//
کدخبر: ۳۹۹۵۳۶ //

آزمون ورودی، مصاحبه و شرط معدل برای مدارس دولتی مجاز است؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به مدیران کل استانی‌ این وزارتخانه ابلاغ کرد.

آزمون ورودی، مصاحبه و شرط معدل برای مدارس دولتی مجاز است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

به موجب دستورالعمل ابلاغی ثبت‌نام مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲  از سوی رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش که اواخر هفته گذشته به مدیران کل استانی‌ ابلاغ شد، مقررات و ضوابط عمومی ثبت‌نام در مدارس به شرح زیر است:

 ۱- ثبت‌نام دانش‌آموزان مطابق با آیین‌نامه اجرایی مدارس موضوع مصوبه چهل و یکمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه‌های آموزشی مصوب مربوط به هر یک از دوره‌های تحصیلی انجام می‌شود.

۲- دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ متعاقباً از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ارسال می‌شود.

۳-  به استناد ماده ۴۵ آیین‌نامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه می‌تواند در موارد استثنا از دانش‌آموزی که فاقد مدارک هویتی و تحصیلی است (با اخذ تعهد کتبی از ولی وی مبنی بر ارائه مدارک مربوط) به‌صورت مشروط حداکثر برای مدت یک ماه ثبت‌نام کند. ادامه تحصیل این قبیل دانش‌آموزان در صورت عدم ارائه مدارک هویتی و تحصیلی، بعد از گذشت یک ماه صرفاً مطابق مفاد ماده مذکور امکان‌پذیر خواهد بود.

رعایت مفاد مصوبه شماره ۱۵۱۹۹۸ تا ۵۳۵۷۴ هـ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ هیئت‌وزیران مبنی بر ارائه کارت شناسایی ویژه‌ای با عنوان کارت حمایت تحصیلی الزامی است.

۴- با توجه به لزوم ساماندهی مناسب نیروی انسانی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فرایند ثبت‌نام تا تاریخ ۳۱ مردادماه به پایان برسد. در موارد استثنا (مناطق عشایری به علت عدم دسترسی مدارس غیردولتی به دلیل سیاست‌های حمایتی و تکمیل ظرفیت صندلی‌های خالی، دانش‌آموزان تجدیدی و ... ) این مهلت تا پایان شهریورماه قابل تمدید خواهد بود.

 ۵- به استناد ماده ۴۱ آیین‌نامه اجرایی مدارس و به‌منظور توزیع متوازن دانش‌آموزان، محدوده‌بندی جغرافیایی با اولویت ثبت‌نام دانش‌آموزان در نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت آنان لحاظ شود و ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که والدین آنان هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر بلامانع است.

 - ثبت‌نام دانش‌آموزان ساکن در محدوده مرزی مناطق آموزش و پرورش به‌ویژه در کلان‌شهرها با هماهنگی ستادهای ثبت‌نام مناطق هم‌جوار جهت رعایت حقوق والدین الزامی است و در صورت حدوث اختلاف، تصمیم نهایی با ستاد ثبت‌نام استان خواهد بود.

- ثبت‌نام هنرجویان و همچنین دانش‌آموزان مدارس خاص بدون لحاظ محدوده جغرافیایی و بر اساس ضوابط و قوانین مربوط انجام می‌پذیرد.

- به‌منظور جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان عشایر ثبت‌نام آنان بدون لحاظ محدوده جغرافیایی و به‌صورت مهمان در نزدیک‌ترین مدارس مبدأ یا مقصد کوچ بلامانع است.

۶- به استناد ماده ۴۰ آیین‌نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی (جز در مواردی که مصوبه خاص از قبیل مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی هیئت‌امنایی و وابسته وجود دارد) و هنرستان‌ها (برای انتخاب رشته) ممنوع است و نباید هیچ دانش‌آموزی به هر دلیلی از ثبت‌نام و تحصیل محروم شود.

- به استناد مصوبه ۸۶۴ مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ شورای عالی آموزش و پرورش، پذیرش دانش‌آموزان پایه دهم در دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی از طریق برگزاری آزمون یا مصاحبه تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها انجام می‌شود.

- جذب و پذیرش دانش‌آموزان در برخی از رشته‌های هنرستانی مانند تربیت‌بدنی، مکاترونیک و ... یـا رشته‌های هنرستان‌های وابسته ( مانند موسیقی، سینما، نمایش آتش‌نشانی علوم و فنون دریایی، بهیاری و...) با رعایت ضوابط و مقررات از طریق برگزاری آزمون یا تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت می‌گیرد.

۷- ثبت‌نام کلیه دانش‌آموزان ورودی دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به‌صورت حضوری/ الکترونیکی و از طریق سامانه سیدا Sida.medu.ir با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

- ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ آغاز شده است.

- با توجه به این که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از طریق سامانه یکپارچه رشد و تربیت (سیرت) و ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول از طریق پیوند سامانه سیدا با سامانه مذکور صورت خواهد گرفت لذا تکمیل فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول پس از اتمام سنجش بدو ورود نوآموزان و اخذ تأییدیه از پایگاه انجام خواهد شد.

- ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه مربوط به همان مدرسه، بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می شود. حضور والدین جهت ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه در مدرسه مربوط ضروری نیست.

- شرط لازم برای ارتقای دانش‌آموزان به پایه بالاتر منوط به ثبت نتایج ارزشیابی آنها در سامانه سیدا و رعایت ضوابط است.

- انتقال دانش‌آموزان بین مدارس مطابق مفاد ماده ۵۷ آیین‌نامه اجرایی مدارس و تبصره‌های ذیل آن انجام می‌شود. پرونده تحصیلی دانش‌آموزان متقاضی انتقال حداکثر تا یک هفته پس از انتقال به مدرسه مقصد ارسال شود. به‌منظور جلوگیری از بازماندگی و ترک تحصیل دانش‌آموزان پیگیری مجدانه و اطمینان از ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه مقصد توسط مدیران مدارس مبدأ ضروری است.

- دانش‌آموزان انتقالی بین مدارس ( میان پایه) در نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت که دارای ظرفیت در پایه مذکور است ثبت‌نام شوند.

- مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه اول موظف‌اند ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه ششم و پایه نهم را به‌منظور حصول اطمینان از ثبت‌نام آنان در پایه هفتم و دهم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رصد کنند و اگر دانش‌آموزی ثبت‌نام نکرده است در اسرع وقت مراتب را به‌صورت رسمی به اداره محل خدمت به‌منظور پیگیری‌های بعدی اطلاع دهند.

۸- به استناد ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرایی مدارس برای هر دانش‌آموز پرونده تحصیلی -ترجیحاً الکترونیکی- تشکیل می‌شود که باید حاوی اطلاعات و مستندات مطابق با مفاد این ماده باشد.

۹- مدیر مدرسه موظف است نمون برگ آگاهی از سلامت دانش‌آموزان را هنگام ثبت‌نام در اختیار ولی دانش‌آموز قرار دهد و از سلامت دانش‌آموزان جهت شرکت در فعالیت‌های ورزشی و ارزشیابی درس تربیت‌بدنی مطلع شود.

۱۰ - ثبت‌نام در مدارس هیئت‌امنایی با رعایت مفاد ماده ۱۱ آیین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه هیئت‌امنایی مصوبه ۹۶۵ شورای عالی مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۷ آموزش و پرورش است.

۱۱- رعایت دستورالعمل جامع معافیت تحصیلی موضوع بخشنامه شماره ۴۰۰/۲۹۳ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ در ثبت‌نام دانش‌آموزان پسر الزامی است.

۱۲- به استناد ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی مدارس و تبصره ذیل، آن ملاک محاسبه سن دانش‌آموز برای ثبت‌نام، روز اول مهرماه خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۹۵۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان