//
کدخبر: ۳۷۵۷۱۳ //

قانون بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱، جزئیات + آخرین اصلاحات

بیمه شخص ثالث از آن‌دسته بیمه‌هاست که اگر ماشین داشته باشید، حتما با آن آشنا هستید.

قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401، جزئیات + آخرین اصلاحات
به گزارش فرتاک نیوز،

بیمه‌ای که بسیاری از شهروندان را تاکنون از پرداخت هزینه‌های سنگین نجات داده و آن‌ها که از خرید این نوع بیمه شانه خالی کرده‌اند، نه‌تنها کاری خلاف قانون انجام داده‌اند، بلکه خود را هم در معرض مشکل بزرگی قرار داده‌اند. از آنجا که قوانین مربوط به بیمه هر ساله دستخوش تغییرات مختلفی می‌شود، بهتر است شما هم با این قوانین هم‌گام و به‌روز باشید و نکاتی را که در آن تغییر می‌کنند، بدانید. در ادامه این مقاله به قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

از قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 چه می‌دانید؟

بیمه شخص ثالث، بیشتر از آنچه بسیاری از ما فکر می‌کنیم در ایران سابقه‌ استفاده دارد. در زمستان سال 1347، اولین قانون بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه وضع شد و هر ساله بنا به نیاز تغییراتی در آن اعمال می‌شود. اما قوانین بیمه شخص ثالث امسال، چند تغییر مهم را در خود دارد.

بخشنامه جدید بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱
قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 چند تغییر اساسی داشته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تلاش قانونگذاران برای راننده‌محور شدن آن اشاره کرد. بیایید به‌ترتیب به هر کدام از این موارد جداگانه نگاهی داشته باشیم.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث

از آنجا که نوع و میزان خسارت در تصادفات رانندگی متفاوت است، باید قانون بیمه شخص ثالث بتواند موارد مختلفی را در زمینه‌های مختلف در بر بگیرد؛ زمینه‌هایی که در هر دو دسته‌ی جانی (هر نوع آسیب بدنی طی تصادف به شخص ثالث) و مالی، بیمه‌شده را تحت پوشش قرار دهد.

قانون جدید بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر

یکی از نکات مهم در قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 این است که قبلا (در بند قانون خودروهای نامتعارف) اگر تعهدات مالی راننده‌ مقصر از میزان خسارت بالاتر بود، بیمه همان مبلغ را پرداخت می‌کرد اما در قانون جدید، بیمه شخص ثالث راننده مقصر هزینه‌ها را  تا سقف تعهد پرداخت می‌کند و باقی مبالغ باید از سمت بیمه بدنه‌ی راننده‌ای پرداخت شود که متحمل ضرر شده.

این را هم بگوییم که طبق معمول، بیمه هیچ خسارتی به راننده مقصری که گواهینامه نداشته و در تصادف آسیب دیده باشد، پرداخت نمی‌کند؛ در مقابل، اگر راننده‌ زیان‌دیده گواهینامه نداشته باشد، بیمه خسارت را پرداخت می‌کند اما چون فرد قانون‌شکنی کرده، مجازات می‌شود و حتی ممکن است خودرو به پارکینگ منتقل شود.

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 باشد. تا قبل از این، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث وجود نداشت و برای مثال، اگر شما خودروی خود را عوض می‌کردید، نمی‌توانستید از تخفیف‌های خود برای ماشین جدیدتان استفاده کنید. حالا  چنین امکانی به‌وجود آمده و شما می‌توانید این تخفیف‌ عدم خسارت خود را به خودروی جدید (به‌شرط یکسان بودن کاربری) یا اعضای درجه یک خانواده‌تان انتقال بدهید. به‌این‌ترتیب، تخفیف این نوع بیمه از این به بعد روی افراد تمرکز دارد، نه خودرو.

آیا برای بیمه ماشین گواهینامه لازم است؟

بله! در قانون بیمه شخص ثالث امسال هم این مورد همچنان به همان شکل قابل ثبت است. این را هم اضافه کنیم که این اقدام یکی از کارهایی است که برای فرد محور شدن بیمه شخص ثالث انجام شده.

قانون جدید بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه

یکی از مواردی که در قانون بیمه شخص ثالث جدید تغییر کرده، سخت‌تر شدن آن برای افرادی است که گواهینامه ندارند. به‌عبارت‌دیگر، قبلا شرکت‌های بیمه‌گذار موظف بودند تا در هرشرایطی خسارت را پرداخت کنند اما حالا شما به‌عنوان راننده‌ مقصر طبق قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 اگر گواهینامه نداشته باشید، با اینکه بیمه شخص ثالث هزینه‌ها را در ابتدا پرداخت می‌کند اما بعد از آن شما باید مبلغ را به صورت کامل یا اقساطی به شرکت بیمه برگردانید.

قانون جدید ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث

از مدتی قبل برای تهیه بیمه شخص ثالث باید یکی از کسانی که از خودرو استفاده می‌کنند، اطلاعات گواهینامه خود را در آن ثبت کنند. بهتر است این فرد کسی باشد که از خودرو بیشتری استفاده می‌کند، چون او کسی است که می‌تواند بیمه را انتقال دهد و از تخفیف‌ها استفاده کند.

تکلیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک

یکی از سوالات متداول در این زمینه این است که آیا تخفیف بیمه رانندگان با انتقال پلاک از بین می‌رود؟

همانطور که می‌دانید، بیمه شخص ثالث به پلاک ثبت شده در قرارداد تعلق می‌گیرد؛ به همین دلیل به هنگام تعویض پلاک باید بیمه‌نامه را هم به همراه داشته باشید؛ در غیر این صورت خودرو توسط ماموران راهنمایی و رانندگی توقیف می‌شود.

بیمه شخص ثالث به صورت یکساله ارائه می‌شود و بعد از تعویض پلاک می‌توان تخفیف‌ها را به آن منتقل کرد. یعنی اگر صاحب پلاک جدیدی می‌شوید، می‌توانید همچنان از تخفیف‌های بیمه شخص ثالث خود استفاده کنید؛ در غیر این صورت لازم است تا بیمه‌ جدید تهیه کنید و این یعنی میزان تخفیف‌های شما از نو شروع می‌شود. این موضوع در مورد قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401 هم صادق است.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

خی، الزامی در قانون بیمه شخص ثالث  وجود ندارد و خسارت توسط شرکت بیمه به‌صورت کامل پرداخت خواهد شد. با این وجود، پیشنهاد ما این است که در بیمه‌نامه، اطلاعات گواهینامه فردی ثبت شود که بیشترین استفاده را از خودرو دارد.

قانون های راننده‌ محور بیمه شخص ثالث در سال 1401

چند سالی هست که تلاش بیمه‌گران بر این بوده تا قانون بیمه شخص ثالث بیشتر از قبل راننده محور شود. یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در قانون بیمه شخص ثالث در سال 1401، امکان انتقال تخفیف‌هاست که به راننده‌هایی که ایمن رانندگی می‌کنند، امکان می‌دهد تا پس از جا‌به‌جایی خودرو یا پلاکشان همچنان بتوانند از تخفیف خود استفاده کنند.

قانون خودروی نامتعارف

یکی از قوانینی که در سال 1401 دچار تغییر شده، قانون خودروی نامتعارف است که اگر میزان خسارت از سقف تعهدات راننده مقصر بیشتر باشد، بیمه (برخلاف سال‌های قبل که تمامی مبلغ را پرداخت می‌کرد) تنها تا سقف تعهدات، مبلغ را پرداخت کرده و باقی هزینه‌ها باید از سمت بیمه بدنه‌ی راننده‌ای پرداخت شود که دچار ضرر و زیان شده است.

قانون بیمه شخص ثالث و دیه در سال 1401

به‌طور کلی دیه، مبلغی است که برای جبران خسارت جرم‌های غیر عمد و غیره تعیین می‌شود و نرخ آن هر سال تغییر می‌کند و نرخ آن هم معمولا بر اساس قیمت شتر تعیین می‌شود. در سال 1401 نرخ بیمه 25 درصد رشد داشته و میزان دیه در ماه‌های غیرحرام 600 میلیون تومان و در ماه‌های حرام 800 میلیون تومان تعیین شده است. ماه‌های حرام ذی‌الحجه، ذی‌القعده، رجب و محرم هستند.

با این حال به‌طور معمول راننده، شخص ثالث محسوب نمی‌شود؛ بنابراین، اگر بخواهید که راننده را هم بیمه کنید، باید در کنار بیمه شخص ثالث، «بیمه حوادث راننده» را هم تهیه کرده‌باشید.

این را هم بگوییم که قانون، بیمه شخص ثالث اجباری را کرده است و خودروی شما حتما باید از پوشش این نوع بیمه برخوردار باشد. در این مطلب، شما را با تغییرات این نوع بیمه کاربردی و ضروری در سال 1401 آشنا کردیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت ازکی مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۵۷۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان