در بازی های قدرت رجب طیب اردوغان تبدیل شوند.

هان همچنین کشور اردن را به عنوان یک جایگزین برای استقرار نیروهای آلمانی و پایگاه اجرای عملیات در خاورمیانه مشخص کرد.

حزب 'چپ' بزرگترین حزب مخالف آلمان نیز از این درخواست حمایت کرد. 'سارا واگنکنخت'

( Sahra Wagenknecht) رهبر این حزب گفت: با توجه به تحولات اخیر لازم است که ما جت های تورنادو و سربازان ارتش را (از اینجرلیک) خارج و همچنین ارسال سلاح به ترکیه را فورا متوقف کنیم.

از سوی دیگر، توماس دی ماتزیر وزیر کشور آلمان با خروج نظامیان آلمان از ترکیه مخالفت کرد و گفت: سربازان ارتش آلمان برای محافظت از منافع ناتو و منابع ما در آنجا مستقر شده اند.

اکنون حدود 240 سرباز آلمانی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر هستند که بسیاری از آنان در ماموریت های شناسایی در عملیات علیه گروه داعش شرکت دارند.

بر اساس این گزارش، این اولین باری نیست که نمایندگان مجلس آلمان خواستار خروج نظامیان این کشور از ترکیه شده اند. در ماه ژوئن نیز ترکیه در واکنش به اقدام دولت آلمان در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی در جریان جنگ جهانی اول ، به نمایندگان آلمان اجازه بازدید از سربازان آلمانی در اینجرلیک را نداد.

هر چند آن تنش ها پس از ماهها فروکش کرد اما تنش بین برلین و آنکارا بار دیگر در روزهای اخیر در پی لغو سخنرانی های مقام های ترکیه در ارتباط با همه پرسی قانون اساسی ترکیه در چند شهر آلمان ، شدت گرفته است.

تنش در روابط بین آلمان و ترکیه دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در هفته گذشته در پی جلوگیری از سخنرانی مقام های ترکیه ای در آلمان و همچنین دستگیری یک روزنامه نگاری آلمانی - ترکیه ای در آنکارا تشدید شد. مقام های محلی در برخی شهرهای آلمان با جلوگیری از برگزاری تجعات سیاسی در ارتباط با همه پرسی قانون اساسی ترکیه، خشم مقام های ترکیه را بر انگیختند. دولت آلمان گفته که تصمیم در این باره بر دوش مقام های محلی در شهرهای آلمان است و دخالتی در این مساله ندارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه 15 اسفند، لغو برنامه سخنرانی انتخاباتی مقامات این کشور را در اجتماع ترک تبارهای آلمان محکوم و دولت برلین را به ادامه راه نازیسم متهم کرد؛ سخنی که با واکنش مقامات آلمانی رو به رو شد و مرکل خواستار توقف چنین حرفهایی شد.

در این حال، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه گذشته پس از دیدار و گفتگوی روز چهارشنبه با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود ، بر حل اختلافات با ترکیه و بازگرداندن گام به گام روابط دو کشور به حالت عادی تاکید کرد.

قرار است همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذار از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در 16 آوریل (27 فروردین 1386) برگزار می شود و حدود 1.4 میلیون از ترک تبارهای ساکن آلمان می توانند در همه پرسی قانون اساسی ترکیه شرکت کنند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۴۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان